برنامه‌های هفته استان اردبیل از دوم تا هشتم مرداد ماه با محوریت معرفی جایگاه این استان در تاریخ، فرهنگ، هنر و دین تشریح شد.
کد خبر: ۶۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 23 July 2015

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر ستاد بزرگداشت روز اردبیل پیش از ظهر پنج شنبه در جمع اصحاب رسانه با اذعان به اینکه چهارم مرداد ماه روز استقرار حکومت صفوی در ایران است، افزود: این روز به دلیل استقبال گسترده به هفته بزرگداشت استان اردبیل تبدیل شده و در نظر دارد اهمیت اردبیل در تاریخ معاصر و استقرار نظام شیعی در کشور را تبیین کند.

توحید دلاور قوام با تاکید به اینکه استدلال های متعددی در تاثیر قابل توجه اردبیل در تاریخ کشور وجود دارد، اضافه کرد: در نظر داریم با اجرای برنامه های متنوع این استدلال ها را تبیین کنیم و در سال های آینده روز اردبیل را در حد فستیوال بین المللی برگزار کنیم.

وی با تاکید به اینکه اردبیل با وجود تاثیرات مطلوب مظلوم واقع شده است، اضافه کرد: هدف از برنامه های هفته استان اردبیل هویت‌آفرینی برای این استان است که در این راستا رجوع به افکار شیخ صفی الدین اردبیلی به جد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد بزرگداشت روز اردبیل یکی از دلایل ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را نه تنها معماری بلکه جریان سازی فکری و تحول آفرینی این مجموعه دانست و گفت: طی نامه ای با امضا و تائید مسئولان ارشد استانی از ریاست جمهوری خواسته ایم روز استان در تقویم ملی ثبت شده و ردیف اعتباری برای آن اختصاص یابد.

دلاور قوام با بیان اینکه به عقیده ما دفاع مقدس از جنگ چالدران آغاز شده است، از ساخت سمفونی شهدای چالدران خبر داد و گفت: رایزنی اولیه داخلی و خارجی آن انجام شده و اگر تامین اعتبار شود امسال می تواند عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده اجراییات هفته استان اردبیل توسط اعضای خانه فرهنگ و هنر استان اردبیل که یک نهاد غیر دولتی است، اجرا می شود افزود: امیدواریم بتوانیم از حمایت دولتی منفک شویم و بخش خصوصی بانی برگزاری برنامه شود.

دبیر ستاد بزرگداشت روز اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که چطور می توان از حمایت بخش دولتی منفک شد در حالی که در نامه ای از ریاست جمهوری درخواست بودجه مجزا شده است، اضافه کرد: بنده قبول دارم که این ایراد وارد است و تلاش ما بر این است بخش اجراییات را به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار کنیم و برای تامین مالی متاسفانه هنوز نیازمند حمایت بخش دولتی هستیم.

دلاور قوام در عین حال در خصوص برنامه های برگزار شده به رونمایی از مجسمه شیخ صفی الدین اردبیلی، رونمایی از اسناد عکس های تاریخی منتشر نشده اردبیل، نمایشگاه و فروشگاه آثار خوشنویسی عباس عرفانی، برگزاری مسابقات دژبال انتخابی استان، برگزاری ویژه برنامه روز اردبیل و تجلیل از مفاخر اجتماعی اردبیل اشاره کرد.

وی گفت: برای قائل شدن سهمی ویژه عموم مردم جشن مردمی در منطقه نمونه گردشگری شورابیل برگزار خواهد شد و علاوه بر این کارگاه تخصصی نقاشی و طراحی، محفل ادبی، تور اردبیل گردی، افتتاح المپیاد ورزشی زیر ۱۶ سال، کوهروی خانوادگی، مسابقات بین المللی کاراته و نکوداشت عباس عرفانی برای این هفته پیش بینی شده است.

دبیر ستاد بزرگداشت روز اردبیل در پاسخ به سوالی در خصوص تخصیص ندادن سهمی برای شهرستان ها تصریح کرد: ما قرار بود این برنامه را یا در خلخال یا در مشگین شهر برگزار کنیم و در مشگین شهر دو چهره برتر سعد الدین ورابینی و ملا امام وردی محور برنامه ها بود که هماهنگی های لازم انجام نشد.

دلاور قوام با بیان اینکه ایرادات بسیاری به این برنامه وارد است، گفت: ما بر اساس اقتضائات برنامه ریزی کردیم و تصمیم داشتیم سمپوزیسیوم تخصصی تشکیل دهیم که هزینه ها اجازه نداد و در فستیوال بین المللی این طرح را پیش خواهیم برد.

وی از تاسیس جایزه ادبی اردبیل در سال آینده خبر داد و افزود: در عین حال به دلیل بنیه ادبی اردبیل می توان پژوهشگاه ادبیات عرفانی را در این استان شکل داد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار