رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرخس گفت: شهرستان سرخس سومین استان به لحاظ دام محسوب می‌شود و به همین دلیل تولید 18درصد گوشت خراسان رضوی متعلق به شهرستان سرخس است.
کد خبر: ۶۴۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 01 September 2018
به گزارش تابناک : محمد علی رهنما ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: سرخس دارای 500 هزار راس دام سبک،  2700 راس دام سنگین و یکی از قطب‌های دامپروری استان به شمار می‌رود و این شهرستان هر ساله به مدت چهار مرتبه، مراتع شهرستان سرخس میزبان 90 هزار راس دام سبک عشایری شمال خراسان است.
 
وی افزود: وجود مراتع مزارع تولید علوفه به خصوص جو و یونجه تجربه و علاقه اکثر افراد روستایی در سرخس به رشته دامپروری به ویژه وجود نژاد اصیل قره گل به عنوان یکی از بهترین نژادهای پوستی و گوشتی استان و کشور باعث توسعه دامپروری در مناطق روستایی گردیده است.
 
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرخس تصریح کرد: توزیع قوچ قره‌گل در بخش دام شهرستان انجام شد، در سال جاری ما هر ساله ایستگاه نژاد قره گل را در اختیار داریم و هر ساله میش و قوچ اصیل قره گل در ایستگاه به صورت اصلاح نژادی کار و بین دامداران شهرستان توزیع می‌شود که نژاد اصیل قره گل در دام‌ها حس شود.
 
وی اضافه کرد: در سال جاری 100 راس قوچ و شیشک و 120 راس بره نر و150 راس بره ماده در بین دامداران شهرستان سرخس توزیع گردیده و ایستگاه اصلاح نژاد قره گل جهاد کشاورزی آمادگی دارد در صورتی که متقاضیان دیگری برای گوسفند قره گل وجود داشته باشد و از این نژادهای اصلاح شده در اختیار دامداران استان هم قرار دهد.
 
رهنما عنوان کرد: اهداف ایستگاه اصلاح نژاد قره گل این است که در ابتدا حفظ ذخیره ژنتیکی نژاد گوسفند قره گل، دوم افزایش خلوص ژنتیکی دام و ایجاد گله کاملا خالص و غیر آمیخته، سوم بومی سازی گوسفند در منطقه به جهت داشتن شرایط سازگاری با آب و هوای منطقه، چهارم تولید و تکثیر نژاد به جهت ارزش پوستی جهانی، پنجم ترویج و توزیع قوچ‌ها و میش‌های اصلاح شده این نژاد بین گله داران شهرستان و جلوگیری از افزایش همخوانی در بین گله‌ها با تعویض قوچ‌ها، ششم انجام تحقیقات دانشگاهی بر روی این نژاد جهت افزایش عملکرد تولید گوشت و پوست با ارقام و تنوع بیشتر و افزایش بهبود کمیت و کیفیت گوشت از طریق افزایش ضریب تبدیل غذایی در دوران رشد و پروا را شامل می‌شود که به همه اهداف دست پیدا کردیم.
 
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرخس خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر موضوع دوقلوزایی در قره گل را تقویت و در حقیقت به آن هدف دست پیدا کردیم و دامدار به جای اینکه یک بره داشته باشد دو بره دارد و این باعث افزایش درآمد دامداران می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار