تابناک: اصفهان همواره یکی از شهرهایی بوده که دارای المان ها و نشانه های فرهنگی بسیار است که با توجه به نظریه توسعه یافتگی شهر فرهنگی می تواند در این راستا قدم بردارد و با استفاده از این مسئله به توسعه یافتگی برسد.
کد خبر: ۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷ 19 February 2015
به گزارش تابناک اصفهان، کشورهای توسعه یافته جهان پس از به کارگیری نظریه هایی برای توسعه یافتن از قبیل نظریه شهر صنعتی و شهر پاک در سال های گذشته به نظریه شهر فرهنگی روی آورده اند و برای ادامه توسعه خود این روش را انتخاب کردند.

علی قاسم زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به تغییر نگرش شهر پاک در سال‌های اخیر، گفت: امروز نظریه توسعه پایدار منسوخ شده و شهر فرهنگی جای آن را گرفته است. در این نظریه بر نشانه ها و کارهای فرهنگی تاکید می‌شود. از این رو هر چه تعداد فرهنگسراها، سینماها و سایر مراکز فرهنگی در شهر افزایش یابد آن شهر امتیاز بالاتری می‌یابد.

وی با بیان اینکه در دوره اول شهرنشینی تکنوکرات‌ها و مهندسان به عنوان نظریه پرداز شهر مهم بودند و در دوره دوم فعالان محیط زیست، تصریح کرد: در نظریه شهر فرهنگی باید اهالی فرهنگ به فعالیت بپردازند و آن‌ها نقش آفرینی اصلی را در این باره داشته باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی باید بر مبنای متن و بافت جامعه انجام شود و در نظریه نوین هرمنوتیک که هر سخنی را در بستر آن بررسی می‌کند و در نتیجه آن دیگر غرب به تک فرهنگی نمی‌اندیشد، ما نیز باید بر اساس بافت جامعه به فعالیت فرهنگی بپردازیم.

وی افزود: هفته فرهنگ یعنی اینکه آکادمی و فرهنگستان به میان مردم بيايد و این فرهنگ توسط مردم حس می‌شود و شهر در یک پازل فرهنگی قرار گیرد.

محسن رنانی، عضور هیئت علمی دانشگاه اصفهان در هجدهمین جلسه کمیته ارتقا فرهنگ کار، کارآفرینی و کار گروهی اتاق اصفهان تصریح کرد: فرهنگ در بستر جامعه بوجود می‌آید و شهرداری با مسئول پذیر کردن شهروندان و تقویت کارگروهی بین آنان در محله‌ها و خیابان‌ها می‌تواند نقش موثری در ارتقا جامعه شهری در مولفه‌های فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

با توجه به اهمیت این مسائل و ظرفییت مناسب اصفهان تاکنون آنگونه که باید و شاید المان ها و نشانه های فرهنگی اصفهان در نقاط مختلف شهر اصفهان قرار نگرفته است. اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارای المان های بسیاری فرهنگی و مذهبی است که اگر به نمایش مردم گذاشته شود می تواند در توسعه یافتگی شهر کمک کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار