چهارمین جشنواره سنگنوردی بیستون با ۲ سال تاخیر، با حضور ۱۰۰ سنگنورد داخلی و ۲۱ سنگنورد خارجی در کرمانشاه در حال برگزاری است.
کد خبر: ۶۷۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰ 23 October 2018

به گزارش تابناک به نقل از فارس ، بعد از 2 سال وقفه در برگزاری جشنواره سنگنوردی بیستون، از دیروز چهارمین دوره این جشنواره رسما استارت خورد تا کرمانشاه دوباره میزبان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای کوهنوردی آسیا و خاورمیانه باشد، به همین بهانه خبرگزاری فارس از کرمانشاه در گزارشی تحلیلی تاریخچه جشنواره سنگنوردی بیستون را بررسی کرده است.

*نخستین جشنواره، حضور غیرقانونی بازرس حفاظت هسته‌ای انگلستان در بیستون!

نخستین جشنواره سنگنوردی بیستون در سال 1389 و با حضور 25 سنگنورد خارجی از سه کشور دنیا مثل ایتالیا، فرانسه و ایران برگزار شد تا برای نخستین‌بار برگزاری این جشنواره در سایت فدراسیون جهانی کوهنوردی قرار بگیرد.

در همان سال، انجمن کوهنوردی کشور انگلستان، گزارشی ویژه در خصوص جشنواره سنگنوردی بیستون منتشر کرد، در این گزارش موضوع این جشنواره را به تحریم‌های اقتصادی و برنامه هسته‌ای ایران مربوط کرد و نوشت که برگزاری جشنواره موجب شده تا سنگنوردان انگلیسی و آمریکایی با مشکل ویزا مواجه شوند.

در ادامه این گزراش آمده بود، یک فرد انگلیسی به اسم گاس مورتن که 30 سال بازرس حفاظت هسته‌ای بوده توانسته با کتمان سوابق شغلی و با پاسپورت ایرلندی ویزا بگیرد و به ایران بیاید و در جشنواره بیستون شرکت کند.

*دومین جشنواره؛ وقتی سنگنورد اسلونیایی از مهمانوازی کرمانشاهی ها به وجد می‌آید!

دومین جشنواره سنگنوردی بیستون در سال 1391 و با حضور 46 سنگنورد خارجی از کشورهای استرالیا، آلمان، فرانسه، ایرلند، سوئد، دانمارک، اسلوونی، ایتالیا، ترکیه و انگلستان که 15 نفر از آنان را بانوان تشکیل می‌دادند، برگزار شد.

چهره‌های مطرحی از سنگنوردان جهان در این دوره از رقابت‌ها شرکت کردند که شاید سپاتسین بوئن سنگنورد 19 ساله و معروف فرانسوی مشهورترین چهره‌ای بود که تا آن زمان به جشنواره پای گذاشته بود. بوئن توانست به همراه یک تیم سرشناس از سنگنوردان دیگر، اقدام به صعود یکی از دشوارترین دیواره‌های کوه بیستون کند و سخت‌ترین مسیر این کوه را بازگشایی کند.

لوکا لیندیک سنگنورد اسلونیایی در یادداشتی که در سایت ایتالیایی به اسم PLANETMONTAIN به چاپ رساند از مهمانواری کرمانشاهیان سخن گفت و تاکید کرد: بعد از 2 بار مسافرت می‌گویم که در ایران باید مراقب خودتان باشید، چون مورد هجوم محبت مردم ایران قرار خواهید گرفت.

سومین جشنواره، پرواز خفاشی بر فراز کوه بیستون!

سومین جشنواره سنگنوردی بیستون این بار در سال 1393 و با حضور 13 کشور جهان برگزار شد، البته چندین سنگنورد مشهور آمریکایی، انگلیسی، استرالیایی و فرانسوی نتوانستند در این جشنواره شرکت کنند.

در سومین دوره برگزاری جشنواره بیستون شاهد یک اتفاق عجیب و البته جذاب بودیم، سنگنوردان خارجی با اجرای برنامه‌های متنوع مثل بیس جامپیمگ یا لباس خفاشی، بندبازی در حالت‌های اسلک‌لاین، های‌لاین و تریک‌لاین، عبور از تسمه، پرواز با پارگلایدر موجب به وجد آمدن تماشاچیان شدند.

چهارمین جشنواره، حضور چهره‌های مشهور کوهنوردی جهان در بیستون!

اما مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره سنگنوردی بیستون با 2 سال تاخیر، رسما در روز گذشته و با حضور 100 سنگنورد داخلی و 21 سنگنورد خارجی آغاز شد، در این دوره از رقابت‌ها سه چهره معروف کوهنوردی جهان یعنی جرالدین فاسناچ( قهرمان بیس جامپینگ جهان)، آنجلیکا رینر( قهرمان سه دوره یخ نوردی دنیا) و آلیس شسن( برنده کلنگ طلایی سال 2015) به عنوان مهمان ویژه به کرمانشاه سفر کرده‌اند.

در این دوره از رقابت‌ها 15 کشور خارجی مثل آمریکا، اتریش، انگلستان، نروژ، سوئیس، فرانسه، استرالیا، ایتالیا، سوئد، لهستان، آلمان، تونس و دانمارک حضور دارند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار