عدم پرداخت و دیر کرد حق بیمه توسط برخی از هنرمندان در سال گذشته بسیاری از هنرمندان در شاخه های مختلف هنری از جمله نویسندگان و پدید آورندگان، قالیبافان و هنرمندان صنایع دستی را با چالش مواجه کرده است.
کد خبر: ۶۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ 22 July 2015
 عدم پرداخت و دیر کرد حق بیمه توسط برخی از هنرمندان در سال گذشته بسیاری از هنرمندان در شاخه های مختلف هنری از جمله نویسندگان و پدید آورندگان، قالیبافان و هنرمندان صنایع دستی را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش تسنیم؛ هنر محصول استعداد مردمانی است که با استفاده از ذوق و خلاقیت خود همواره فرهنگ‌سازی در دوران های تاریخی را رقم زده و با تلفیق استعداد ذاتی خود و الهام از محیط اطراف هنر بی نظیر را خلق کرده اند.

در دوره های تاریخی مختلف این هنرمندان بودند که با عرضه هنر خود علم و آگاهی را به مردم انتقال داده و امروز این افراد برای تضمین آینده خود با چالش هایی مواجه هستند که موجب شده ذوق و خلاقیت این افراد رو به افول رفته و در پیشه ای دیگر به دنبال کسب ارتزاق باشند.

حدود ۳۴ هزار نفر از مردم شهر همدان در ۱۵۰ رشته صنایع دستی از جمله قالیبافی، سفال و رشته هنری خوشنویسی و نویسندگی مشغول به فعالیت هستند.

فروش سالانه ۱۵ میلیون دلار از صنایع دستی این استان به کشورهای مختلف تضمینی برای حمایت از هنرمندان این شهر است که عدم حمایت از هنرمندان به ویژه در برخی شاخه ها زمینه افت این هنر و صنعت را برای همیشه به همراه دارد.

بر اساس آمارها هم اکنون حدود ۳۴ هزار نفر صنعتگر،هنرمند و نویسنده در استان همدان فعالیت دارند که عدم حمایت از این بیمه این افراد این قشر را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

امروز صنایع دستی در کشور با ۳۶۶ رشته از بزگترین فعالیت‌های هنری به شمار می رود که موجب ایجاد ارز آوری در کشور می‌شود و حمایت از این قشر می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی و اشتغال را حل کند.

از ۱۷ مهر ماه امسال بنا بر بخشنامه تامین اجتماعی کشور، از معرفی متقاضیان جدید، قالیبافان و شاغلین صنایع دستی و نویسندگان برای بیمه شدن جلوگیری شده و همچنین بسیاری از هنرمندان به دلایل مختلف از ادامه بیمه باز مانده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این باره گفت: ۳۳ هزارنفر صنعتگر و هنرمند در استان همدان فعالیت دارند که با آغاز طرح بیمه هنرمندان ۱۱ هزار نفر از هنرمندان همدانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند که طی چند سال گذشته شش هزار نفر از این افراد به دلایل مختلف از گردونه بیمه خارج شده اند.

ریحان سروش مقدم افزود:امروز تنها پنج هزار نفر از هنرمندان و صنعتگران استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که باید با حمایت دولت و سازمان تامین اجتماعی زمینه پو شش بیمه ای برای هنرمندان استان فراهم شود.

سروش مقدم سهم اشتغال استان از صنایع دستی را ۳.۵ درصد دانست و افزود: طبق برنامه های تدوین شده سازمان میراث فرهنگی استان این رقم تا پایان برنامه ششم توسعه به ۱۰ درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه هنرمندان و صنعتگران استان همدان سهم بسزایی در اشتغال ،تولید و دارش افزوده استان دارند و طبق برنامه ششم توسعه سالانه باید چهار هزار نفر به هنرمندان و صنعتگران استان اضافه شود گفت: تحت پوشش قرار گرفتن هنرمندان استان از الزامات است که در این زمینه سازمان تامین اجتماعی باید همکاری لازم را داشته باشد.

وی گفت: تحت پوشش قرار گرفتن هنرمندان و صنعتگران از اولویت های سازمان میراث فرهنگی با توجه به سهم بسزای این قشر از جامعه در تولید و ارز آوری است که باید سازمان تامین اجتماعی یارگر اشتغال و صنعت استان باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه تامین اعتبارات مالی مهمترین مشکل بیمه شاغلان صنایع دستی است، اظهار کرد: مسئولان سازمان تامین اجتماعی می توانند برای حمایت از قشر صنعتگر امتیازاتی قائل شوند.

سروش مقدم افزود: سازمان میراث فرهنگی استان همدان نیز همه همت خود را برای تحت پوشش قرار دادن صنعتگران و هنرمندان بکار خواهد بست و در این زمینه نیز اقداماتی در حال پیگیری است.

گفتنی است در یکسال گذشته اقشار دیگری از هنرمندان استان از جمله نویسندگان و پدید آورندگان نیز در سال گذشته با مشکل تعلیق بیمه مواجه شده اند که یکی از خبرنگاران در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: سالهاست که در حرفه خبرنگاری مشغول به فعالیت است و با وجود تمام سختی ها و مشقت ها بیمه پشتوانه برای فعالیت وی بوده که به علت دیر کرد در پرداخت حق بیمه بیمه وی تعلیق و از ادامه بیمه باز مانده است.

وی ادامه داد هم اکنون تعداد بسیاری از خبرنگاران و نویسندگان استان با چنین مشکلی مواجه اند و باپیگیری هایی که از چند ماه گذشته مبنی بر ادامه بیمه داشته اند اما تنها به وعده و وعید های مسئولان مواجه شده اند.

وی تاکید کرد: تعلیق بیمه هم اکنون یکی از دغدغه های نویسندگان است که لازم است در این زمینه مسئولان توجه لازم را داشته باشند.

این خبرنگار تاکید کرد: اکثر این هنرمندان جوان و با استعداد های سرشار هستند و با هزار امید پا به این عرصه گذاشته اند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این مورد به تسنیم گفت:طبق ماده ۴۶ قانون مطبوعات، مدیر و مسئولان رسانه ها و مطبوعات موظف به بیمه کردن خبرنگاران فعال خود هستند و در این زمینه نیز دولت با بکار بردن سیاست های تشویقی سعی در زیر پوشش بردن همه خبرنگاران و نویسندگان فعال در این شاخه را دارد.

فاضل عبادی تصریح کرد: دولت و وزارت ارشاد نیز در این زمینه نیز با حمایت های تشویقی خود و پرداخت یارانه سعی در کمک به تحت پوشش قرار گرفتن همه خبرنگاران را دارد و در این زمینه نیز تعهد دارد.

وی افزود: مدیران مسئول روزنامه ها و مطبوعات به ازای هر فردی که تحت پوشش بیمه قرار می دهند یارانه دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه پرداخت بیمه توسط نویسندگان و خبرنگاران ادامه دارد گفت: همه خبرنگاران تا پایان خرداد ماه می تواند با ارایه مدارک در سایت صندوق هنرمندان ثبت نام کنند که پس از پایان مدت زمان تعیین شده برنامه ریزی برای شناسایی خبرنگاران واقعی و تحت پوشش قرار دادن آنها آغاز می شود.

مدیر کل تامین اجتماعی استان همدان نیز در این خصوص گفت: ۶۸۱ نفر از خبرنگاران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که تعدادی از این افراد به دلیل محرزنشدن فعالیت آنها از ادامه بیمه بازمانده اند.

محمد عسگری همچنین از تعلیق بیمه دو هزارو ۵۰۰ نفر از قالیبافان و هنرمندان استان خبر داد و گفت: در بازرسی های انجام شده فعالیت این افراد در حرفه‌های معرفی شده محرز نشده که ادامه بیمه آنها به صورت تعلیق درآمده است.

وی گفت: ادامه بیمه اقشار مختلف هنرمند و نویسندگان باید از سوی وزارت های مطبوع پیگیری شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار