رییس دانشگاه ایلام گفت:
رییس دانشگاه ایلام گفت: این نکته که در خصوص اداره‌ی دانشگاه‌ها در جایگاهی فراتر از وزارتین تصمیم‌گیری می‌شود، نشان می‌دهد جایگاه دانشگاه فراتر از سیاست و دولت‌ها است و در واقع مرتبه‌ای مربوط به‌نظام است.
کد خبر: ۶۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۴ 23 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،دکتر«محمد علی‌اکبری» در نخستین جلسه‌ی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان اظهار کرد: حوزه‌ی فرهنگی در دانشگاه‌ها یک عرصه‌ی ویژه و بااهمیت مضاعف است زیرا علاوه بر جایگاه والای فرهنگ و دانشگاه، حوزه‌ی فرهنگی به‌خصوص در دانشگاه‌ها از یک‌سو از تنوع ذاتی برخوردار است و درواقع با افرادی با سلایق و علایق متفاوت سروکار دارد و از سوی دیگر تنها روش کارآمد و صحیح در این حوزه روش اقناعی است.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه در نظام اداری و اجرایی کشور تصریح کرد: این نکته که در خصوص اداره‌ی دانشگاه‌ها در جایگاهی فراتر از وزارتین تصمیم‌گیری می‌شود، نشان می‌دهد جایگاه دانشگاه فراتر از سیاست و دولت‌ها است و در واقع مرتبه‌ای مربوط به‌نظام است.

رییس دانشگاه ایلام تأکید کرد: دانشگاه وظیفه دارد نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور و نظام تربیت کند و دولت‌ها از هر فکر و جریانی که هستند نباید دنبال تحمیل سلیقه و مشی خود بر کلیت دانشگاه باشند و وظیفه دارند شرایط را برای فعالیت همه‌ی سلیقه‌ها در دانشگاه فراهم نمایند و اینکه در چند سال گذشته فقط یک‌صدا در دانشگاه شنیده می‌شد دور از شأن و واقعیت‌های دانشگاه بود.

وی با انتقاد از وجود فضای تک‌قطبی و تک‌صدایی سال‌های اخیر دانشگاه‌ها گفت: چنین شرایطی قطعاً آسیب‌های خود را داشته است و اکنون ما باید تلاش کنیم که دانشگاه در زیر چتر نظام امکان ظهور و بروز همه‌ی صداها و سلیقه‌هایی که خود را در چارچوب نظام تعریف می‌کنند فراهم نماید.

علی‌اکبری تصریح کرد: حوزه‌ی فرهنگ نیز همانند آموزش باید نیروها و افراد را متناسب با نیازهای کشور و نظام تربیت کند و نه برای یک جریان یا سلیقه‌ی خاص و اگر روز این اتفاق در دانشگاه بیفتد که یک‌صدا در دانشگاه مسلط شود و بقیه صداها را کنار بگذارد آن روز کار دانشگاه تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند نمی‌شود صداهای مختلف در کنار هم بنشینند و باهم کار کنند گفت: آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های ایلام و حضور و همکاری دانشجویانی از سلیقه‌های مختلف و در کنار هم نشان داد که موضوعات بسیاری وجود دارد که همه می‌توانیم در کنار هم قرار بگیریم و با همدلی و هم‌زبانی کار کنیم.

رییس دانشگاه ایلام تصریح کرد: مسئولین دانشگاه‌ها باید آستانه تحمل خود را در فعالیت‌های فرهنگی بالا برند زیرا رونق در فعالیت‌های فرهنگی با مسائل انضباطی و آسیب‌های دانشجویی رابطه معکوس دارد و هر چه حوزه‌ی فرهنگ شکوفاتر باشد مسائل و مشکلات در محیط‌های دانشجویی نیز کمتر خواهد بود و برعکس با رکود و رخوت در فعالیت‌های فرهنگی شاهد افزایش آسیب‌های مختلف در بین دانشجویان خواهیم بود.

علی‌اکبریبا بیان اینکه رسالت حوزه‌ی فرهنگی در دانشگاه‌ها تربیت جوانان شایسته و خوب در طراز نظام اسلامی است، گفت: استقبال دانشجویان از مراسم اعتکاف و دیگر برنامه‌های مذهبی نشان می‌دهد که جامعه دانشگاهی ما جامعه‌ای دین‌مدار است و حتی سطح دین‌داری در این بخش بالاتر از دیگر بخش‌های اجتماعی است.

وی با انتقاد از برخی تصویرسازی‌های نادرست از فضای دانشگاهی گفت: البته در هر حوزه‌ای ممکن است چند نفر نیز خطا کنند و ما نباید خطای این چند نفر را به‌کل مجموعه تعمیم دهیم و الحمدالله جامعه‌ی دانشگاهی ما به قول شهید چمران که می‌گفت انسان عالم تعهد هم دارد جامعه‌ای متخصص و متعهد است.

وی با تأکید بر ضرورت هماهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در برگزاری فعالیت‌های فرهنگی گفت: اجرای طرح‌های فرهنگی مشترک ازجمله راه‌کارهایی است که می‌تواند به ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ها در استان کمک کند و به‌عنوان نمونه در اربعین پیش رو می‌توان به‌جای کارهای کوچک و جزیره‌ای موکب دانشگاهیان استان را به‌صورت مشترک دایر نمود.

علی‌اکبری ضمن اشاره به لزوم تقویت کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشگاه تأکید کرد: سیاست دانشگاه در حوزه‌ی فرهنگی باید این باشد که دانشجویانی که ازنظر درسی ممتاز هستند در حوزه‌ی فرهنگی نیز شاخص و فعال باشند و به‌عبارتی‌دیگر این حوزه باید شاگرد اول‌ها را جذب کند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار