این روزها نصف جهان شاهد کودکانی است که در خیابان‌های مختلف شهر و نقاط تفریحی و تاریخی به جای کودکی کردن، به فروشندگی روی آورده‌اند تا کمک خرجی برای خانواده‌هایشان باشند.
کد خبر: ۶۳۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ 25 July 2018

به گزارش تابناک : نصف جهان با قدمت تاریخی اماکن گردشگری خود به محلی زیبا و امن برای حضور اقشار مختلف جامعه تبدیل شده است، نصف جهانی که به سبب واقع شدن در موقعیت جغرافیایی مطلوب بسیاری از مهاجران را به سمت خود جذب می‌کند.

اما این شهر آرام با تمام زیبایی‌هایش از معضل جهانی کودکان کار و کودکان خیابانی دور نیست و به تازگی بیش از گذشته با این کودکان برخورد داشته است، هرچند تعریف و کاری که کودکان در اصفهان انجام می‌دهند با دیگر شهرها از جمله تهران قابل مقایسه نیست اما همین تعداد اندک کودکان نیز شایسته نصف جهان نیست.

کودکان برای کودکی کردن آفریده شده‌اند، برای بازی در فضای سبز پارک‌ها و لذت بردن از حاشیه زاینده رود و چهل ستون و نقش جهان نَه دست در جیب بردن و برای فروش آدامس هزار تومانی دنباله رو مردم کوچه و خیابان شدن.

در سال‌های اخیر که تعداد کودکان کار افزایش یافته برخی گمانه‌زنی‌ها نیز پیش آمده که حضور این کودکان در شهر سبب زشتی مبلمان شهری و کاهش گردشگری‌ها خواهد شد و نیاز است بیشتر به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.

جمع آوری 29 کودک کار از ابتدای امسال

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان پیرامون وضعیت کودکان کار در شهر اصفهان به خبرنگار تسنیم گفت: موضوع کودکان کار و خیابان مربوط به دستگاه‌های مختلفی است و بهزیستی موظف است طبق قانون نسبت به ساماندهی بچه‌های خیابانی زیر 12 سال اقدام کند.

مجتبی ناجی با بیان اینکه شهرداری و نیروی انتظامی کودکان کار و کودکان خیابانی را به سمت بهزیستی هدایت می‌کنند، افزود: در 3 ماه نخست امسال در شهر اصفهان 29 کودک کار و خیابان به بهزیستی ارجاع داده شدند.

وی تصریح کرد: زمانی که این افراد پذیرش شدند مورد مصاحبه مددکاری قرار می‌گیرند و اولین اقدامی که انجام می‌شود شناسایی خانواده کودکان است و گاهی مواقع متوجه می‌شویم که به اجبار آن‌ها کودک اقدام به دست فروشی کرده چون درآمد بیشتری دارند.

وی ادامه داد: مردم نسبت به کودکی که در خیابان کار می‌کند ترحم دارند و همین مساله باعث تشدید کودکان کار می‌شود چون خانواده‌ها سواستفاده می‌کنند و زمانی که ما این کودکان را جمع آوری می‌کنیم و خانواده‌ها شناسایی شدند آن‌ها را توجیه می‌کنیم که کودکان را تحویل بگیرند.

فعالیت مرکز "سرمد" برای ساماندهی کودکان کار و خانواده‌هایشان

معاون اجتماعی بهزیستی از ایجاد یک مرکز حمایت از کودکان کار و خیابان خبر داد و گفت: در اصفهان یک مرکز غیردولتی به نام «سرمد» در خصوص کودکان کار فعالیت می‌کند که کودکان و خانواده‌های آن‌ها را تحت آموزش و حمایت اقتصادی، بهداشت و درمان و غیره قرار می‌دهند تا کمتر کودکان را به سراغ تکدی گری یا فروشندگی بفرستند.

وی افزود: تعدادی از این کودکان هم خانواده‌های باکفایتی برای نگه داری فرزند ندارند یا تک سرپرست و بی‌سرپرست هستند که به مراکز شبانه روزی شبه خانواده که ویژه کودکانی است که نمی‌توانند در خانواده ساماندهی شوند، ارجاع داده می‌شنود.

ناجی تصریح کرد: در حال حاضر 420 کودک و نوجوان در 39 مرکز خانه کودک و نوجوان اقامت دارند و به زندگی عادی خود همچون تحصیل و نیازهای فراغتی و بهداشتی ادامه می‌دهند.

وی افزود: اولویت ما ساماندهی کودک در خانواده است حتی اگر متعلق به استان‌های دیگر باشد با هماهنگی همکاران در آن استان‌ها کودک ارجاع داده می‌شود اما اگر شرایط آن مهیا نبود کودک به مراکز شبانه روزی تحویل داده می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی با بیان اینکه 117 کودک تحت حمایت مستمر بهزیستی هستند، گفت: این کودکان بارها ساماندهی شدند و مجدد به بهزیستی ارجاع داده شدند برای اینکه این کودکان بار دیگر به سراغ دست فروشی و کار نروند به موسسه سرمد ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: در این موسسه کودکان آموزش‌های هنری، آموزش حرفه‌ای برای بالای 15 سال، علمی و غیره قرار می‌گیرند و استعدادیابی می‌شوند. برخی از آن‌ها نیز نیاز به مداوای پزشکی دارند که مورد پیگیری و درمان قرار می‌گیرند.

ناجی خاطرنشان کرد: این کودکان بهمراه خانواده خود در این مرکز ساماندهی می‌شوند تا مجدد به خیابان بازنگردند تا چهره شهر را مقداری بد کند. البته مردم باید اطلاع داشته باشند که برای کمک به کودکان کار و خیابان از راه‌های قانونی اقدام کنند.

هدایت کودکان کار به سمت اماکن گردشگری

وی درباره اینکه کودکان کار بیشتر در مکان‌های پر رفت و آمد و در خیابان‌های اطراف اماکن گردشگری یافت می‌شوند، گفت: درباره اینکه می‌گویند کودکان کار چهره شهر را زشت می‌کنند باید با متولی شهر که شهرداری است صحبت شود.

معاون اجتماعی بهزیستی افزود: رفع سد معبر کار شهرداری است و او وظیفه دارد این کودکان را از سطح شهر جمع آوری و به بهزیستی تحویل دهد، تقسیم وظایف در این راستا صورت گرفته و نگهداری از این کودکان که سخت‌ترین کار است بر عهده بهزیستی است.

وی با بیان اینکه هزینه نگه‌‌داری هر کودک 370 هزار تومان است، گفت: ما دلمان نمی‌خواهد تعداد کودکان کار زیاد شود اما هر کودکی به مرکز ما ارجاع داده شد، پذیرفتیم.

ناجی تصریح کرد: این کودکان به سمت اماکن گردشگری هدایت می‌شوند که از مسافران کمک دریافت کنند یا چیزی به آن‌ها بفروشند و بدین شکل تقویت مثبت می‌شوند، در این حالت کار شهرداری وظیفه جمع آوری این کودکان از این مکان‌هاست.

وی افزود: میراث هم در اماکن گردشگری وظیفه فروش بلیت و هدایت گردشگران را بر عهده دارد و در مقابل کودکان کار وظیفه‌ای ندارد؛ نیرو انتظامی هم می‌تواند با دستور مقام قضایی نسبت به جمع آوری و هدایت کودکان کار به بهزیستی کمک کند.

معاون اجتماعی بهزیستی بیان کرد: مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی شبانه روزی است و هر زمان این کودکان ارجاع داده شوند، پذیرفته خواهند شد اما اینکه انتظار داشته باشیم بهزیستی وظیفه شهرداری را انجام دهد، درست نیست.

مهاجرت‌های فصلی برای کار در اصفهان

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان درباره جمع آوری کودکان از سطح شهر به خبرنگار تسنیم گفت: جمع‌آوری کودکان کار با شهرداری است و نیروی انتظامی در کنار شهرداری است تا اگر در جمع آوری‌ها برای آن‌ها مشکلی بوجود آمد، مداخله کند.

وی با بیان اینکه حمایت انتظامی از این کار توسط ما انجام می‌شود، درباره تاثیر جمع آوری کودکان کار در فعالیت مجدد آن‌ها اظهار داشت: نزدیک به 80 درصد کودکان کاری که در اصفهان وجود دارند اتباع بیگانه هستند.

جهانگیر کریمی ادامه داد: آن‌ دسته هم که اتباع بیگانه نیستند مهاجران شناوری هستند که در فصل‌های خاصی در اصفهان و در حاشیه شهر سکنی دارند و این مهاجران به صورت دائم مقیم اصفهان نیستند و از استان‌های جنوب شرق مهاجرت کرده‌اند و موقت در اصفهان حضور دارند.

وی تصریح کرد: این افراد زمانی که تحویل داده می‌شوند با توجه به شرایط و امکانات باید تفکیک شوند و اقداماتی روی کودکان انجام شود اما بدلیل دارا بودن 2 ویژگی اتباع و مهاجر بودن، فعالیت‌های تکمیلی روی این کودکان کامل انجام نمی‌شود.

معاون اجتماعی نیرو انتظامی استان اصفهان افزود: معمولاً این کودکان رهاسازی می‌شوند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند پس احتمال اینکه شخصی چندین بار توسط تیم‌های شهرداری جمع آوری شود، وجود دارد.

ماهیت کودکان کار در اصفهان متفاوت از دیگر شهرهاست

وی با بیان اینکه آمار این افراد در اصفهان قابل ملاحظه نیست، گفت: واقعاً در اصفهان گروه‌هایی را نداریم که به صورت باندی و سیستمی کودکان کار را به خیابان بفرستند و ما برخوردی با آن‌ها نداشتیم.

کریمی خاطر نشان کرد: حتی در اصفهان ماهیت و کمیت کودکان کار با دیگر شهرها متفاوت است، نمی‌توان گفت در شهر دیده نمی‌شوند اما 2 ویژگی گفته شده باعث شده که کودکان شرایط خاص و ویژه داشته باشند.

وی درباره مداخله نیروانتظامی در درگیری بین متکدیان و کودکان کار و نیروهای شهرداری گفت: مداخله‌های نیرو انتظامی بسیار به ندرت و نزدیک به صفر است و معمولاً این افراد مقاومتی نمی‌کنند.

معاون اجتماعی نیروانتظامی استان اصفهان افزود: نیروهای شهرداری با کمترین مزاحمت این افراد را جمع آوری می‌کنند و مشکلی در این مورد نداریم و مشکل این است که پس از جمع آوری باید با تعدادی از این‌ها که متکدی حرفه‌ای هستند، برخورد جدی و جدای برخورد حمایتی شود.

مردم از کودکان کار با خرید از آنها حمایت نکنند

اکرم کریمی از شهروندان اصفهان و کارشناس علوم تربیتی است، او پیرامون کمک مردم به کودکان کار گفت: ما ایرانی‌ها مردمی بسیار احساساتی و دلسوز هستیم و با دیدن کودکانی که در خیابان‌ها کار می‌کنند برایشان ناراحت می‌شویم و می‌خواهیم به آنها کمک کنیم، اما این کمک ما در واقع ضرر به آنهاست. باید همه دست به دست هم دهیم . کار آنها را نخریم، کالای آنها را نخریم و کار را به کاردانی مانند بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی بسپاریم. اجازه دهیم آنها کودکان کار را ساماندهی کنند.

وی افزود: با دلسوزی کاری از پیش نمی‌بریم. اگر می‌خواهیم کمک کنیم به مراکزی که از این کودکان نگهداری می‌کنند کمک کنیم و هر جا هر کودکی می‌بینیم او را به سمت بهزیستی هدایت کنیم. نباید اجازه دهیم کودکان بیشتر از این در خیابان‌ها پرسه بزنند و برای پولی که به جیب خودشان هم نمی‌رود به جای کودکی به مردم التماس کنند.

باشد که روزی به جای اینکه در دست کودکان بسته‌های مختلف آدامس و دستمال کاغذی و لواشک و جوراب ببینیم، شاهد لبخندهای از ته دل آن‌ها در کنار والدینی که برای کودکی کردن فرزند خود ارزش بیشتری قائل‌اند، باشیم. کودکان آنقدر خوب و معصومند که لایق یک زندگی خوب و آرامش نیز هستند. همین کودکان اگر در خیابان‌ها بمانند تبدیل به بزرگسالانی با هزاران مشکل خواهند شد. 

دست به دست هم دهیم تا شاهد روزی باشیم که دیگر هیچ کودکی را در کوچه و خیابان‌های شهر در حال کار و التماس و فروش کودکی‌اش نبینیم.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :