خشک شدن شدن دریاچه نمک سلامت ۲۵ درصد جمعیت کشور را تهدید می‌کند
خشکسالی، قطع حقابه ها و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی،کانون های ایجاد گرد و غبار به ویژه در دریاچه نمک و دشت مسیله را به شدت گسترش داده است. خشک شدن شدن دریاچه نمک می‌تواند پایتخت و ۲۵ درصد جمعیت کشور را با تهدید گرد و غبار نمکی مواجه کند.
کد خبر: ۶۷۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹ 28 October 2018

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل در سخنانی اظهار داشت: موضوع پدافند غیرعامل و ضرورت اجرایی شدن این اصل حساس و حیاتی در سطحی فراگیر و گسترده در کشورمان بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه استان قم به لحاظ قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور و همچنین با توجه به جایگاه سیاسی و اجتماعی، همواره در معرض تهدیدات زیستی طبیعی و انسان ساز قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای مقابله با تهدیدات زیستی و کاهش آسیب های محتمل در برابر آن، همه دستگاههای اجرایی تکالیفی برعهده دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم یکی از مهمترین تهدیدات زیستی این استان را پدیده گرد و غبار دانست و گفت: خشکسالی، قطع حقابه ها و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، کانون های ایجاد گرد و غبار در مرکز کشور به ویژه در دریاچه نمک و دشت مسیله را به شدت گسترش داده است.

وی با بیان اینکه خشک شدن شدن دریاچه نمک می‌تواند پایتخت و ۲۵ درصد جمعیت کشور را با تهدید گرد و غبار نمکی مواجه کند، گفت: برای احیای دریاچه نمک و پیشگیری از این تهدید بالقوه، مسؤولان ملی و استانی باید هرچه سریعتر برنامه ریزی و اقدامات جدی داشته باشند.

موسوی یکی دیگر از تهدیدات زیستی استان قم را که در سالهای گذشته بسیار بروز و ظهور داشته است، آنفولانزای پرندگان عنوان کرد و افزود: همه ساله با شروع فصل مهاجرت پرندگان، این بیماری مرغداری های قم و برخی استانها را درگیر می کند که در این رابطه دستگاههای اجرایی تا کنون اقدامات مناسبی انجام داده اند.

وی همچنین با اشاره به امکان شیوع طاعون نشخوارکنندگان و هاری در میان حیات وحش، نسبت به مراقبت و هوشیاری در برابر این تهدیدات تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه حیات وحش باید به آن توجه داشته باشیم، حضور گونه های جدید و مهاجم در طبیعت است که متأسفانه در سالهای اخیر تا حدودی شاهد آن بوده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به همکاری و مشارکت دستگاههای اجرایی به ویژه اداره کل دامپزشکی استان، تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز اینگونه تهدیدات، همه ساله واکسیناسیون دام های اهلی به ویژه در روستاهای مجاور مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان قم به خوبی انجام می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار