مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای استان همدان به مناسبت هفته ملی کار آفرینی و مهارت ‌های فنی ‌و حرفه ‌ای در جمع خبرنگاران گفت: آموزش، پژوهش، سنجش صلاحیت نیروی کار و برگزاری المپیاد های ملی مهارت از جمله مهمترین وظایف فنی ‌و ‌حرفه ‌ای محسوب می شود.
کد خبر: ۶۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴ 27 July 2015
مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای استان همدان به مناسبت هفته ملی کار آفرینی و مهارت ‌های فنی ‌و حرفه ‌ای در جمع خبرنگاران گفت: آموزش، پژوهش، سنجش صلاحیت نیروی کار و برگزاری المپیاد های ملی مهارت از جمله مهمترین وظایف فنی ‌و ‌حرفه ‌ای محسوب می شود.

به گزارش تابناک همدان؛ علیرضا مهرابی با بیان اینکه تأمین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ ماهر بر عهده فنی ‌و ‌حرفه ‌ای است، افزود: فنی‌ و ‌حرفه‌ ای به دنبال تربیت نیرویی است که در اقتصاد کشور نقش داشته و در تولید ارزش افزوده و ثروت تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره بر اینکه باید آموزش فنی ‌و حرفه‌ ای را به گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم و به دنبال اشتغال پایدار باشیم ،خاطر نشان ساخت: در سال گذشته طرح تکاپو توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و طرح آموزش ‌های بازار محور توسط رئیس سازمان فنی ‌و ‌حرفه ‌ای کشور ابلاغ شد تا با استفاده از فضاهای موجود عدالت اجتماعی محقق شود.

مهرابی با بیان اینکه طرح‌ های مختلفی برای فراگیری آموزش‌ های مهارتی فنی ‌و ‌حرفه‌ ای در اقشار مختلف تدوین شده است، اظهار داشت: سال گذشته با فراموش کردن بخشی ‌نگری، تعامل بین بخشی را در پیش گرفتیم تا با هم ‌افزایی امکانات، زمینه برای افراد جویای کار فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای حفظ کمیت و کیفیت شغل‌ ها و کم کردن دور ریز تولید به آموزش ‌های فنی‌ و‌ حرفه ‌ای نیاز داریم، ادامه داد: بسیاری از کشورهای توسعه ‌یافته و یا در حال توسعه آموزش ‌های مهارتی را جزء لا یفنک بسته‌ های اقتصادی خود قرار داده اند .

ایشان با تأکید بر اینکه ارائه صحیح آموزش‌ های فنی و حرفه ‌ای سفره جوانان را رنگین تر می‌ کند، ادامه داد: داشتن مهارت به اشتغال پایدار منجر شده و بخش عظیمی از آسیب‌ های اجتماعی را کاهش خواهد داد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه معتقدیم فنی و حرفه ای باید نیروی دارای مهارت و شیرین تحویل جامعه دهد، ابراز داشت: نیروی شیرین کسانی هستند که دوره های یک تا ۱۸ ماهه را گذرانده و دارای مهارت کار باشند.

مهرابی یکی دیگر از طرح ها را توسعه اشتغال خانگی و خرد عنوان کرد و ابراز داشت: طرح های دیگر توانمند سازی شغلی اقشار آسیب پذیر، تضمین کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای، تدوین استاندارد های آموزش شغل، اهتمام به امور زنان و خانواده و حضور موثر در عرصه بین الملل و تحقق دیپلماسی مهارت است که امیدواریم بتوانیم این طرح ها را به خوبی اجرا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه ‌های حمایتی نیز مددجویان را برای مهارت‌ آموزی معرفی‌ می‌ کنند، تصریح کرد: با توجه به تغییر سریع مشاغل ناگزیر هستیم مهارت‌ های جدید را به افراد بیاموزیم و آنان را برای حفظ شغل‌ های خود آماده کنیم

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۴ آموزشگاه و شش مرکز فنی و حرفه ای گواهینامه اعتبار سنجی کسب کردند، گفت: ۷۰ درصد ورودی های فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

مهرابی با بیان اینکه در سال گذشته 4 میلیون و 501 هزار و 922 نفر ساعت آموزش در مراکز دولتی ارائه شده است، اظهار کرد: در آموزشگاه‌ های آزاد فنی و حرفه‌ ای نیز 3 میلیون و 622 هزار و 963 نفر ساعت خدمات به متقاضیان ارائه شد.

وی با تأکید بر اینکه در مجموع 8 میلیون و 124 هزار و 885 نفر ساعت آموزش ارائه شده است، افزود: در کنار آموزش‌ های دولتی، دانشگاه علمی کاربردی نیز ایجاد شده که دانشجویان این مراکز می‌ توانند در آینده تکنسین‌ های خوبی برای کشور باشند.

وی با اشاره به اینکه 61 هزار کارگر ساختمانی کارت مهارت دریافت کردند، تصریح کرد: از این تعداد 18 هزار و 900 نفر زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و 20 هزار و 800 نفر نیز در بخش قالیبافی بیمه شدند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه اتفاقات خوبی در اداره تعاون و فنی و حرفه ای افتاده است، ابراز داشت: سال گذشته طرح های پشتیبان اجرا و ۳۹ پشتیبان تربیت و بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال انجام شد.

مهرابی مهمترین مشکل فنی و حرفه ‌ای را ارائه آموزش‌ های غیرمجاز موازی دانست و خاطرنشان کرد: این آموزش ‌ها گاهی توسط برخی دستگاه‌ های دولتی ارائه می ‌شود که به دنبال ساماندهی آن هستیم که در این میان در برخی از موارد با استقبال دستگاه‌ ها و در بعضی موارد با موانعی مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: از آنجا که استان همدان قطب برق و الکترونیک کشور است، اجازه داده شده استانداردهای برق و الکترونیک را تدوین کرده و بر روی سایت سازمان قرار دهیم.

این مسئول با بیان اینکه 20 حرفه جدید برای ارائه آموزش پیش ‌بینی شده است، اظهار کرد: از جمله این رشته‌ ها تعمیر ماشین اداری در ملا یر است و در کنار آن ارائه انرژی‌ های نو تجدید پذیر و گیاهان دارویی نیز پیگیری می ‌شود.

مهرابی با بیان اینکه مرکز فنی و حرفه ‌ای شهرستان فامنین در هفته مهارت افتتاح خواهد شد، افزود: البته تا پیش از این، تیم سیار این منطقه را پوشش می‌ داد.

وی با بیان اینکه گردشگری اولویت توسعه استان است، ادامه داد: آموزش هتلداری و گردشگری در اولویت قرار گرفته و برای نخستین بار 17 دوره برای تور گرد آنان غرب کشور برگزار شده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار