عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات محیط زیست استان مرکزی خبرداد؛
تابناک : عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی از خطر انقراض 202 گونه مختلف گیاهی در استان خبر داد.
کد خبر: ۶۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۴ 20 July 2015
به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی گفت: 202 گونه مختلف گیاهی در این استان در معرض خطر انقراض قرار دارد.

دکتر حمید رضا میر داوودی افزود: نتایج به دست آمده از یک پژوهش با عنوان "ارزیابی تنوع زیستی گیاهان در معرض خطر استان مرکزی" نشان می دهد که این گونه های گیاهی در خطر انقراض، به 30 خانواده گیاهی و 98 جنس مختلف تعلق دارند.

وی ادامه داد: موسیر، آنقوزه و زرین گیاه به عنوان شاخص ترین گونه های مطرح در مراتع و عرصه زیست طبیعی استان مرکزی، از جمله گونه هایی در معرض انقراض در این استان هستند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی افزود: خانواده بقولات، با 42 گونه،خانواده های آفتابگردان و نعنایان به ترتیب با 34 و 20 گونه از دیگر گونه هایی هستند که با خطر جدی انقراض در استان مرکزی مواجه شده اند.

میرداوودی اضافه کرد: خانواده میخک با 13 گونه و خانواده شب و چتریان با 13 گونه مختلف نیز در استان فاصله چندانی با انقراض ندارند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی،منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: لزوم بررسی های کارشناسانه و استفاده از تجربیات و داده های تحقیقاتی در حوزه گونه های گیاهی استان مرکزی می تواند تا حد زیادی از گستره خطر انقراض گونه های مختلف بکاهد.

میر داوودی ادامه داد: به منظور جلوگیری از تخریب گونه های گیاهی و توقف خطر انقراض، بررسی گونه های آسیب پذیر استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تحقیقات و بررسی های محققان بخش کشاورزی استان مرکزی نشان می دهد که هشت گونه گون وحشی در این استان در معرض آسیب قرار دارد.

میرداوودی با اشاره به گستره تحقیقات بخش گونه های گیاهی در ایران عنوان کرد: از مجموع هشت دسته گونه های نادر طبق اصول طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) تنها چند دسته در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: گونه های در معرض انقراض ،آسیب پذیر و گونه های با خطر کمتر از جمله حوزه هایی است که توسط کارشناسان و محققان بخش کشاورزی و منابع طبیعی مورد واکاوی بیشتری قرار گرفته است.

گفتنی است بیش از یک هزار و 214 گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده که در قالب 454 جنس مختلف قرار دارد. گونه های شناسایی شده استان مرکزی در 75 تیره گیاهی طبقه بندی شده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن جمشیدی راد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
سلام.
یکی دیگر از علت های شایع تخریب گیاهان و گونه های مختلف حشرات و جانوران کوچک در این استان ، علاوه بر شدت و افزایش آلودگیهای زیست محیطی ؛ اجاره دادن فضای سبز و منابع طبیعی استان و محدوده ی پیست اسکی پاکل و روستاهای اطراف شازند در سال های اخیر به دامداران قم است که احشام خود را با یا بدون هماهنگی کشاورزان و ساکنان بومی ( شبانه ) در منطقه تخلیه کرده و پرورش می دهند . غافل از آنکه علاوه بر افزایش و انتقال بیماری های دامی به این منطقه، باعث تخریب و کچل شدن دشتها و کوهها از گیاهان خود رو و طبیعی می شود.
این هشدار ، زنگ خطری است برای مسئولان منطقه که ( با یا ) بدون هماهنگی با سایر سازمانها و نهادهای منطقه ؛ و بدون ملاحظات زیست محیطی مردم بومی منطقه را نیز مجبور به کوچ نموده و یا در معرض انواع خطرات قرار می دهند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار