آستارا - ایرنا - علیرغم فعالیت کشتارگاه صنعتی مدرن در گیلان و تعطیلی کشتارگاههای سنتی باز هم خطر کشتارهای غیر مجاز و غیر بهداشتی دام همچنان در کمین سلامت گردشگران گیلان بویژه در شهرستان گردشگر پذیر تالش است.
کد خبر: ۶۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 23 July 2015
روستاهای ییلاقی در مناطق اسالم ، بخش مرکزی تالش و بخش حویق و کرگانرود از مناطقی هستند که در ایام تابستان بوفور با کشتار غیر مجاز دام مواجه هستند امری که به نوعی سلامت مردم و گردشگران را تهدید میکند. 

از سویی اداره دامپزشکی به عنوان متولی اصلی تأمین و عرضه گوشت سالم و بهداشتی مورد نیاز جامعه از جایگاه و نقش مهمی در سلامت افراد برخوردار است و تلاش میکند در این حوزه نهایت دقت را به خرج دهد و هر قدر این نهاد در شهر در تامین گوشت حلال و بهداشتی موفق ظاهر می شود به دلایل مختلف نمی تواند مناطق کوهستانی و دور دست ها را پوشش دهد و این امر نیازمند همت همگانی مسئولین و مردم است. 

در ایام تابستان که ایام حضور گردشگران در کوهستانها و ییلاقات زیبای تالش است با وجود تلاش های اداره دامپزشکی متاسفانه شاهد پدیده کشتار غیر مجاز در سطح این مناطق هستیم.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان تالش در همین رابطه گفت : تقریبا معادل 31 درصد وزن یک دام پس از کشتار جزو ضایعاتی است که در چرخه مصرف انسانی قرار نمی گیرد ضایعاتی مانند خون دام ، برخی اجزای درونی دام ، محتویات شکمبه و.. که در صورت دفع نامناسب بهداشتی می توانند علاوه بر از بین بردن زیبایی محل با فساد و ایجاد بوی تعفن و ایجاد زمینه تکثیر حشرات و حیوانات موذی ، عامل بیماری را به محیط اطراف منتقل نماید.

دکتر علی رسولی افزود : به طور متوسط محتویات شکمبه هر دام کشتاری معادل 5 تا 7 کیلو است که پس از هر کشتار غیرمجاز به صورت غیر بهداشتی به محیط اطراف تحمیل می شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان تالش دارای بیشترین میزان دام در استان است گفت : این گونه اقدامات مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی زیادی برای شهروندان تالشی دارد که لازم است مردم در این زمینه نگاه مسئولانه ای داشته باشند.

علی فتح الهی فرماندار تالش نیز گفت : امروز هر گردشگری که به مناطق کوهستانی و ییلاقات مسافرت می کند دوست دارد در همانجا گوشت تازه یا کباب تهیه نموده و میل کند و این امر تقریبا تبدیل به یک سنت شده است حال آنکه به مخاطرات بهداشتی آن فکر نمی کند و در این زمینه نیازمند یک مشارکت همگانی برای بالا بردن آگاهی مردم هستیم.

حجت الاسلام رضا علی فدایی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی گیلان نیز گفت : ما در این حوزه به دنبال تامین گوشت حلال و با شیوه ذبح اسلامی برای جامعه اسلامی خود هستیم.

وی افزود : کشتارهای غیر مجاز نه نظارت و تاییدیه بهداشتی دارند و نه شرعی لذا استفاده از این نوع گوشت سلامت مردم را تهدید می کند.

دکتر سهراب عاقبتی مدیر کل دامپزشکی استان گیلان نیز گفت : ما برغم اینکه با کمبود امکانات و نیرو مواجه هستیم اما با تمام توان سعی می کنیم جلوی کشتار غیر مجاز را بگیریم.

وی گفت : اگر ما تاکید داریم که کشتار دام باید در کشتارگاههای صنعتی انجام شود دلایل فنی و علمی داریم و معتقد به آن هستیم چرا که به دنبال تامین امنیت غذایی مردم هستیم. 

حال با توجه به پراکندگی و گستردگی بازار عرضه و تهیه گوشت گرم و تازه سنتی ذبح شده در مناطق کوهستانی تالش و علاقمندی شدید گردشگران برای استفاده از این گوشت و شکل گیری بازارهای کشتار غیر مجاز به نظر می رسد که امکان جمع آوری این بازارها مخصوصا در ییلاقات کوهستانی اسالم ،مریان وآق اولر ، سوباتان ،و.. کار مشکلی باشد.

بازار شکل گرفته در زمینه عرضه و توزیع گوشت قرمز به صورت غیر بهداشتی، راه حلی جز ساماندهی و تدوین ساز و کارهای مناسب برای اعمال نظارت های قانونی بر آنها ندارد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار