سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان:
تابناک: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت ۲ اثر تاریخی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵ 22 January 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، مهران سرمدیان با اعلام این خبر اظهار داشت: خانه تاریخی رضوانیان و ساختمان سرجه دشت دروازه فین به عنوان دو اثر تاریخی- فرهنگی کاشان در جلسه ثبت آثار و ابنیه تاریخی در دی 1393، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: خانه تاریخی رضوانیان در بافت تاریخی شهر کاشان قرار گرفته و از بناهای ارزشمند آن محسوب می‌شود. این خانه تاریخی در زمینی به مساحت 320 متر مربع و در 2 طبقه ساخته شده استو فضاهای این خانه در اطراف حیاط مرکزی به صورت گودال باغچه استقرار دارند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: بنای تاریخی- فرهنگی ساختمان سرجه دشت دروازه فین که قدمت آن به اواخر دوره صفویه تا ابتدای دوره قاجار بر می‌گردد، در 2 طبقه همکف و تحتانی احداث شده است که فضای همکف مخصوص تقسیم آب توسط سرجه پیما و میراب های دشت دروازه فین و فضای تحتانی به عنوان هوت(آب انبار صحرایی) مورد استفاده کشاورزان دشت مذکور قرار داشته است.

وی افزود: در حال حاضر این عنصر فرهنگی برای نظارت بر نظام آبیاری سنتی دشت دروازه فین در اختیار کشاورزان قرار دارد و عرصه این بنا حدود 40 متر مربع وسعت دارد و از بناهای مهم کاشان در ارتباط با نظام آبیاری سنتی است.

سرمدیان خاطرنشان کرد: بیش از 1500 اثر تاریخی واجد ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد تاکنون 313 بنای تاریخی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: از این مجموع 80 خانه ،37 بقعه متبرکه،20 تپه و محوطه باستانی، 28 آب انبار،17 کاروانسرا،قلعه و تیمچه،7 حمام،31 مسجد و 79 اثر از سایر بناهای شهرستان کاشان به ثبت رسیده و باغ تاریخی فین کاشان در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار