کد خبر: ۵۸۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۸ 05 April 2018

تابناک / مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با اذعان به اینکه در سال 96 هیچ‌گونه فرمان قطعی برای درختان جنگل‌های طبیعی صادر نکردیم گفت: بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه قرار بر این بود که ظرف سه‌سال توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در شمال کشور اتفاق بیافتد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محسن یوسف پور شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری شبکه باران با بیان اینکه جنگل‌ها و مراتع مانند سایر اکوسیستم‌های طبیعی تحت تأثیر یک‌گونه عوامل مخرب طبیعی و غیرطبیعی هستند اظهار کرد: عوامل طبیعی مانند استمرار خشک‌سالی، آفات، بیماری‌ها، رانش زمین و آتش‌سوزی و در خصوص عوامل غیرطبیعی مهم‌ترین آن عوامل انسانی است.

وی با اشاره به اینکه انسان به‌صورت های مختلف به جنگل ضرر می‌زند افزود: پروژه‌های عمرانی به‌خصوص راه‌ها در داخل جنگل‌ها، نوع معیشت مردمی که داخل جنگل زندگی می‌کنند مانند نوع دامداری‌ ضررهایی را به جنگل می‌زند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: هرساله با انجام پروژه‌های مختلف ازجمله درختکاری و جنگل‌کاری تلاش بر این است که این بافت‌های آسیب‌دیده در اثر عوامل مخرب انسانی ترمیم شود.

یوسف پور تصریح کرد: عرض‌یابی‌های زیست‌محیطی رسالتش این بوده که پروژه‌های عمرانی را طوری در داخل جنگل‌ها و اراضی منابع ملی ببرد که با کمترین آسیب انجام شود و در کشور ایران این عرض‌یابی‌های زیست‌محیطی به‌صورت متناوب صورت می‌گیرد و تلاش بر این است که با کمترین آسیب به اراضی منابع ملی اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به طرح صیانت از جنگل افزود: طرح صیانت از جنگل از سال ۱۳۸۱ مصوب و از سال ۱۳۸۲ در شمال کشور حالت اجرایی گرفت و در استان گیلان نیز ظرف مدت ده سال اتفاق‌های خوبی افتاد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه رسالت اصلی طرح صیانت از جنگل ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده داخل جنگل بود گفت: در باند بالای بین جنگل و مرتع که پیش‌یابی‌های خیلی زیادی را از مرتع به سمت جنگل توسط دامدارانی که در مراتع زندگی می‌کردند صورت می‌گرفت نوار سبزی ایجاد کردیم و خط جنگل از مرتع تفکیک کردیم.

محسن پور با اشاره به اینکه در غالب طرح صیانت از جنگل در مدت ده سال نزدیک به 17 هزار جنگل‌کاری صورت گرفت بیان کرد: مناطق بابا علی آستارا، ماسال، رودبار و برخی نقاط دیگر جزو جنگل‌کاری‌های موفق هستند.

وی با بیان اینکه هدف تنفس جنگل یا توقف بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی هدفی جدا از هدف صیانت بود گفت: در این زمینه هدف بحث احیا جنگل‌ها در کنار توقف بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با اذعان به اینکه در سال 96 هیچ‌گونه فرمان قطعی برای درختان جنگل‌های طبیعی صادر نکردیم تصریح کرد: بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه قرار بر این بود که ظرف سه‌سال یعنی سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ بحث توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در شمال کشور اتفاق بیافتد که استان گیلان این افتخار را دارد که در همان سال اول این مهم را به انجام رسانده و باافتخار می‌توانیم بگوییم که در حال حاضر هیچ درختی از جنگل‌های طبیعی قطع نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار