تابناک: این مدرسه از مدارس مشهور طلبه نشين اصفهان است و عده كثيري از علما پس از دوره صفوي در اين مدرسه تحصيل علم كرده‌اند.ازجمله اين افراد ميتوان به آیت الله بروجردی، ميرزا ابوالقاسم رشتي و جلال الدین همایی اشاره کرد.
کد خبر: ۵۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳ 10 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، مدرسه نيم آورد از مدارس ديني اواخر دوره صفوي است كه به سفارش و تشويق زينب بيگم، توسط همسرش، امير محمدمهدي حكيم الملك اردستاني ساخته شده است و چون در محله نيم آورد اصفهان قرار گرفته به اين نام خوانده ميشود.

ژان شاردن ، سياح فرانسوي، كه در زمان شاه عباس دوم از اصفهان بازديد كرد، در بخشي از سفرنامه خود درباره محله نيمآورد مينويسد: « ميان اين محله گود نسبتاً بزرگي به نام گود نيماورد است و بالاتر از آن كاروانسراي فيل و كوچه موتابان و سپس قصر و مدرسه ميرزا قاضي شيخالاسلام و بعد خانه ابراهيم سلطان كچيباتي است».



گود نيم آورد هنوز هم به همين نام خوانده ميشود و مدرسه در محل اين گود بنا شده است. اما درباره تاريخ ساخت آن اطلاع دقيقي در دست نيست و در هيچ يك از كتيبه هاي مدرسه، تاريخ اتمام بناي ساختمان آن ذكر نشده است. با اين حال با توجه به تاريخ احداث مدرسه كاسه گران (سال ١١٠۵ هق) ميتوان گفت كه احداث مدرسه نيم آورد و بهره برداري از آن مصادف با اواخر سلطنت شاه سليمان و سالهاي ابتدايي حكومت شاه سلطان حسين صفوي بوده است.



علاوه بر حجره ها، مدرسه داراي يك مدرس است كه در روبه روي در ورودي قرار دارد و دو ايوان نيز در دو ضلع ديگر بنا ديده مي شود. اين ايوانها را براي تدريس در نظر گرفته اند و در هنگام اوقات شرعي از ايوان سمت قبله براي اقامه نماز استفاده ميشود.

در زمان شاه سلطان حسين صفوي در اين ايوان محرابي ساخته شده كه مفصلترين بخش تزئينات مدرسه را دارد.



در وسط حياط مدرسه حوضي وجود دارد كه در چهار طرف آن به شيوه معمول باغ هاي ايراني چهار باغچه براي گلكاري و درختكاري در نظر گرفته شده است.



ساختمان مدرسه، تزئينات كاشيكاري و گچبري فراواني دارد و در برخي جاها با گچ هاي رنگارنگ نوعي گچبري معرق ترتيب داده اند كه حاصل خلاقيت استادكاران اجراكننده تزئينات است و نمونه آن در ديگر بناهاي عصر صفوي اصفهان ديده نمي شود.

مدرسه نيم آورد از مدارس مشهور طلبه نشين اصفهان است و عده كثيري از علما و دانشمندان پس از دوره صفوي در اين مدرسه تحصيل علم كرده اند. از جمله اين افراد ميتوان به مرحوم آیت الله بروجردی، ميرزا ابوالقاسم رشتي، ابوالقاسم رفيعي مهرآبادي، آقا سيد محمدباقر درچه اي و جلال الدين همايي اشاره کرد.

اين مدرسه امروزه نيز براي تعليمات ديني مورد استفاده قرار ميگيرد و با شماره ٣٧٨ – ١١/ ٩/٣٠ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار