شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان با استفاده از ظرفیت‌های وزارت امور خارجه برای جذب ابر سرمایه داران اصفهانی خارج از کشور تلاش خواهد کرد.
کد خبر: ۶۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 25 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مهدی جمالی نژاد در حاشیه نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در جمع خبرنگاران با تاکید بر وجود روحیه انتقاد پذیری در مجموعه شهرداری اصفهان در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی برنحوه سیاست‌های جدید شهرداری در قبال رسانه‌های منتقد اظهار کرد: شهرداری اصفهان از این پس از همه انتقاد‌های صادقانه و کارشناسانه به طور جدی استقبال می‌کند؛ هیچ رسانه‌ای بایکوت نمی‌شود اما باید پذیرفت که برخی انتقادها از مجموعه شهرداری نیز دست کم در طول یک هفته گذشته به خصوص در مورد بارندگی‌های اخیر غیر واقع و از انصاف دور بوده است.

وی در توضیح پارامتر عزل و نصب‌های اخیر در بدنه شهرداری اصفهان افزود: بدون شک به دنبال هر گونه تغییر در یک مجموعه مدیریتی مجموعه‌ای از تغییرات جدید در سطوح حلقه‌های مدیران اول و دوم اتفاق در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا جوانترین، هم دل ترین و متخصص‌ترین نیروها را برای توسعه و تعالی شهر به کار گیرم؛ هر مدیری ناگزیر به انتخاب تیمی است که با ادبیات و گفتمان او آشنا بوده و منطبق با روحیات مدیریتی و سیاق فکری او رفتار کنند.

شهردار اصفهان با تکذیب اعمال هر گونه فشار از سوی اعضای شورای اسلامی شهر در خصوص عزل و نصب‌ها گفت: من همواره خود را در کنار اعضای پارلمان شهری دیده‌ام نه رو به روی آن‌ها؛ ما 22 نفر هستیم؛ در انتخاب معاونان جدید نیز بدون شک از مشورت و نظر همه اعضا استفاده شده؛ هیچ فشاری از سوی آن‌ها برای انتخاب فرد یا افراد خاصی وارد نشده اما تلاش شده تا افراد منتخب از مقبولیت کافی نزد شوای اسلامی شهر برخوردار باشند.

جمالی نژاد افزود: چینش مدیران و معاونان در بدنه شهرداری مانند انتخاب یک تیم فوتبال است؛ در این تیم جدید توانایی افراد به بهترین شکل ممکن باید مورد ارزیابی قرار گیرد؛ ممکن است یک نفر گل زن خوبی باشد اما توپ‌گیر مناسبی نباشد؛ شاید اگر اکنون زمان آغاز به کار شورای چهارم بود من نيز از مدیران و معاونان جوان‌تری در مجموعه شهرداری اصفهان استفاده می‌کردم اما مقطع کنونی زمان آزمون و خطا نیست، بنابراین ناگزیریم از افرادی استفاده کنیم که کاربلد، پر انگیزه، متخصص و ریسک پذیر باشند.

وی با اشاره به نارضایتی‌های مردم در حوزه درآمد و شهرسازی خاطر نشان کرد: 90 درصد نارضایتی های امروز شهروندان اصفهانی در حوزه شهرسازی مربوط به غیر شفاف بودن مالیات‌ها و خدمات مرتبط با هزینه کرد در شهرداری‌ها است؛ حوزه ای که چه به لحاظ موتور محرک و چه به لحاظ پاشنه آشیل مجموعه مدیریت شهری همواره حائز اهمیت و قابل توجه بوده است.

شهردار اصفهان معاون جدید اداری مالی شهرداری اصفهان را فردی پاکدست، خوش سابقه و در محاسبه بسیار دقیق خواند و تصریح کرد: همه تغییر و تحولات اخیر مدیریتی با شناخت دقیق و برنامه ریزی حساب شده و تنها با هدف اعمال تغییرات جدید مدیریتی در قالب یک جراحی بدون زخم و درد برای التیام بیماری های شهری از جمله مفاسد اقتصادی صورت گرفته است.

جمالی نژاد در بیان دلیل در دسترس بودن انتقادات مالی از شهرداری‌ها نسبت به ارگان‌ها و دستگاه های دولتی گفت: دستگاه‌ها و نهادهای دولتی تنها وظیفه مدیریت هزینه های دولتی را داشته و هیچ نقشی در تأمین هزینه و درآمد به صورت مستقل و جداگانه ندارند و به همین دلیل نیز شهرداری‌ها به عنوان دستگاه های عمومی غیر دولتی همیشه مورد اتهام همگان قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه آبادانی شهر نسبت مستقیمی با نحوه خرج درآمدهای در حوزه شهرداری دارد، ادامه داد: اگر روزی اصفهان آباد شد مردم اصفهان باید بدانند که جمالی نژاد و مجموعه تحت امر او در بخش هزینه و درآمد خوب عمل کرده است، با این همه اما یقین بدانید که در آینده نزدیک پروژه های شهری با قوت و قدرت آغاز خواهند شد و اصفهان به یک شهر کارگاهی مثبت با تابلوهای روزشمار برای تعیین زمان دقیق بهره برداری پروژه های مختلف شهری تبدیل خواهد شد.

شهردار اصفهان در پاسخ به سؤال ایسنا در خصوص میزان اهمیت میراث فرهنگی در پیشبرد ابرپروژه های شهری از جمله خط دو قطار شهری اصفهان با تاکید بر اینکه "چهره ای 100 درصد میراثی هستم" اظهار کرد: میراث ملموس و ناملموس و همه مفاخر اصفهان تمام موجودیت و هویت شهروندان اصفهانی را شامل می‌شود؛ من یک شهردار میراثی هستم و اگر چه ممکن است در آینده شهردار یکی از مناطق یا دیگران به طور ناخواسته اقدامی خلاف مصلحت شهر انجام دهد اما مردم شهر بدانند که این اقدام یقیناً با برخورد جدی شهردار همراه خواهد بود.

جمالی نژاد، اصفهان را شهری هویت دار و با شناسنامه خواند و با اشاره به جلسه صبح امروز شورای معاونان در تخته فولاد تصریح کرد: مجموعه شهرداری اصفهان، امانت دار شهری است که روزی مفاخر اصفهان بر آن گام گذاشته‌اند و بنابراین توسعه‌های امروز این کلان شهر باید هم سو با مصالح میراثی شهر صورت بگیرد؛ قرار نیست توسعه شهری اصفهان برای میراث فرهنگی این شهر ایجاد تضاد یا اشکال کند به عنوان مثال برج سازان از این پس برای انجام ساخت و سازهای خود می‌توانند به جای استفاده از فضاهای درون شهری از ظرفیت شهرهای کوچک پیرامونی مانند فولاد شهر و شاهین شهر استفاده کنند.

وی درباره تأثیر لجبازی‌هایی که تاکنون منجر به تعویق بهره برداری از پروژه های شهری اصفهان شده است، تصریح کرد: این لجبازی‌ها برای شهر آسیب زا و مخرب است و اگر این لجبازی‌ها تاکنون وجود نداشت چه بسا بسیار زودتر از امروز شاهد تکمیل و بهره برداری از برخی پروژه های مهم شهری از جمله مترو اصفهان بودیم.

شهردار اصفهان در عین حال با دفاع از پروژه های گذشته ادامه داد: با توجه به جمعیت موجود، استان اصفهان ناگزیر به پیاده سازی برخی پروژه های مرتبط با کنترل ترافیک بوده و هست، در غیر این صورت با فاجعه بزرگ ترافیک و آلودگی هوا مواجه می‌شود.

جمالی نژاد با بيان اینکه پروژه های عمرانی فی نفسه خوب هستند، افزود: با این حال پروژه های شهری باید هم‌افزايي مناسبی با ملزومات و محدودیت‌های میراثی برقرار کند و المان های میراثی را به رسمیت بشناسد؛ امروز بسیاری از شهرهای خواهر خوانده اصفهان مانند سن پترزبورگ و فلورانس در کنار توجه و تاکید جدی بر به ثمر رسیدن موفق امور عمرانی در صیانت از بافت تاریخی و جاذبه‌های توریستی شهر خود نیز از هیچ کوششی فورگذار نکرده‌اند.

وی با تاکید بر تخصص آکادمیک خود در برنامه ریزی شهری گفت: شهر اصفهان به دلیل برخورداری از حداقل 200 مدیر اجرایی و دستگاهی برای حل مشکلات مختلف خود نیازمند همکاری و همیاری همه مدیران ارشد و میانی است با این حال شهرداری اصفهان در آینده بدون شک برای حل مشکل ترافیک، آلودگی هوا و آشفتگی‌‌های فضایی راهکارهای کارآمد و قابل اجرا خواهد داشت.

شهردار اصفهان در خصوص نگاه خود به مباحث سیاسی با تاکید بر اینکه هرگز سیاسی عمل نکرده و نخواهم کرد، ادامه داد: همه فعالان سیاسی استان خواهند گفت که جمالی نژاد در طول 20 سال گذشته هرگز سیاسی عمل نکرده است؛ مهم منافع شهری است و من برای توسعه و تعالی شهر از ظرفیت همه متخصصان فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی آن‌ها استفاده خواهم کرد؛ من شهردار همه مردم اصفهان هستم و طبیعتاً به دیدگاه و نظر همه قومیت‌ها و سلیقه‌ها احترام خواهم گذاشت.

جمالی نژاد با تأیید کسب اجازه از شهردار سابق اصفهان در زمان تصدی پست جدید خود در شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهرداری اصفهان اخلاق مدار است و بر این اساس وظیفه خود دیدم که از سقاییان نژاد کسب اجازه کنم حتی اگر این اقدام به ظن برخی نامناسب یا غیر ضروری باشد؛ خوبی هیچ گاه گم نمی‌شود و اقدامات ناجوان مردانه در قاموس اقدامات ما جایی ندارد.

وی با بیان اینکه فعلاً نمی‌توان زمانی برای تکمیل ابر پروژه های شهری تعیین کرد، تصریح کرد: قضاوت درباره عملکرد فعلی تیم جدید شهرداری بسیار زود است اما قطار پروژه های عمرانی هرگز متوقف نشده و این پروژه‌ها به سرنوشت فرساینده ورزشگاه نقش جهان هرگز مبتلا نخواهند شد؛ برنامه ریزی‌ها صورت گرفته و هدف این است که با مدیریت جهادی پروژه های کلان شهری در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره برداری برسند.

شهردار اصفهان با اشاره به زیر ساخت های مورد نیاز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در دوراه پسا تحریم، گفت: ملزومات گردشگری اصفهان هنوز ابتدایی و ناکارآمد است؛ اصفهان در دوره پسا تحریم بدون شک با حجم بالای گردشگر رو به رو خواهد شد و اگر سرمایه گذاران این عرصه از ظرفیت‌های شهرداری در این زمینه استفاده نکنند جدا با مشکلات فراوانی رو به رو خواهند شد.

جمالی نژاد از جلسه مشترک خود و وزیر امور خارجه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: شهرداری اصفهان با استفاده از ظرفیت های وزارت امور خارجه برای جذب ابر سرمایه داران اصفهانی خارج از کشور تلاش خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه "جمالی نژاد و معاونانش معصوم نیستند" ادامه داد: ایراد و تذکرات رسانه‌ها و شورای اسلامی شهر اصفهان بدون شک کلید و چراغ راه آینده مجموعه مدیریت شهری خواهد بود؛ تک تک تذکرات اعضای پارلمان شهری از این پس توسط شخص من بررسی و ارزیابی شده و نتیجه پیاده سازی آن‌ها در سطح شهر به اطلاع آن‌ها خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، در نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان لایحه دو فوریتی انتخاب اعضای اصلی و علی البدل هیئت مدیره مجمع شرکت اتوبوس رانی اصفهان به تصویب اکثریت اعضا رسید که با استقبال شهردار اصفهان نیز همراه شد.

همچنین شورای اسلامی شهر اصفهان از علیرضا بوژمهرانی به واسطه سرپرستی موقت او در دوره پیش از انتخاب شهردار تقدیر کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار