به دنبال خسارت‌های وارد شده به فاز جدید بیمارستان اسلام‌آباد غرب در پی زلزله ۷.۳ ریشتری، این بار بیمارستان در حال ساخت ثلاث باباجانی از زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر نیز بی‌نصیب نبوده است.
کد خبر: ۶۴۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ 28 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه، شامگاه یکشنبه 21:48 دقیقه آبان‌ماه سال 96، زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر، ازگله، استان کرمانشاه را لرزاند‌.

براساس گزارش فارس، این حادثه مهیب‌ 620 کشته و 9 هزار 388 مصدوم برجای گذاشت و حدود 70 هزار نفر را بی‌خانمان کرد.

 

بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب از زلزله 21 آبان‌ماه بی‌نصیب نبود بیمارستانی که با 72 تخت فعال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اداره می‌شد و به تازگی با افتتاح فاز دوم آن تعداد تخت‌های فعال به 120 تخت رسیده بود.

زلزله 7.3 ریشتری آبان‌ماه خسارت‌های جدی را به فاز جدید و نوساز این بیمارستان وارد کرد، بخش‌های زیادی از آن فرور یخت و این حادثه به عمر هفت‌ماهه فاز دوم بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب خاتمه داد و موجب پیگیری دستگاه قضایی و دستگیری پیمانکاری آن شد.

خسارت به بیمارستان تازه‌ساز اسلام‌آباد غرب، موجب تعجب دادستان این شهرستان شد و این خسارت وارده را موجب عدم خدمات‌رسانی مطلوب به مردم در موقع نیاز دانست.

 

این تخریب‌ها در حالی به وقوع پیوست که در پی این زلزله به ساختمان قدیمی این بیمارستان آسیب جدی وارد نشد، موضوع تخریب این بیمارستان بارها و بارها توسط مسؤولان مطرح شده به گونه‌ای که هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با انتقاد از کیفیت ساخت بیمارستان آن را لکه ننگی برای علم مهندسی دانست و میزان تخریب بیمارستان تازه ساخته شده را شوکه کننده عنوان کرد.

بازوند معتقد است، بیمارستان‌ها باید طوری ساخته شود که در زلزله‌ به عنوان ساختمان ایمن مورد استفاده قرار گیرند و قادر باشند در آن شرایط بحرانی خدمات مطلوبی ارائه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز به علت نامناسب بودن شرایط اقتصادی کشور بر مقاوم‌سازی این سازه به جای تخریب آن تاکید دارد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمانشاه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: زلزله در هر نقطه از این کره خاکی رخ داده، اما چرا تلفات در ایران با کشوری همچون ژاپن در تمایز چشمگیری است.

علی‌رضا چراغی با اظهار تاسف، افزود: برای ساخت یک پروژه ایمن و مقاوم احتیاج به سه عامل مهندسان ناظر، مصالح استاندارد و کنترل کیفی است که این مهم در پروژه بیمارستان اسلام‌آباد غرب رعایت نشده است.

 

مدیر بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام‌آباد غرب در ادامه به فشارهای روحی خود اشاره و بیان کرد: تمام بار ناشی از مشکلات بیمارستان بر دوش اینجانب بود.

وی ادامه داد: در شب زلزله به علت آسیب ساختمان جدید با کمبود شدید تخت مواجه بودیم و از لحاظ شرعی و انسانی نمی‌توانستیم دست رد بر سینه بیماری بزنیم، بنابراین درمان بسیاری از بیماران در حیاط بیمارستان انجام شد.

با توجه به اهمیت مراکز بهداشت و درمان در شرایط و قوع تهدیدات و بحران‌ها، در پدافند غیرعامل این مراکز به عنوان یکی از امن‌ترین مکان‌ها محسوب می‌شود که در آن احتمال تخریب ساختمان 50 ساله، کمتر از 10 درصد است، اما بیمارستان کمتر از یک‌ساله اسلام‌آباد غرب با زلزله 7.3 ریشتری بیشتر از 30 درصد تخریب شد.

فرهنگ مقاوم‌سازی از سوی دولتمردان سال‌ها‌ست که در کشور جاری است، اما به نظر می‌رسد این فرهنگ در سازه‌های مهم استان کرمانشاه اجرا نمی‌شود.

 

از بحث بیمارستان اسلام‌آباد غرب که بگذریم به بیمارستان در حال احداث تازه‌آباد شهرستان ثلاث باباجانی می‌رسیم.

اهالی ثلاث باباجانی سال‌هاست به علت نداشتن بیمارستان، برای انجام کارهای درمانی به جوانرود و دیگر شهرستان‌های اطراف مراجعه می‌کنند که در راستای خدمت‌گذاری به مردم این شهرستان مرزی، ساخت بیمارستان 32 تختخوابی آن از سه سال قبل آغاز و به گفته مسؤولان حوزه درمان قرار بود شهریور‌ماه 97 همزمان با هفته دولت افتتاح شود.

ترک‌خوردگی دیوارهای این بیمارستان قبل از قیچی روبان افتتاح بر اثر زلزله 5.9 ریشتری، چهارم شهریور‌ماه در میان افکار مردم با واکنش بسیار منفی روبرو شده است.

این بار هم عدم نظارت مهندسان، عدم کیفیت مصالح و عدم کنترل کیفی و تعهد پیمانکاران در بیمارستان‌ها دومینویی دیگر را خلق کرد و و این سازه‌ها به ظاهر مهندس در میان افکار مردم با واکنش بسیار منفی روبرو شده است.

فرهنگ مقاوم‌سازی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه دیگر نیاز به تبلیغ از سوی بنیاد مسکن ندارد فرهنگی که اکنون در این استان به بهای یک تجربه تلخ و دردناک از سوی مردم رعایت می‌شود و سعی دارند که خانه‌هایشان را مقاوم و استاندارد بسازند.

ای کاش این فرهنگ نیز در ساخت اماکن مهم و امن برای مردم در هنگام بحران‌ها از سوی دولتمردان رعایت شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار