دبیر روز اردبیل گفت: همزمان با هفته بزرگداشت استان اردبیل از تندیس شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 23 July 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، توحید دلاورقوام صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: در گرامیداشت هفته بزرگداشت استان اردبیل برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده که از جمله آن رونمایی از تندیس شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که در ورودی این مجموعه جهانی دوشنبه هفته آینده با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از فردا برنامه‌های بزرگداشت هفته استان اردبیل برگزار می‌شود، افزود: فردا صبح کوهروی خانوادگی از ورزشگاه تختی اردبیل به مقصد نمین برگزار خواهد شد.

دبیر روز اردبیل یادآور شد: فردا همچنین مسابقات بین‌المللی کاراته با حضور تیم‌های داخلی و خارجی در سالن رضازاده اردبیل به مناسبت روز اردبیل برگزار می‌‌شود.

دلاورقوام از رونمایی اسناد و عکس‌های منتشر نشده اردبیل در روز شنبه خبر داد و تصریح کرد: این آثار در نگارخانه ختایی در معرض دید هموطنان قرار می‌گیرد.

این مسئول از افتتاح نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد عباس عرفانی در نگارخانه ختایی خبر داد و یادآور شد: بیش از 100 قطعه عکس و اسناد منتشر نشده استان اردبیل به مناسبت این هفته به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر روز اردبیل ادامه داد: روز یکشنبه مسابقه داژبال انتخابی استان به مناسبت روز اردبیل در سالن رضازاده و با حضور ورزشکاران جوان برگزار خواهد شد.

دلاورقوام از اجرای ویژه برنامه استان اردبیل با حضور میهمانان داخلی و خارجی در عصر یکشنبه خبر داد و بیان کرد: در این مراسم سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و چندین مهیمان خارجی حاضر خواهند شد.

وی از رونمایی مجسمه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی در ورودی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در روز دوشنبه خبر داد و گفت: در این روز تجلیل از مفاخر اجتماعی اردبیل به همت مجموعه‌های غیردولتی و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار می‌شود که امسال قرار است از دکتر معماری، جلایی و حاج لطیف نباتی به عنوان سه چهره برجسته اجتماعی استان اردبیل تجلیل شود.

دبیر روز اردبیل یادآور شد: با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری جشن مردمی روز اردبیل در ورودی مجتمع تفریحی شورابیل برگزار می‌شود که قرار است این جشن در صورت استقبال مردم در روزهای بعدی نیز ادامه پیدا کند.

دلاورقوام با اشاره به اجرای برنامه ورزش صبحگاهی بانوان در سالن رضازاده عنوان کرد: روز چهارشنبه هفته آینده کارگاه تخصصی نقاشی و طراحی با حضور هنرمندان کشوری و اساتید هنر دانشگاه تهران احمد وکیلی و رضوان صادق‌زاده برگزار می‌شود.

وی افزود: در این روز محفل شعر با حضور شعرای مطرح کشور در صحن مجموع جهانی شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود که برای این مراسم نیز از استاد غزوه رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی و شاهین فاضل از دانشگاه آذربایجان و همچنین چهره برتر مترجمی آثار ادبی زبان ترکی دعوت کردیم تا حضور پیدا کند.

دبیر روز اردبیل گفت: در روز آخر این هفته تور اردبیل‌گردی برای میهمان خارجی و ملی در مسیر تاریخی پیرازمیان و مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری به انجام می‌رسد.

دلاورقوام بیان کرد: در این روز شاهد آغاز المپیاد ورزشی زیر 16 سال استان با شعار «اردبیل مهد سلامت روح و روان» در سالن تختی اردبیل خواهیم بود.

وی از نکوداشت استاد عباس عرفانی در نگارخانه ختایی خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم برنامه‌های گرامیداشت هفته استان اردبیل با استقبال مردم و همت بخش‌های غیردولتی با کیفیت و شایستگی برگزار شود.

دلاور‌قوام اظهار کرد: علاوه بر برگزاری برنامه‌های متنوع هفته اردبیل روز شنبه در تهران نیز مراسمی باشکوه با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری اردبیلی‌های مقیم تهران در یکی از سازمان‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های هفته بزرگداشت اردبیل شهرستان‌ها مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته‌اند که امیدواریم در سال‌های آینده این بی‌توجهی‌ها جبران شود، یادآور شد: تذکری که خبرنگاران در این زمینه داده‌اند قابل قبول است در حالی که ما می‌خواستیم به تدریج با محوریت شهرهای مختلف استان برنامه‌های بزرگداشت هفته اردبیل برگزار شود که امسال قرار بود با محوریت خلخال و مشگین‌شهر به انجام برسد که به دلیل محدودیت منابع اعتباری قادر به این کار نشدیم.

دبیر گرامیداشت روز اردبیل اضافه کرد: حتی تصمیم گرفته بودیم تا یک محفل ادبی و همایش بزرگ با محوریت شاعر و نویسنده اهل مشگین‌شهر فخر‌الدین وراوینی و ملا امام وردی مشگینی روحانی مبارز مشروطه را در مشگین‌شهر برگزار کنیم که امسال امکان اجرای این برنامه‌ها فراهم نشد.

دلاورقوام تصریح کرد: ما حتی سعی داشتیم تا جشنواره آش نیر در این هفته برگزار شود که به دلایل مختلف قرار شد این جشنواره شهریورماه در نیر برگزار شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ادبیات سعی داریم تا سال آینده جایزه ادبی اردبیل را برقرار کنیم، ادامه داد: قطعا ادبا و شعرای کشوری را باید در این زمینه درگیر مسائل کنیم که قطعا این کار در سال آینده با پیشینه غنی این سرزمین در حوزه ادبیات و با همکاری خانه فرهنگ و هنر و پژوهشگاه ادبیات عرفانی انجام خواهد شد.

دبیر گرامیداشت روز اردبیل با انتقاد از مغفول ماندن منابع مکتوب در این زمینه به ویژه ترویج و نشر معارف ادبیات عرفانی بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم از پایان‌نامه‌های دانشگاهی و پایان‌نامه‌های دانشجویی در این زمینه استفاده کنیم هنوز منابع متقن و مناسب در تاثیرگذاری ادبیات آیینی بر ادبیات کشورمان نداریم و ضروری است با تولید منابع بیشتر از توانمندی آثار بر جای مانده بتوانیم در این زمینه در خدمت دانشجویان باشیم.

دلاورقوام تأکید کرد: تلاش ما بر این است تا تمام برنامه‌های هفته بزرگداشت اردبیل را مجموعه‌های غیردولتی طراحی و اجرا کنند و تمام دستگاه‌های دولتی در این زمینه پشتیبان باشند چراکه اصلا دوست نداریم برنامه‌های بزرگداشت این روز در یک فضای دولتی برگزار شود.

وی در مورد تولید سرود اردبیل نیز عنوان کرد:‌ این سرود سال گذشته تهیه شد اما از لحاظ فنی و محتوایی با برخی ضعف‌ها و نقص‌هایی روبه‌رو است که امیدواریم برای سال‌های آینده حتی با سرپرستی گروه‌های متخصصی سمفونی بتوانیم این سرود را مورد تقویت و توجه بیشتر در حوزه محتوا و غنای مطالب قرار دهیم تا امکان ارائه مطلوب آن فراهم آید.

دبیر گرامیداشت روز اردبیل در مورد تولید سمفونی جنگ چالدران با همکاری ارکست داخلی و گروه ارکست کشور آذربایجان نیز بیان کرد: گزینه داخلی ما در تولید این اثر استاد فخرالدینی و گزینه خارجی ما مرکز سمفونی آذربایجان است تا با شاخصه‌ها و برجستگی‌های ملی بین‌المللی سمفونی‌ تولید و روانه بازار شود.

دلاورقوام در مورد ساخت فیلم و سریال شاه اسماعیل و شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز افزود: این موضوع را شورای فرهنگ عمومی به جد پیگیری می‌کند ولی به دلیل هزینه سنگین این کار انتظار نمی‌رود به این زودی‌ها تولید این فیلم و سریال انجام شود.

وی در مورد برگزاری جشنواره موسیقی مقام نیز با اشاره به قدمت تاریخی این موسیقی و نقش بی‌بدیل اردبیل و آذربایجان در رشد موسیقی به ویژه حضور بزرگان موسیقی از این دیار در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بیان کرد: ما چهره‌های سرشناسی همچون علی سلیمی و نصرالله ناصح را در عرصه موسیقی موغامی داریم که با یک اجرای خود در لندن به شهرت و آوازه بی‌نظیر دست پیدا کرده‌اند.

دبیر گرامیداشت روز اردبیل موسیقی مقام را نقطه عطف موسیقی اصیل آذربایجان توصیف کرد و افزود: ما در سال‌های گذشته موفق شدیم جشنواره موسیقی مقام را یکبار برگزار کنیم اما به دلایل مختلف این کار ادامه پیدا نکرد، در حالی که در استان همجوار ما آذربایجان‌شرقی این کار کم و بیش ادامه دارد.

دلاور قوام ادامه داد: همه اذعان دارند که اردبیل مهد صداهای ماندگار و داودی است که می‌تواند بیشتر از این در عرصه موسیقی خودنمایی کند.

وی اظهار امیدواری کرد در کنار جشنواره سالانه ادبیات اردبیل جشنواره مقام نیز در مهد تشیع اردبیل پرافتخار برگزار شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار