بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: موقعیت ممتاز و مستعد منبج سوریه موجب شده است که کشورهای غربی طمع کارانه در آنجا حضور یابند به طوری که امروز علاوه بر نظامیان آمریکایی، سربازان فرانسوی نیز به این منطقه اعزام شده اند.
کد خبر: ۵۸۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 06 April 2018

به گزارش تابناک : بینالی یلدریم پیش از سفر به مغولستان در فرودگاه آنکارا در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: شهر منبج متعلق به مردم عرب این منطقه است اما متاسفانه کشورهای غربی وارد آن جا شده و فرمانروایی می کنند که این به شدت از سوی ترکیه محکوم است.
وی بیان کرد: ما معتقدیم که تصمیم گیری برای آینده شهر منبج باید بر عهده صاحبان و مردم آن شهر باشد.
یلدریم تاکید کرد: برای ما مهم نیست چه کسانی در منبج، غرب و یا شرق فرات حضور دارند چرا که موضع ترکیه شفاف است و ما از هر جایی که تهدیدی ببینیم، با قاطعیت مقابله می کنیم.
ترکیه بارها به حمایت غرب به ویژه آمریکا از یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) در منبج اعتراض کرده و خواستار خروج آنها از این شهر شده است چرا که حضور ی.پ.گ در منبج و شرق فرات را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می داند.
ماه گذشته میلادی، رجب آکداغ معاون نخست وزیر ترکیه، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه تی.آر.تی به موضوعات مختلف سیاسی پرداخت و اظهار کرد: دولت آمریکا وعده هایی را به ترکیه داده است که با تغییر بعضی مقامات آنها نیز این وعده ها به قوت خود باقی بوده و واشنگتن ملزم به انجام آن است.
وی بیان کرد: ترکیه برای حفاظت از امنیت ملی و مرزهای خود، هر آن چه را که لازم بداند، انجام خواهد داد و به چیزی غیر از این فکر نمی کند و به همین دلیل آمریکایی ها باید تروریست ها را از منبج خارج کنند و گر نه ارتش ترکیه در آن مناطق اقدام نظامی خواهد کرد.
چندی پیش دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سخنانی غافلگیر کننده از خروج قریب الوقوع نیروهای این کشور از سوریه خبر داد.
وی گفت: ما داعش را شکست دادیم، به ‌زودی زود از سوریه خارج خواهیم شد تا دیگران امور را به دست بگیرند، بسیار زود از سوریه خارج خواهیم شد. داعش را به شکل بسیار سریعی کاملا شکست خواهیم داد، از آنجا بسیار زود خارج خواهیم شد و به کشورمان بازمی‌گردیم؛ جایی‌که آرزو داریم و می‌خواهیم آنجا باشیم.
اعلام خبر خروج احتمالی آمریکا از سوریه موجب خوشحالی و استقبال مقامات دولت و احزاب شده است اما آنها به دیده تردید به این وعده آمریکا نگاه می کنند.
بلافاصله پس از سخنان ترامپ، فکری ایشیک معاون نخست وزیر ترکیه با حضور در برنامه زنده شبکه تی.آر.تی اظهار کرد: انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان آمریکا در سال 2018 برگزار خواهد شد و سخنان اخیر دونالد ترامپ مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از سوریه جنبه تبلیغاتی و در راستای موفقیت نمایندگان جمهوری خواه در این انتخابات است چرا که شعار خروج سربازان آمریکایی از خاورمیانه به ویژه از سوریه در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری تاثیر شگرفی در موفقیت ترامپ داشت.
وی بیان کرد: دولتمردان آمریکایی چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ، بارها وعده توقف ارسال سلاح به تروریست ها و خروج از منبج را داده اند اما تاکنون اقدامی در این راستا انجام نداده اند و حتی به منظور تداوم حضور خود، خواهان همکاری مشترک با ترکیه در ایجاد مناطق امن در منبج هستند.
وی تاکید کرد: واشنگتن به راحتی سوریه را ترک نخواهد کرد چرا که با تثبیت حضور نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) می خواهند در شمال عراق، زمینه تشکیل یک دولت کُردی را در آینده نزدیک فراهم کنند.
چند روز بعد از مواضع ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از سوریه، مکرون رییس جمهوری فرانسه پیشنهاد میانجیگری بین ترکیه و ی.پ.گ را داد که با واکنش تند مقامات آنکارا مواجه شد.
مقامات آنکارا در واکنش های متعدد، پیشنهاد رییس جمهوری فرانسه برای میانجیگری بین ترکیه با گروه های کردی سوریه را رد کردند به طوری که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه طی یک سخنرانی خطاب به امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گفت: 'شما می توانید با گروه های تروریستی بر سر میز مذاکره بنشینید، اما ترکیه مبارزه خود با این گروه ها را مانند آن چه که در عفرین انجام داد، ادامه خواهد داد.'
اردوغان همچنین اظهارات رییس جمهوری فرانسه در زمینه میانجیگری بین ترکیه و گروه های کردی سوریه را گزافه گویی خواند.
امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه هفته گذشته با 6 نفر از رهبران گروه های کردی سوریه دیدار کرده و ضمن اعلام حمایت از آنها و با اعلام احتمال حضور نظامی فرانسه در منبج، پیشنهاد داده است که حاضر است برای حل مساله اختلاف بین ترکیه و گروه های کردهای سوریه میانجیگری کند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار