همزمان با رویداد گردشگری «همدان، ۲۰۱۸» گواهی ثبت جهانی جامع التواریخ فضل‌الله همدانی به مردم همدان اهدا شد.
کد خبر: ۶۳۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 25 July 2018
همزمان با رویداد گردشگری «همدان، ۲۰۱۸» گواهی ثبت جهانی جامع التواریخ فضل‌الله همدانی به مردم همدان اهدا شد.

به گزارش فارس، همزمان با رویداد گردشگری ۲۰۱۸ و با حضور نمایندگان کمیته ملی حافظه جهانی در ایران، گواهی ثبت جامع التواریخ رشیدالدین فضل‌الله همدانی به پاس تلاش‌های خواجه رشید همدانی در عرصه‌های مختلف فرهنگ، تاریخ، ادبیات و سیاست به مردم همدان اهدا شد.

این گواهی با حضور فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و دبیر علمی کمیته ملی حافظه جهانی و هیات همراه و همچنین علیرضا تکلو مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان، تقدیم سعید شاهرخی معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان به نمایندگی ار مردم همدان شد.

هرچند دهمین اثر ثبت‌شده در فهرست حافظه جهانی یونسکو در ایران، قدیمی‌ترین نسخه از کتاب «جامع‌التواریخ» نیست، اما این کتاب را می‌توان از نظر کتاب‌آرائی و نسخ مصور، قدیمی‌ترین نسخه دانست.

این نسخه از «جامع‌التواریخ» یا «تاریخ رشیدی» ۴۳۶ سال پیش با محوریت تاریخ، اسطوره، باور و فرهنگ قبایل ترک و مغول و همچنین تاریخ پیامبران از آدم تا حضرت محمد (ص)، توسط «رشیدالدین فضل‌الله همدانی» کتابت شد و این‌کتاب که امروز در کاخ موزه گلستان نگه‌داری می‌شود، در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

رشیدالدین فضل‌الله همدانی در همدان به دنیا آمد و به واسطه شغل پدر که طبیب بود، او نیز طبابت انجام می‌داد، وی همچنین دانشمند و وزیر نامدار دوره ایلخانی بود که در صده هشت قمری «جامع‌التواریخ» را به رشته تحریر درآورد.
این نسخه در قطع سلطانی حجیم و به ابعاد ۲۹×۳۹ سانتیمتر با خط «نستعلیق نیم دو دانگ» و روی کاغذ کشمیری و در ۳۰۵ صفحه نوشته شده است. این نسخه ۹۸ نگاره نقاشی آب‌ورنگ کار نقاشان و طراحان مختلف و دو سرلوح مذهب مرصع دارد که در زیر هرصفحه نقاشی شده، نام نقاش و طراح آن نوشته شده است.

این کتاب یکی از جلد‌های نفیسی است که روی آن ضربی طلاپوش با نقش درخت، گل و جانوران گوناگون است و نخستین دوره کامل تاریخ و جغرافیای آسیاست که با استفاده از وسایل و منابعی کتابت شده که تا آن زمان در اختیار هیچ‌کس قرار نگرفته بود.

هنر نگارگری این کتاب موضوع خاص خود را دارد که بالای آن نیز توضیح داده شده و از موضوعات نقاشی شده در این کتاب می‌توان به «جغتای که بر تخت نشسته»، «ملاقات چنگیز با برخی پادشاهان»، «محاصره برخی ازشهر‌ها و جنگ‌های رخ داده در آن‌ها»، «مناجات‌ها در صحنه جنگ که در پیشگاه آفتاب‌اند»، «شاهزاده‌های مختلف و جشن‌هایی که به مناسبت‌های متفاوت در فضای باز برگزار می‌کنند»، «منجمان ایرانی که در حال رصد هستند» و «برگزاری جشن به دستور پادشاه مغول به مناسبت فتح توران و رم» نام برد.

دیگر نسخه‌های این کتاب تاریخی را می‌توان در کتابخانه «ادمبورگ» در آلمان و یکی از کتابخانه‌های لندن دید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار