دانستنی های سرمایه‌گذاری خارجی؛
کد خبر: ۶۳۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۴ 01 August 2018

 

تابناک هرمزگان- موسسه اقتصاد و صلح در گزارش 2018 خود سطح صلح‌آمیز بودن را در 163 کشور که ۹۹.۷ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، ارزیابی کرده است. شاخص صلح جهانی با استفاده از 23 متغیر کمی و کیفی، وضعیت صلح را در سه حوزه سطح ایمنی و امنیت اجتماعی، دامنه درگیری داخلی و بین‌المللی و درجه نظامی بودن سنجیده می‌شود.

 

به گزارش تابناک هرمزگان، براساس آخرین گزارش موسسه صلح و اقتصاد استرالیا، کشور ایسلند با نمره ۱.۰۹ بهترین جایگاه و کشور سوریه با نمره ۳.۶ بدترین جایگاه را از حیث صلح‌آمیز بودن کسب کرده و بقیه کشورهای مورد سنجش در بین این دو قرار می‌گیرند. هر چه نمره نهایی کمتر باشد، میزان صلح‌آمیز بودن آن کشور بیشتر است.

صلح تاثیر قابل توجهی در عملکرد اقتصاد کلان دارد. برابر این گزارش رشد سرانه تولید ناخالص داخلی طی دهه گذشته در کشورهایی که بهبود صلح داشتند، خلاف آنهایی که با زوال آن مواجه بودند، 7 برابر بیشتر است. هم‌چنین نرخ بهره و نرخ تورم در کشورهای صلح‌آمیز پایین‌تر و باثبات‌تر و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشورها بیش از 2 برابر است. اگر کشورهای دارای سطح پایین صلح به میزان کشورهای صلح‌آمیز رشد می‌کردند، حجم اقتصاد جهان تقریبا 15 هزار میلیارد دلار بیشتر می‌شد.

ایران در شاخص صلح جهانی 2018 با ثبت امتیاز ۲.۴ در رتبه 131 قرار گرفته که نسبت به سال 2017 دو پله تنزل را تجربه کرده است. ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جایگاه یازدهم را دارد.

اثر اقتصادی خشونت در ایران بر اساس برابری قدرت خرید در سال 2017 معادل ۲۱۲.۹ میلیارد دلار و هزینه اقتصادی آن برابر ۱۳۱.۷ میلیارد دلار یا معادل 8 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران برآورد شده است که از این حیث رتبه 70 را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

انتهای پیام/معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار