آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه:
یکی از مراجع تقلید گفت: باید از جامعه مدرسین حوزه علمیه خواسته شود، بر رساله‌های مدعیان مرجعیت نظارت بیشتری داشته باشند چرا که تصور گروهی از این تکثیر و انتشار این رساله به دنبال تضعیف مرجعیت هستند.
کد خبر: ۶۷۲۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۸ 26 October 2018

به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به ظرفیت بالای حوزه و لزوم استفاده از این ظرفیت برای ساماندهی و مدیریت بهتر حوزه گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که سنّت‌های حوزه را حفظ کنید تا تحت الشّعاع دیگر فرهنگ‌ها قرار نگیرد؛ چرا که حوزه خود فرهنگ مستقلی دارد و باید این فرهنگ و سنّت حفظ شود.

این مرجع تقلید که دبیری شورای عالی حوزه در سال‌های گذشته را نیز در کارنامه خدمات حوزوی خود دارد افزود: طبق اساسنامه شورای عالی حوزه، این شورا مستقل است و این استقلال فقط به معنای استقلال مالی نیست بلکه استقلال در تصمیم گیری‌ها و... را نیز شامل می‌شود و امام راحل نیز بر این استقلال تأکید فراوان داشتند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگر چه معمولاً دیگر استقلال‌ها بدون استقلال مالی انجام نمی‌گیرد، لیکن باید تلاش شود استقلال همه جانبه شورای عالی و حوزه علمیه حفظ شود.

این مرجع تقلید با اشاره به برنامه ریزی دشمنان برای تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت گفت: در قضیه اخیر فیضیه، بررسی‌ها نشان داد که این اتفاق تصادفی نبوده و با برنامه ریزی انجام شده است. لذا باید هوشیاری خود را بالا ببرید و اجازه ندهید حوزه و مرجعیت را تضعیف کنند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: شورای عالی حوزه، باید ارتباطش با مراجع را پر رنگ تر و پیوندش را با آنان بیشتر کند.

وی با بیان اینکه در گذشته علما و مراجع از موقعیت بالایی برخوردار بودند افزود: انتظار می‌رود اکنون نیز در نظام جمهوری اسلامی این امر تقویت شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره محدودیت‌های حوزه قم و نیاز حوزه به تخصص گرایی در حوزه بیان داشت: پذیرش طلاب مبتدی را به شهرستان‌ها واگذار کنید تا حوزه قم بتواند در سطح بالاتری فعالیت کند.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که قم مرکز حضور فضلا شده،‌ لذا شهرستان‌ها خالی مانده و این موجب آسیب پذیرتر شدن است؛ بنابراین باید این موضوع بررسی شود و طرحی اجرایی برای آن اندیشیده شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دروس خارج حوزه اظهار کرد: درس خارج حوزه نیز باید کنترل و ساماندهی شود.

این مرجع تقلید با اشاره به فشارهای اقتصادی و هزینه‌های جاری حوزه افزود: در مدیریت حوزه برنامه ریزی شود و حتی المقدور هزینه‌ها کنترل و کاهش یابد و با کوچک سازی ساختار نیز می‌توان هزینه‌‌ها را کاهش داد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مدیریت ارشد شورای عالی بر نهادهای تبلیغی و حوزی گفت: شورای عالی حوزه به عنوان متولی اصلی مدیریت حوزه و نهادهای تبلیغ دینی باید نظارت کامل بر سازمات تبلیغات، دفتر تبلیغات و حوزه خواهران نیز داشته باشد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به معضل مدعیان مرجعیت و انتقاد از وضعیت انتشار رساله‌های عملیه در جامعه افزود: باید از جامعه مدرسین حوزه علمیه خواسته شود، بر رساله‌های مدعیان مرجعیت نظارت بیشتری داشته باشند چرا که تصور گروهی از این تکثیر و انتشار این رساله به دنبال تضعیف مرجعیت هستند.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به دستاوردها و پژوهش‌های با ارزشی که در حوزه صورت گرفته است گفت: باید روزی یا هفته ای در سال برای حوزه وجود داشته باشد، تا در آن دستاوردها و فعالیت‌هایی که انجام شده به اطلاع مردم برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار