رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تخصیص آب به کشاورزان مناطق زلزله‌زده به مدت دو سال بدون حق‌آبه انجام شود.
کد خبر: ۵۹۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 29 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم،خسرو شهبازی ، خواستار تخصیص ۵۰ درصدی آب بهای دریافتی از کشاورزان به تشکل‌های نظام بهره‌برداری به منظور نگهداری و ترمیمشبکه‌ها توسط تشکل‌های آببران شد و اظهار داشت: افزایش ۱۰ هزار هکتاری تخصیص آب علاوه بر سهمیه گذشته به مناطق زلزله‌زده شهرستان سرپل‌ذهاب به منظور کمک به آن‌ها وتوسعه کشاورزی در این مناطق بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اجرای سامانه سردسیری در استان سبب توسعه کشاورزی می‌شود عنوان کرد: اجرای سامانه سردسیری در استان یکی از بهترین سیاست‌ها برای توسعه بخشکشاورزی است، زیرا با آبی کردن مزارع می‌توان دشت‌های روانسر، کوزران، ماهیدشت و میاندربند را احیا کرد.

شهبازی با بیان اینکه اجرای سامانه سردسیری ضمن رونق کشاورزی سبب ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر کشاورزان می‌شود افزود: ساخت سازه‌های حجمی توسط وزارت نیرو در نقاطتحویل آب به کشاورزان ضروری است و با داشتن حجمی از آب، می‌توان آسانتر و با مدیریت بیشتر آب را به مزارع وارد کرد.

وی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف و ساماندهی سریعتر معظل چاه‌های فاقد پروانه در استان گفت: با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد از چاه‌های استان از سیستم دیزلی استفاده می‌کنندانتظار می‌رود این میزان نیز به شبکه برق وصل شوند تا هزینه‌ها در این بخش کاهش یابد.

شهبازی با بیان اینکه بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند افزود: اجباری کردن نیرو‌های انتظامی و نظامی و ادارات به استفاده ازروش‌هایی نوین آبیاری تحت فشار و تأمین اعتبارات لازم در این راستا از ضروریات است.

وی با اشاره به لزوم صدور مجوز بهره‌برداری از چشمه‌ها و رودخانه‌ها به منظور اجرای روش‌های نوین آبیاری به جای روش سنتی عنوان کرد: در روش‌های سنتی راندمان آبیاریحدود ۲۸ درصد است، اما در سیستم‌های نوین راندمان بهره‌برداری از آب به ۶۵ تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به درخواست تخصیص ۴۰۰ لیتر آب از آب‌های زیرزمینی برای توسعه گلخانه‌ها در سطح استان به اندازه ۴۰۰ هکتار گفت: باتامین این آب، گلخانه‌ها توسعه یافته و ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهینه‌سازی در مصرف آب کمک شایان توجهی به رفع معضل بیکاری جوانان به‌ویژه فارغ‌التحصیلانبخش کشاورزی می‌شود.

شهبازی با ارائه پیشنهادی مبنی بر تخصیص ۹۰۰ لیتر آب در ثانیه از رودخانه سیروان و سد داریان گفت: در صورت تحقق این امر از سوی وزارت نیرو امکان ایجاد ۱۱۰۰ هکتار باغمدرن در شهرستان پاوه فراهم شده و سبب رونق هرچه بیشتر باغداری در این شهرستان مرزی خواهد شد.

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار