گزارش ایمنا از بازار کله‌پزها؛
تابناک: تغيير سبک زندگي مردم در ساليان اخير، بسياری از عادات مردم از جمله عادات غذايي را تغيير داده است. به همين علت به راحتي مي توان رشد تعداد فست فود فروشي ها و رستوران ها و کاهش تعداد مغازه هاي عرضه غذاهای سنتي را در شهر مشاهده کرد.
کد خبر: ۵۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 07 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، هرچند هنوز هم غذاهای سنتي، به ويژه آنهايي که با برند اصفهان به فروش مي رسند، همچنان طرفداران خود را دارند و گردشگران بسياری را به خود جذب مي کنند اما باز هم در ميدان رقابت، غذاهای عصر جديد و فست فودها در صدر قرار دارند. در اين ميان کاهش قدرت خريد هم در سال های اخير مزيد بر علت شده تا مردم کمتر به سمت خريد برخي غذاهای سنتي گران بروند.

کله و پاچه يکي از غذاهای سنتي ويژه، لذيذ و گران اين روزهاست که هرچند که از تعداد مصرف کنندگانش کاسته شده، اما همچنان طرفداران پر و پا قرص خود را دارد که با انگيزه های مختلف به خوردن آن مي پردازند. کله پاچه ای که حالا به گفته رييس اتحاديه گوشت قرمز اصفهان، خام آن بين 10 تا 15 هزار تومان قيمت دارد. به گفته اصغر پورباطني، ماه رمضان امسال و به علت گرمي هوا، بر خلاف ماه رمضان های سال های گذشته که قيمت کله و پاچه افزايش می یافت، آنچنان که بايد از آن استقبال نشد و به همين علت قيمت ها افزايش پيدا نکرد.

در اين ميان به گفته رييس اتحاديه کبابي و برياني اصفهان، هر دست کله پاچه پخته بسته به اندازه و کيفيت بين 25 تا 28 هزار تومان قيمت دارد که کله نر به عنوان لذيذترين نوع کله، بيشترين قيمت را به خود اختصاص مي دهد.

جوان تر ها بيشتر کله مي خورند


محسن جعفرزاده مالک يکي از مغازه های معروف کله و پاچه پزی اصفهان است معتقد است که کيفيت کله و پاچه هيچ استاني مانند اصفهان نمي شود و در اين ميان زبان بيشتر طرفدار را دارد. به گفته او، اين روزها، مشتريانش از اقشار و با سن و سال های مختلف به مغازه اش مي آيند تا نياز بدنشان به کله و پاچه را تامين کنند. مشتريان پيرزن و پيرمردی با وجود اينکه به سختي راه مي روند اما سالهاست که از کله و پاچه دل نکنده اند، جواناني که با جمع دوستانشان کله و پاچه خوردن را برای تفريح و قول و قرارهای خاص خودشان انتخاب مي کنند و ورزشکاراني که فقط با 6 زبان و يک دست کله و پاچه کامل راضي مي شوند.

جعفرزاده با بيان اينکه هم اکنون 60 درصد از مشتريانش، جوان ترها هستند، گفت: به اعتقاد من هم اکنون 60 درصد مردم، حداقل ماهي يکبار از اين غذا استفاده مي کنند و در اين ميان افرادی هم هستند که کله و پاچه غذای هر روزشان است.

کاهش قدرت مردم عامل کاهش تعداد کله پزی ها

گراني يک دست کله و پاچه و کاهش قدرت خريد مردم از جمله عواملي است که به کاهش مصرف مردم و کاهش تعداد مغازه های کله پزی منجر شده است. اخوان، رييس اتحاديه کبابي و برياني اصفهان با تاييد اين مطلب، گفت: آن روزها کارمندها و کارگرها هم مي توانستند کله پاچه بخورند اما اکنون، بيشتر افراد غني قادر به خريد اين غذا هستند. در اين ميان کله پزی سود آنچناني هم برای فروشندگان ندارد.

وی افزود: هم اکنون حدود 100 واحد کله پزی در اصفهان وجود دارد که 60 واحد پروانه دار و بقيه در حال پروانه گرفتن هستند که نسبت به گذشته از نظر بهداشتي و فيزيکي تغييرات قابل توجهي داشته اند.

تغيير سبک زندگي مردم و کاهش رونق کله پزی ها

اين روزها داغي بازار فست فودها و کاهش تحرک مردم هم عاملي شده تا کله پزی ها کمتر مورد استقبال مردم قرار بگيرد. اخوان، رييس اتحاديه کبابي و برياني اصفهان نیز با تایید این مطلب، گفت: در کنار عامل گراني، تغيير سبک زندگي مردم هم عامل ديگری است که در کاهش گرايش مرده به کله و پاچه موثر بوده است. چراکه آن روزها مردم پياده روی و تلاش بيشتری داشتند اما اين روزها تحرک مردم بسيار کم شده است و خيلي ها به علت اينکه چربي بالايي دارند، ترجيح مي دهند کله پاچه نخورند. البته هر غذايي جايگاه خود را دارد و کله پاچه هم هنوز جايگاه خود را در کنار فست فودها حفظ کرده است.

اما محسن جعفرزاده علت کاهش استقبال اين روزهای مردم را گرمي هوا دانست و گفت: مردم در زمستان بيشتر از تابستان کله و پاچه مي خورند. البته سال ها پيش زماني که ماه رمضان در زمستان قرار داشت، روزانه 300 تا 400 کله پاچه به فروش مي رفت اما حالا اين رقم به 50 تا 60 عدد در روز رسيده است. ضمن اينکه در مجموع بيشتر مشتری ها شب ها و روزهای تعطيل را برای خوردن کله و پاچه انتخاب مي کند.

هم اکنون قیمت کله 25 هزار تومان، زبان و بناگوش 8 هزار تومان، مغز 3 و 500 و پاچه دانه ای 2500 در مغازه ها به فروش مي رسد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :