معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست یزد:
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد گفت: یزد از استان‌های پیشرو درزمینهٔ استفاده از بخش خصوصی در حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری است.
کد خبر: ۶۱۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 02 June 2018

حسن اکبری با اشاره به اینکه زمینه حفاظت از حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری با مشارکت بخش خصوصی فراهم می‌شود، گفت: این مهم در آینده عوایدی را برای سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی فراهم می‌سازد؛ چراکه با توجه به هزینه‌های بالای نگه‌داری از عرصه‌های طبیعی، مشارکت بخش خصوصی بسیار کارآمد است.

وی افزود: در استان یزد استقبال خوبی در این راستا صورت گرفته است؛ به این معنا که استان یزد از استان‌های پیشرو در زمینه استقبال مردم از حفاظت از تنوع زیستی به شمار می‌رود؛ چنانچه تقریباً حدود سال ۱۳۸۸ درخواست‌های مردمی در این زمینه بسیار وجود داشته و افراد زیادی برای حفاظت از تنوع زیستی پیش‌قدم شده‌اند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد بابیان اینکه این درخواست‌ها در دهه ۹۰ افزایش قابل‌توجهی پیداکرده است، اظهار داشت: تعداد قابل‌توجهی از گروه‌هایی که در گذشته رو به روی محیط‌زیست بوده و همچنین قشر شکارچی که خود عامل از بین رفتن بخشی از جمعیت‌های جانوری بوده‌اند، در حال حاضر وضعیت دگرگون‌شده است و با نتایج بسیار خوبی همراه است.

اکبری با تأکید بر اینکه در حال حاضر فقط سه مورد حفاظت رسمی بخش خصوصی از تنوع زیستی قانون‌مند شده‌اند، بیان داشت: این سه مورد در حال حاضر در قالب قرق‌های اختصاصی در حال فعالیت هستند، چراکه فرآیند قانونی پیچیده و با موانع زیادی همراه است، به همین دلیل درخواست‌های جدی در دهه ۹۰ تقریباً همگی روی زمین ‌مانده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به فواید حفاظت از حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری با مشارکت بخش خصوصی، تصریح کرد: حفاظت محیط زیست توسط دولت به تنهایی هزینه‌بر بوده و هزینه سنگینی را به دوش دولت می‌گذارد؛ به همین دولت به‌تنهایی موفق نیست و با ورود بخش خصوصی یک‌بخشی از کار دولت انجام می‌شود؛ لذا در این صورت هزینه‌های دولت کاهش پیداکرده و منجر به اشتغال‌زایی و نتایج مطلوب می‌گردد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۱۶ نفر اشتغال مستقیم این سه قرق را بر عهده‌دارند که همگی از طبقات محروم جامعه هستند، اذعان کرد: با این اتفاق تقریباً سالانه نزدیک به یک میلیارد در هزینه‌های دولتی صرفه‌جویی می‌شود و از طرفی دیگر بهره‌برداری محدود و ضابطه‌مندی که به آن‌ها داده می‌شود، موجب رونق اقتصادی و ایجاد شغل‌های جانبی می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد ادامه داد: حفاظت از حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری با مشارکت بخش خصوصی منجر به ورود گردشگران خارجی می‌شود؛ و از طرفی دیگر زمینه را برای توسعه طبیعت‌گردی و مشاهده حیات‌وحش فراهم می‌سازد.

اکبری در پایان اظهار داشت: روش حفاظت از تنوع زیستی روشی است که سال‌ها پیش در دنیا نهادینه‌شده است و بسیاری از مناطق حفاظت‌شده و تنوع زیستی دنیا در قالب حفاظت بخش خصوص در حال مدیریت هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار