یک پیشکسوت کوهنوردی در کرمانشاه گفت: کوهنوردی کرمانشاه طی ۱۸ سال گذشته به دلیل عدم پرورش کوهنوردان جوان و منفعل شدن باشگاه‌ها و گروه‌های کوهنوردی دچار ضعف شده است.
کد خبر: ۶۷۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 24 October 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،رضا شهلایی  اوج کوهنوردی کرمانشاه را مربوط به دهه 60 و 70 دانست و گفت: متاسفانه از دهه 80 تاکنون شاهد ضعف و افول رشته کوهنوردی در کرمانشاه بوده ایم.

وی عدم پرورش نیروهای جوان و منفعل شدن باشگاه ها و گروه های کوهنوردی را از عوامل اصلی ضعف این رشته در کرمانشاه عنوان کرد و افزود: طی این سالها سن کوهنوردان حرفه ای بالا رفته، بدون آنکه جایگزینی برای آنها باشد و ازسوی دیگر نیز گروه ها و باشگاه های کوهنوردی در استان بروز رسانی نشده اند.

فاتح پنج قله هشت هزار متری دنیا درادامه بابیان اینکه برگزاری سه دوره جشنواره جهانی سنگنوردی نیز تاکنون بازده خوبی برای کوهنوردی کرمانشاه نداشته، تاکید کرد: اثرات بالایی را پس از برگزاری این جشنواره ها در کوهنوردی کرمانشاه ندیده ام. معتقدم با برگزاری چنین جشنواره هایی در یک بازه زمانی سه یا چهار روزه نمی توان سبک کوهنوردی کرمانشاه را ارتقاء داد.

 

وی افزود: نوع برگزاری این جشنواره کمکی به سنگنوردی کرمانشاه نمی کند، چرا که سنگنوردی کرمانشاه از دیرباز صاحب سبک بوده و متاسفانه به دلیل ضعف تشکیلاتی آن را برند نکرده ایم.

وی همچنین بااشاره به علاقمندی مردم کرمانشاه به کوه پیمایی خصوصا در ایام تعطیل هفته، عنوان کرد: متاسفانه اکثر مردم "کوه روی" را با "کوهنوردی" یکی می دانند، درحالیکه کوه روی رشته ای بدون خطر، بدون نیاز به آموزش و تفریحی و کوهنوردی رشته ای کاملا تخصصی، پرخطر و نیازمند به آموزش است.

پیشکسوت کوهنوردی کرمانشاه متذکرشد: اگر بتوانیم این دو رشته را در استان و حتی در کشور تفکیک کنیم، کمک بسیاری هم به کوه روی و هم به کوهنوردی می کنیم.

وی با بیان اینکه مردم کرمانشاه از نظر ژنتیکی استعداد فوق العاده ای در بحث کوهنوردی دارند، یادآورشد: این مسئله و درکنار آن وضعیت جغرافیایی استان و داشتن قلل مرتفع می تواند به رشد و تربیت کوهنوردان مطرح و حتی جهانی در استان کمک کند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار