با هشدار به خانواده ها؛
تابناک: استاندار اصفهان، آمار مصرف مواد مخدر از نوع شیشه در این استان را نگران کننده دانست و به خانواده ها هشدار داد.
کد خبر: ۶۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱ 21 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رسول زرگرپور روز دوشنبه در چهارمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه کشفیات شیشه در سه ماه گذشته 22 کیلوگرم بوده است، تصریح کرد: امسال کشفیات این ماده مخدر (شیشه) با رشدی در حدود 80 درصد، بالغ بر 40 کیلوگرم است که می تواند بسیار نگران کننده و هشدار دهنده به خانواده ها باشد.

وی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد که مصرف شیشه در استان در حال افزایش است، افزود: با توجه به تبعات و خسارات بسیار بالای شیشه نسبت به تریاک و همچنین تهیه و ساخت ساده تر آن، افزایش میزان مصرف این ماده بسیار نگران کننده است.

استاندار اصفهان با اشاره به گزارش عملکرد دستگاههای مختلف گفت: در سه ماه نخست امسال 13 تن مواد مخدر در استان اصفهان کشف شده که بیشتر آنها توسط نیروی انتظامی و اداره کل اطلاعات استان به دست آمده است.

وی با بیان اینکه کشفیات سالجاری نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است، افزود: متاسفانه هرچه میزان کشفیات بالاتر باشد بدین مفهوم است که مواد مخدر بیشتری از کریدور های استان حرکت می کند.

زرگرپور همچنین از تصویب طرح جامع مبارزه با مواد مخدر در قالب 25 برنامه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان خبرداد و گفت: برنامه پنج ساله مبارزه با مواد مخدر ( از سال 95 تا 99 ) در قالب 25 طرح و با هدف کاهش 25 درصدی افراد مبتلا به مواد مخدر در این شورا به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه نرخ ابتلا به مواد مخدر در استان اصفهان از متوسط کشوری پایین تر است، اظهارکرد: قرارگرفتن 40 درصد جمعیت استان یعنی حدود 2 میلیون نفر تحت پوشش برنامه های آموزشی بالاخص پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر از دیگر اهداف برنامه پنج ساله مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در خصوص نگهداری، درمان و بازآوری و کنترل های بعد از درمان بانوان معتاد به مواد مخدر در استان اصفهان هیچگونه مرکزی وجود ندارد، تصریح کرد: در برنامه پنج ساله حداقل سه مرکز برای بانوان معتاد به مواد مخدر پیش بینی شده که بسیار مهم است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر طبق برنامه سالانه حدود 200نفر از افراد معتاد پس از پاک شدن از مواد مخدر می توانند از تسهیلات بانکی بمنظور ایجاد شغل مناسب برای خود، استفاده کنند، افزود: براساس برنامه پنج ساله مبارزه با مواد مخدر استان ارائه این تسهیلات ، سالانه به پنج هزار فقره وام افزایش می یابد.

زرگرپور همچنین به طرح جامع کنترل و مبارزه با دخانیات استان اصفهان اشاره کرد و افزود: این طرح در کمیته استانی تهیه شده و در جلسه آتی شورای مبارزه با مواد مخدر استان نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه مصرف قلیان در اصفهان رشد بسیار زیادی داشته است، افزود: استعمال قلیان بخصوص در حاشیه زاینده رود بصورت نگران کننده ای در حال افزایش است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این عمل ضد ارزشی در حال تبدیل شدن به یک کار ارزشی است، گفت: باید با یک روش علمی با این پدیده بصورت قاطع مقابله کرد.

وی ، استعمال قلیان را پنجره ای رو به اعتیاد دانست و به خانواده ها توصیه کرد که از مصرف قلیان در بین جوانان جلوگیری کنند

آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رییس حوزه علمیه اصفهان روز چهارشنبه گذشته در درس اخلاق خود در مسجد حکیم اصفهان ، مواد مخدر را معضل و مصیبتی بزرگ برای کشور دانست و خواستار تلاش و احساس مسئولیت عمومی برای جلوگیری از این معضل اجتماعی شد.

آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز شامگاه سه شنبه هفته گذشته در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در اردستان برای چندمین بار، اعتیاد به مواد مخدر را از داعش خطرناکتر توصیف کرد و خواستار مقابله با این ماده خانمان سوز شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان نیز با اشاره به گسترش اعتیاد در این استان تصریح کرد: امروزه اعتیاد با شیوع 1.9 درصدی در این استان مهمترین عاملی است که می تواند نیروهای کارآمد و جوان را به تخریب بکشاند.

سعید صادقی، کاهش سطح نشاط اجتماعی، نبود الگوی منسجم برای اوقات فراغت و نابرابریهای اجتماعی را زمینه ساز افزایش اعتیاد در جامعه دانسته و گفته است: این موارد با کمک شهرداریها قابل جبران است.

وی بااشاره به زمینه های مختلف اعتیاد در جوامع کنونی، افزود: اعتیاد از جمله پدیده های منفی است که با خروج دستگاه های مربوط از انکار وجود و معضلات این پدیده (فاز انکار)، تصمیم گیری برای پیشگیری و مقابله با آن روند بهتری پیدا کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به نگرش علمی دولت تدبیر و امید به مقولات اجتماعی، تصریح کرد: در یک سال و نیم گذشته اعتیاد به منزله یک مقوله منفی در کشور ما، مانند گذشته انکار نشد و همین امر نیمی از راه مقابله با آن به منظور کاهش اثرات مخرب را هموار می سازد.

وی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی قبلی در برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در سطح کشور قرار بود در سال های 90 تا 94 حدود 40 درصد از مردم تحت آموزش های مدون پیشگیرانه قرار گیرند اما تا سال 92 فقط حدود 10 درصد از افراد زیر پوشش این برنامه قرار گرفتند.

صادقی افزود: از سال 92 تا آخر 94، حدود 40 درصد تحت پوشش این برنامه جامع آموزشی قرار خواهند گرفت.

زهرا اثنی عشران مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه 10درصد معتادان کشور خانم ها هستند، گفت: رشد اعتیاد به مواد مخدر در زنان دو برابر مردان شده است و در استان اصفهان نیز این میزان از میانگین کشوری بالاتر است.

براساس اعلام اداره کل بهزیستی استان اصفهان در این استان حدود 96 هزار نفر معتاد وجود دارد که اگر بصورت میانگین خانواده هر فرد معتاد دارای چهار عضو باشد 384 هزار نفر در استان اصفهان بطور مستقیم با پدیده اعتیاد و مصرف مواد مخدر درگیر هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار