معاون میراث فرهنگی اصفهان:
تابناک: معاون میراث فرهنگی اصفهان گفت: فرهنگ ناپسند یادگارنویسی بروی بناهای تاریخی ،طبقه دوم کاخ هشت بهشت را برای حفاظت از این بنای تاریخی تعطیل کرده است.
کد خبر: ۶۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸ 21 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، تعمیرات بی پایان بناهای تاریخی اصفهان به ویژه مسجد امام خمینی (ره)، مدرسه چهارباغ و عمارت عالی قاپو یکی از مواردی است که در این سالها بسیار مورد بحث قرار گرفته است؛ اما در این میان عابرانی که از پارک شهید رجایی اصفهان عبور می کنند و یا گردشگرانی که برای بازدید از کاخ هشت بهشت به این مکان می آیند با این تابلو روبرو می شوند که «طبقه دوم عمارت هشت بهشت به دلیل تعمیرات تعطیل است».

بنای دو طبقه کاخ هشت بهشت که روزگاری زیباترین کاخ عالم هم نامیده می‌شد در روزگار شاه سلیمان صفوی در نزدیکی باغ بلبل ساخته شد؛ باغ وسیعی که عمارت در آن واقع شده جزئی از باغ بزرگ نقش جهان بوده ‌است و به گفته برخی تاریخدانان این باغ نشیمن هشت سوگلی حرم پادشاه بوده است، که ۴ نفر در طبقه همکف و ۴ نفر دیگر در طبقه اول سکنی گزیده بودند.

این بنای دو طبقه با طاق های زیبا و تزئینات فراوان یکی از نمونه‌های درخشان معماری عصر صفویه به شمار می‌رود.

بخش مرکزی کاخ به صورت چهار صفه ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است و سقفی که بر فراز این بنای ۴ صفه استوار است پوشیده از مقرنس‌های گچی خوش رنگ و خوش طرح است.

اتاقهای طبقه اول در چهار گوشه عمارت تزئیناتی از گچبری و نقاشی دارند.

در طبقه دوم عمارت نیز مجموعه‌ای از رواق‌ها و اتاقها و طاق ها و پنجره‌ها بر زیبائی آن می‌افزایند که در این طبقه به راهروها و اتاق های متعددی تقسیم شده که هر یک تزئینات خاصی دارند و در برخی حوض آب و در بعضی بخاری‌های دیواری تعبیه شده‌اند.


دیوارها را نیز آینه‌های فراوان می‌پوشانیده‌اند و تمام سقف‌های کاخ را نیز موزائیک‌های بسیار عالی پوشانیده و دالان ها و غلام‌گردش‌های بسیار زیبا و هماهنگ آنها را احاطه کرده‌اند.

زیبایی های این کاخ به اندازه ای است که برخی گردشگران خارجی آن را از زیباترین کاخ های جهان و فرح‌انگیزتر از مجلل‌ترین کاخ های ممالک اروپایی نامیده اند.

به گفته مردم محلی تابلوی «طبقه دوم به علت تعمیرات تعطیل است» بیش از ۱۵ سال است که بر سر در این بنای باشکوه عصر صفوی خودنمایی می کند.

بر این اساس بخش قاب توجهی از زیبایی‌های کاخ هشت بهشت، گچ بری‌ها و نقاشی‌های زیبای آن در طبقه دوم آن نهفته است و با توجه به قدمت این تعمیرات و عدم بازگشایی آن حتی برای مدتی کوتاه در طول این سالها به نظر می رسد دلیل دیگری برای تعطیلی این کاخ زیبای صفوی وجود داشته باشد.

ناصر طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با تعمیرات پایان ناپذیر طبقه دوم عمارت هشت بهشت اظهار داشت: باید دقت داشته باشیم که همیشه بحث حفاظت از آثار تاریخی بسیار مهم تر از نگهداری آن است که این مطلب درباره این کاخ زیبا نیز صدق می کند.

معاون میراث فرهنگی اصفهان بیان داشت: برای حفاظت صحیح از بنای تاریخی نیازمند تجهیزات کامل از جمله دوربین های مداربسته برای کنترل گردشگران و نیروی کافی حفاظت هستیم اما بودجه کافی برای حفاظت کامل از تمام آثار تاریخی اصفهان وجود ندارد.


وی با بیان اینکه بدین شکل اگر درب بنایی تاریخی به طور کامل باز باشد و هرکسی بتواند به تمامی بخش های یک کاخ دسترسی داشته باشد امکان حفاظت کامل از آن وجود ندارد، اضافه کرد: در بحث نگهداری آثار تاریخی با این مطلب روبرو هستیم که به دلیل عدم فرهنگ سازی صحیح بسیاری از گردشگرانی که برای بازدید وارد چنین کاخ هایی می شوند اقدام به نگاشتن یا کنده کاری و یادگارنویسی بر دیوارهای کاخ می کنند و این امر با توجه به عدم امکانات کافی برای حفاظت مشکل ساز شود.

طاهری با اشاره به اینکه طبقه دوم کاخ زیبایی های قابل توجهی دارد، ابراز داشت: با توجه به اینکه میراث فرهنگی نیروی کافی برای حفاظت فیزیکی از تمام آثار تاریخی اصفهان ندارد مجبور به حفاظت از این کاخ بدین شکل هستیم.

وی با بیان اینکه تمامی طبقات عالی قاپو نیز برای بازدید عموم باز نیست و تا زمانی که به این فرهنگ عمومی حفاظت آز اثار تاریخی در میان گردشگران نهادینه نشود امکان بازگشایی آنها وجود دارد، گفت: توجه کنید با توجه به شکل خاص این عمارت چه مقدار نیرو برای حفاظت کامل این بنا لازم است و با توجه به مارپیچ بودن راه پله ها هر میزان نیرو در پله ها بایستد بخشی از بنا از دید دور می ماند بنابراین مجبور به حفاظت فیزیکی از این بناها به شکل دیگری هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار