مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام گفت: صادرات 160 هزار تن گندم معمولی و دورم معادل 50 درصد گندم تولید استان ایلام به دیگر نقاط کشور و بازار های بین المللی در سال جاری در دستور کار این شرکت قرار دارد.
کد خبر: ۶۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳ 12 July 2015
به گزارش تابناک ایلام کامران سلیمان پور گفت: سالانه بین 85 تا 90 هزار تن گندم معمولی تولیدی دراستان ایلام مصرف می شود و مازاد گندم معمولی به استان های متقاضی صادر می شود.

وی اضافه کرد: گندم دروم نیز با توجه به مصارف صنعتی و عدم کاربرد آن در استان به بازار های بین المللی صادر و یا از طریق بورس به متقاضیان عرضه می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سهم عمده ای از خرید گندم به پایان رسیده و برداشت این محصول در دیگر نقاط استان به هفته های انتهایی خود نزدیک می شود و شرکت در حال صادرات و حمل نقل گندم مازاد به دیگر نقاط است، بخش خصوصی نیز در صورت تمایل می توانند به حوزه صادارت گندم استان ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: هر سال علاوه بر میزان مصرف داخل استان، مقداری از گندم به عنوان ذخیره نگهداری می شود و در سال جاری 100 هزار تن گندم دورم و 60 هزار تن معمولی گندم از استان صادر می شود وبیشترین بازار خرید گندم استان ایلام را استان های تهران و اصفهان تشکیل داده است که 40 هزار تن برای تهران و 20 هزار تن نیز برای استان اصفهان صادر می شود.

وی افزود: یکی از عمده مشکل های استان موضوع ذخیره سازی گندم است که بایستی در فضاهای استاندارد نگهداری شوند و فضاهای ذخیره گندم استان تنها ظرفیت ذخیره 200 هزار تن گندم را دارند که برای رفع این نقیصه علاوه بر سیلو های بخش خصوصی، تعاون روستایی و و شرکت غله از انبار های کارخانه های تولید آرد استان نیز استفاده شده است.



*** ایلام جز پنج استان برتر کشور در زمینه تولید آرد مرغوب

سلیمان پور با بیان اینکه در حال حاضر چهار واحد تولید آرد در استان با ظرفیت روزانه 460 تن وجود دارد، گفت: صنعت تولید آرد با کیفیت در استان صنعتی نوپا و جدید است که با این وجود توانسته آردی با کیفیت مرغوب به متقاضیان عرضه کند.

وی افزود: این کارخانه ها در شهرستان های سیروان با ظرفیت 200 تن و ایلام، دره شهر و دهلران با ظرفیت 120 تن در روز در حال فعالیت هستند که تنها از 50 درصد ظرفیت این کارخانه ها استفاده شده است.

وی گفت: این کارخانه ها از جدید ترین و پیشرفته ترین فناوری های صنعت تولید آرد بهره گیری می کنند و برای نوسازی و تعویض خط تولید 2 واحد از این کارخانه ها، اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال صرف شد.

وی با اشاره به توان بالای این کارخانه ها برای تولید بیشتر آرد اظهار کرد: به منظور استفاده بهینه و کامل از ظرفیت این کارخانه ها، تولید و صادرات آرد به کشور عراق از طریق مرز مهران جزء برنامه های شرکت غله استان است.

سلیمان صادرات آرد به کشور عراق در اشتغال زایی، گردش مالی و توانمند سازی واحد های آردسازی مفید دانست و گفت: استان ایلام از استان های تولید کننده گندم و آرد مرغوب و با کیفیت در کشور است که طبق پروهش های انجام گرفته کشوری، گندم و آرد استان ایلام جزء پنج استان برتر کشور قرار دارد.

وی تاکید کرد: در راستای غنی سازی آرد مصرفی، این فرآورده با افزودن مواد معدنی چون آهن و اسید فولیک غنی سازی می شود تا علاوه بر کیفیت و مرغوبیت، ارزش غذایی این محصول نیز افزایش یابد.



*** نانوایی های استان ایلام نیاز به بروز رسانی تجهیزات فنی و بهداشتی دارند

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام ادامه داد: یکی از مشکل های اساسی نانوایی های استان استفاده از تجهیزات و فناوری های قدیمی و منسوخ شده در صنعت پخت نان است که این مشکل باید با مرتفع شود.

وی یادآورشد: هرچند ذائقه مردم استان با این نوع از نان ها سازگاری دارد اما واقعیت این است که از نظر استاندارد این نوع تجهیزات به کار رفته در نانوایی ها باید به روز رسانی و از امکانات و تجهیزات بروز تری در صنعت پخت نان استفاده شود.

وی از پرداخت تسهیلات تا سقف 100 میلیون ریال به نانوایی ها برای رفع نواقص بهداشتی و فنی این واحد ها خبر داد و گفت: این واحد ها با دریافت این تسهیلات ملزم به به سازی و تجهیز واحد های نانوایی خود هستند.

سلیمان پور از راه اندازی سامانه های ساماندهی نانوایان، سهمیه آرد، حمل و نقل آرد و گندم با عاملیت بانک سپه خبر داد و افزود: در این سامانه ها سهمیه آرد نانوایی ها از قبل مشخص شده است و هدف از راه اندازی این سامانه جلوگیری از خروج آرد از شبکه، جابجایی، فروش و قاچاق آرد است.

وی تاکیدکرد: هم اکنون میزان آرد سبوس گیری شده استان 15 درصد است که برای دست یابی به آرد با کیفیت و مرغوب میزان سبوس گیری آرد استان با سه درصد کاهش در سال جاری باید به 12 درصد برسد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات قابل توجه در جلوگیری از خروج خارج از شبکه و قاچاق آرد و نیز دریافت یش از حد سهمیه این فراورده این است که آرد های با مصارف گوناگون همچون آرد سهمیه نانوایی آزاد پر، دولتی، روستایی، عشایری و ... در کیسه ها و بسته بندی های مشخص بسته بندی و توزیع می شود تا هر کیسه به میزان سهمیه مشخص به جامعه هدف تحویل داده شود.



*** واحد های نانوایی استان رتبه بندی می شوند

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام گفت: به منظور ایجاد فضای رقابتی برای پخت نان با کیفیت و مرغوب و نیز رعایت موازین بهداشتی و قانونی در نانوایی ها، برای این واحد های تولیدی از نظر مرغوبیت پخت نان، تجهیزات و فناوری مورد استفاده، نیروی انسانی و همچنین رعایت بهداشت از یک تا پنج رتبه بندی می شوند تا عموم مردم از رتبه و جایگاه این نانوایی ها مطلع شوند و نان مورد نیاز خود را از نانوایی های دارای رتبه های برتر تهیه کنند و همچنین واحد های نمونه و برتر نیز هر ماه شناسایی و معرفی می شوند.

وی از تشکیل شعبه ویژه تخلفات آرد و نان با همکاری تعزیرات حکومتی خبر داد و یادآورشد: واحد های صنفی متخلف به این شعبه معرفی و تخلف آنها مورد رسیدگی قرار می گیرد که عمده تخلف ها در وزن چانه و عدم رعایت نکات بهداشت فردی و محیط کار است.



*** پخت و الگوی مصرف نان در استان باید تغییر کند

وی ادامه داد: واقعیت این است که نان تولید شده در استان از مرغوب ترین نان های کشور است که میزان سبوس گیری آرد آن کم تر از برخی نقاط کشور است و استفاده از جوش شیرین در این واحد ها ممنوع است و با همکاری مرکز بهداشت با واحد های استفاده کننده از جوش شیرین به طور جدی برخورد می شود.

سلیمان پور گفت: در بیات و غیر قابل استفاده شدن نان علاوه بر واحد های تولیدی، خود مصرف کنندگان نیز دخیل هستند چرا که در استان ایلام الگوی صحیح مصرف نان رعایت نمی شود و این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی یادآورشد: هم اکنون در بیشتر نقاط کشور هدف تولید نان با کیفیت است و خود مردم این استان ها نیز از اصول نگهداری آگاهی و اشراف دارند در حالیکه در استان ایلام نحوه نگهداری نان تازه از تنور بیرون آمده در خود نانوایی، خرید، حمل و نقل و نگهداری آن توسط مصرف کننده و میزان خرید نان مصرفی در بیات شدن نان موثر است.



*** صدور گواهینامه فنی و حرفه ای برای شاغلان نانوایی ها

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام ادامه داد: آموزش شاغلان در نانوایی ها برای دستیابی به تولید نان با کیفیت و مرغوب یک نیاز ضروری و اساسی است که به همین منظور با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان کلاس هایی برای این جامعه هدف برگزار شده است.

وی افزود: سال گذشته بر اساس سر فصل های تعیین شده برای صنف نانوایی ها 13 هزار و 500 نفر ساعت آموزش عملی و تئوری برای سه گروه شاطر، خمیرگیر و کارگران پای تنور ( نان درار) برگزار شد و در سه ماهه نخست سال جاری نیز سه هزار و 300 نفر ساعت آموزش دیده اند.

وی یادآوری کرد: در پایان این دوره های آموزشی به افراد دوره دیده گواهینامه معتبر فنی و حرفه ای اهداء می شود تا این افراد از طریق آموزش ها و مهارت های کسب شده ضمن ارتقای سطح فعالیت خود نواقص موجود بر سر راه فعلت خود را رفع کنند.



*** تنها نانوایی پخت نان رژیمی در غرب کشور در ایلام فعال است

سلیمان پور به فعالیت و بهره برداری از تنها واحد نانوایی تولید نان رژیمی و سبوس دارغرب کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این واحد نانوایی با تکیه به دانش و تجهیزات روز برای نخستین بار در استان وغرب کشور اقدام به پخت نان با سبوس کامل کرده است.

وی افزود: این واحد تولیدی با پخت 10 نوع نان موفق به جلب اعتماد مردم شده است و مشکل افراد با بیماری های خاص که نیازمند دریافت نان رژیمی و خاص هستند نیز با راه اندازی این نانوایی مرتفع شده است.

وی تاکید کرد: دیگربخش خصوصی نیزدر صورت داشتن ایده های نو و استفاده از تجهیزات نوین دنیا می توانند با ورود به این حرفه علاوه بر تولید نان با کیفیت و سالم، ایده های جدیدی را برای صنعت پخت نان ارائه دهند.

وی در پایان به همه واحد های نانوایی استان توصیه کرد: که محیط واحد های تولیدی را از نظر رعایت نکات بهداشتی پاکیزه نگهدارند و در پخت نان از روپوش، کلاه و دست کش استفاده کنند و نان را سرد شده به مشتری تحویل دهند.



*** آخرین وضعیت برداشت گندم در استان ایلام

امسال 150 هزار تن گندم از گندم کاران استان خریداری شده است که از این میزان 53 هزار تن دروم و 97 هزار تن نیز گندم معمولی است که با توجه به 110 هزار تن گندم خریداری شده متعلق به سال گذشته هم اکنون 260 هزار تن گندم معمولی و دورم در استان ذخیره سازی شده است.

برای این مقدار گندم خریداری شده در سال جاری یک هزار و 740 میلیارد ریال از طریق بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل پرداخت شده است و همه طلب کشاورزان گندم کار در سال جاری پرداخت شده است و برداشت و خرید گندم در اواخر مرداد ماه ادامه دارد.

715 واحد نانوایی استان ایلام 13 نوع نان مختلف تولید و به مصرف کنندگان عرضه می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار