به اذعان بسیاری از تحلیلگران سیاسی، قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ سرمنشا نهضت انقلاب اسلامی و سرآغازی بر زوال حکومت سلطنتی پهلوی بود که می‌توان از آن به عنوان قله‌ای رفیع در تاریخ انقلاب اسلامی یاد کرد.
کد خبر: ۶۱۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 05 June 2018
 به اذعان بسیاری از تحلیلگران سیاسی، قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ سرمنشا نهضت انقلاب اسلامی و سرآغازی بر زوال حکومت سلطنتی پهلوی بود که می‌توان از آن به عنوان قله‌ای رفیع در تاریخ انقلاب اسلامی یاد کرد.

به گزارش ایرنا، امروز پنجاه و پنجمین سالروز قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ است که برای ایران اسلامی تاریخ ساز شد و در تقویم سیاسی ایران و جهان برای همیشه به ثبت رسید.

استمرار یاد و خاطره شهدای قیام ۱۵ خرداد بود که به قیام سراسری سال ۱۳۵۷ گره خورد و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز مبارزات حق طلبانه جهان را رقم زد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر امام خمینی (ره) به پاس قیام ۱۵ خرداد و به یاد شهدا و مصیبت دیدگان آن واقعه روز ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام و اظهار داشت: 'این روز در عین حالی که مصیبت بود، از آن جهت که به استقلال و آزادی کشور منتهی شد، مبارک است.

به اذعان کارشناسان، آشکار شدن ماهیت ضد اسلامی رژیم پهلوی، تقویت روحیه دینی مردم، قرار گرفتن علما و مراجع دینی در سطح رهبری نهضت، تعمیق پیوند روحانیت با اقشار مختلف به ویژه دانشجویان، افشای چهره ریاکارانه شاه، شکل گیری جدی اندیشه براندازی رژیم پهلوی، رشد آگاهی و تفکر انقلابی مردم، فروپاشی تئوری جدایی دین از سیاست و مهم‌تر از همه پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ از مهمترین دستاورد‌های قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ بود.

 تبیین مبانی قیام ۱۵ خرداد در راس برنامه‌های شبکه‌های تبلیغی همدان

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در این خصوص گفت: بحث مسایل اعتقادی با محوریت قرآن و عترت یکی از مهمترین اهدافی بود که انقلاب اسلامی به دنبال تحقق آن بوده و به خاطر آن در مقاطع مختلف، بزرگان و رهبران به ویژه حضرت امام راحل (ره) و عموم مردم نسبت به تحقق این هدف مقدس، ایثار جانانه‌ای را انجام دادند وهمین امر موجب شکل گیری اولیه حرکت‌های مردمی شد.

حجت الاسلام علی دشتکی ادامه داد: در مقاطع مختلف حرکت‌های مردمی گسترده‌ای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد که در برخی مقاطع این حرکت‌ها بسیار حساس بود و حساسیت آن از جهت عمق حرکت و حضور گسترده مردم و اقدام دد منشانه رژیم پهلوی بود که یکی از آن مقاطع، قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ بود.

وی اضافه کرد: سخنرانی آتشین حضرت امام (ه) با محوریت موضوعاتی همچون بی توجهی رژیم پهلوی به مبانی اعتقادی و اصول و ارزش‌های اسلامی و بی توجهی حکومت پهلوی نسبت به اقتدار و عزت ملی مردم ایران و حمایت مردم از سخنان امام راحل (ره) از جمله عواملی بود که اتفاق عظیم ۱۵ خرداد را رقم زد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان گفت: این امر به لحاظ عمق، گستردگی و مبنایی بودن حرکت و اینکه بحث بر سر مسایل اعتقادی در سایه قرآن و عترت و مسایل عزت و اقتدار و استقلال ملت بود باعث شد به صورت گسترده در کل کشور در قالب برنامه ریزی‌های انقلابیان و شیوه برگزاری چهلمین یادبود شهدای ۱۵ خرداد و مقاطع تاریخی دیگر ادامه یابد.

حجت الاسلام دشتکی بیان کرد: مقاطع مختلفی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت و قیام ۱۵ خرداد یکی از قله‌های مبانی و مقاطع مهم پیروزی انقلاب بود به همین خاطر باید در تبیین مبانی قیام ۱۵ خرداد و اهداف آن که موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد بیشتر تلاش شود.

وی تاکید کرد: در این خصوص اولویت تبلیغی شبکه‌های تبلیغی در ایام شب‌های قدر که مصادف با ۱۴ و ۱۵ خرداد است به تببین اندیشه‌های حضرت امام اهتمام ویژه‌ای می‌شود.

برگزاری آئین‌های گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد در استان همدان

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان نیز در خصوص برگزاری آیین‌های گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد در استان همدان گفت: مراسم بزرگداشت ۱۵ خرداد ماه، امسال بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد باب الحوائج (ع) واقع در میدان عباس آباد همدان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید حسن فاضلیان اظهار داشت: علاوه بر این مراسم، برنامه‌ای نیز شامگاه ۱۵ خردادماه از ساعت ۲۲ در مسجد حوزه علمیه آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدان با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان استان برگزار می‌شود.

نصب بنر‌هایی از سخنان ناب امام خمینی (ره) در بقاع متبرکه همدان

معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز گفت: آیین احیای شب بیست و یکم ماه رمضان امسال با محوریت ارتحال امام راحل (ره) و قیام ۱۵ خرداد برگزار می‌شوند و ارتحال امام راحل (ره) محوریت مراسم‌های شب‌های قدر در ۶۸ بقاع شاخص استان است.

حجت الاسلام حسن رضوی افزود: سیاه پوش کردن امامزاده‌ها به همراه نصب بنر‌هایی از سخنان ناب امام خمینی (ره) در بقاع متبرکه، سیاهپوش کردن فضای محیطی آستان مقدس امامزادگان و نصب پوستر‌هایی متناسب با شب‌های قدر، شهادت مظلومانه حضرت علی (ع) و ارتحال حضرت امام (ره) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه استان همدان امروز شاهد حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان برای برگزاری آیین‌های ویژه قیام خونین ۱۵ خرداد است و مردم ولایی استان همدان امروز با حضور گسترده خود در آیین ویژه گرامیداشت قیام خونین ۱۵ خرداد، بار دیگر تعلق خاطر خود به انقلاب اسلامی ایران و ارزش‌های بلند آن را به نمایش گذاشتند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار