تابناک: رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: توسعه عملی، اقتصاد دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت به عنوان رویکرد توسعه محور دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار دارد که این امر با بهره گیری از قابلیت های رسانه بویژه خبرگزاری ایرنا باید نهادینه و فراگیر شود.
کد خبر: ۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷ 22 February 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایرنا، دکتر « سید محمود مدرس هاشمی » در نشستی در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان افزود: حرکت در مسیر توسعه دانش بنیان و اقتدار علمی، رسالت جدید دانشگاهها و مراکز علمی است و اطلاع رسانی و بسیج عمومی در انجام این رسالت نقشی مهم دارد .

وی دانشگاه را مسئول تولید محتوای علمی و فرهنگی و رسانه را مسئول جهت دهی و جلب مشارکتهای جمعی در این زمینه دانست و اظهار کرد: این دو نهاد، وظیفه فرهنگی در رویکردهای جدید دارند و ارتباط بین رسانه ها و دانشگاه ها با سایر مجموعه ها تفاوتها و شاخصه های قابل توجهی دارد.

مدرس هاشمی با تاکید بر اینکه ارتباط بین دانشگاهها و رسانه ها باید عمیق تر شود اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان قصد دارد جلساتی برای نهادینه، منظم و مستمر کردن ارتباط با رسانه ها برگزار کند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، اقتدار علمی را ریشه و بستر اقتدار سیاسی، اقتصادی و نظامی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران شاهد دستاوردهای بسیاری در این زمینه بوده است .

وی دانشگاه ها را از مظاهر این افتخارات و دستاوردهای علمی دانست و افزود: در دهه اول پس از انقلاب رسالت دانشگاه ها بیشتر تربیت نیروی انسانی متخصص بود اما در دهه 70 به موضوع پژوهش و نقش مراکز علمی و دانشگاهی در رفع مشکلات و توسعه کشور توجه بیشتری شد.

مدرس هاشمی با بیان اینکه دو رویکرد « تولید علم » و « رفع مشکلات کشور از جمله صنایع » از دهه 70 در دانشگاه ها شکل گرفت، تصریح کرد: اکنون ما میوه رویکرد تولید علم را می بینیم بطوریکه ایران در رتبه 16 تولید علم در دنیا قرار دارد.

وی تولید ثروت از علم و اقتصاد دانش بنیان را رسالت جدید دانشگاهها عنوان و اضافه کرد: این رسالت جدید، دانشگاهها را موظف می کند که به تربیت نیروی انسانی متخصص نوآور، خلاق و کارآفرین بپردازد.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در این زمینه پیشرو بوده و از 15 سال گذشته با تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این مسیر گام برداشته است گفت: اکنون این شهرک با بیش از 380 شرکت دانش بنیان مستقر یک الگوی ملی موفق و نمونه در این زمینه است.

مدرس هاشمی، ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان را یکی دیگر از اقدامات این دانشگاه در جهت تربیت و پرورش دانشجوی نوآور عنوان و اظهار کرد: در مرحله بعد مصمم به ایجاد یک مرکز رشد به طور مشترک با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای استقرار شرکت ها و هسته های دانش بنیان هستیم.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه علم از عوامل و پایه اقتدار ملتها است ، گفت: تبدیل علم به ثروت، یکی از محور های مهم توسعه است و در سفرهای اخیر دولت تدبیر امید این نکته مورد تاکید مکرر رئیس جمهوری و مسئولان استان اصفهان قرار گرفت.

محمد سلطانمرداری، با اشاره به اثار زیانبار ناشی از رشد صنایع بزرگ در محیط زیست افزود: تاکید بر صنعت به عنوان تنها الگوی توسعه در چند دهه اخیر بسیاری از مناطق کشور بویژه کلانشهر ها را در شرایطی ناگوار زیست محیطی گرفتار کرده و تنها راه مقابله با این شرایط ، توسعه مبتنی بر علم و فناوری است.

وی ادامه داد: تحقق این امر نیازمند بهره گیری جامعه و تبدیل این دستاوردها به ثروت و سرمایه ملی است، لذا رسانه ها بویژه خبرگزاری ایرنا با توجه به سیاستگذاری سازمانی مبنی تولید اخبار موثر و هوشمندانه آماده هرگونه همکاری در زمینه است .

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان گفت به تبع سیاستهای و اولویتهای نظام ، مدیریت عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با رویکرد به توسعه دانش بنیان ، توجه ویژه ای به اخبار علمی و فناوری دارد.

سلطانمرادی با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری اخبار نیاز به تعامل دو سویه دارد افزود: اگر اخبار هدفمند و با نگاه هوشمندانه تهیه شود کاربرد و تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: اخبار هوشمندانه باید با توجه به اولویت های محلی و ملی، مخاطب شناسی و نیاز روز جامعه تدوین، تنظیم و تبیین شود و کیفی سازی و تولید محتوا مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست ، چگونگی تقویت همکاری بین ایرنا و دانشگاه صنعتی در عرصه اطلاع رسانی و رویکرد توسعه دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت و زمینه همکاری هرچه بیشتر فراهم شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و همراهان در پایان این نشست از قسمتهای مختلف خبرگزاری جمهوری اسلامی اصفهان دیدن کردند .

* دانشگاه صنعتی اصفهان با 11 هزار دانشجو و 470 عضو هیات علمی یکی از سه دانشگاه برتر کشور است.

این دانشگاه در سال 2014 در زمینه تولید علم موفق به انتشار یکهزار و 200 عنوان مقاله علمی در نشریات معتبر بین المللی ISI شده است. تا کنون یکهزار و 900 طرح صنعتی در داخل و خارج استان اصفهان توسط دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شده است.

بر اساس سند آمایش سرزمین، علم و فناوری، محور اصلی توسعه استان اصفهان است.

این استان، دومین استان دانشگاهی کشور با پنج دانشگاه بین المللی، 150 مرکز آموزش عالی و 330 هزار دانشجوی در حال تحصیل است.

برخورداری از اولین شهرک علمی و تحقیقاتی ایران با 380 شرکت دانش بنیان و فناور که در سفر اخیر هیات دولت مورد بازید و توجه رئیس جمهوری قرار گرفت از شاخصه های بنیه علمی این استان است .

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین و برترین دانشگاه های کشور و استان اصفهان فعالیت خود را از سال 1356 آغاز کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار