کد خبر: ۶۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۲ 29 July 2015
نشست خبری مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با حضور سعید حسینی مدیرعامل مجمع، رضا حدیدی مدیر مجموعه آزاده و رمضان‌پور، مدیر مجموعه نوشت‌افزار فطرس در حسینه هنر برگزار شد.

سعید حسینی، مدیرعامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در این نشست با اشاره به وضعیت تولید و توزیع لوازم‌التحریر در کشور گفت: امسال چهارمین سال است که در این زمینه وارد شده‌ایم. ما در سال 91 با دو برند این کار را شروع کردیم، در سال دوم این حرکت با حضور 15 مجموعه افزایش یافت و در سال گذشته این تعداد به 30 مجموعه رسید که بخشی از آنها در شهرستان‌ها و بخشی در مجموعه‌های فرهنگی و تعدادی نیز از بازاری‌ها بودند. بنا بر ضرورت و به منظور دسترسی آسان‌تر مردم به محصولات در یک فضای نمایشگاهی ورودی جدی را داشتیم و پارسال به جز  تهران، در پنج استان دیگر نمایشگاه تخصصی نوشت افزار داشتیم.

وی با اشاره به گردش 4 هزار و 500 میلیارد تومانی محصولات نوشت افزار در کشور گفت: عموما بر روی جلدهای اقلام لوازم‌التحریر از کارکترهای غربی استفاده می‌شود و تاکنون در این زمینه کار بسیار کمی صورت گرفته است.

«باز باران» در تهران اجرا می‌شود

حسینی با اشار به مهمترین دلایل نپرداختن به این معضل و اصلاح این رویه گفت: مهمترین دلیل این مشکل، مشخص نبودن متصدی این کار است. طبق مصوبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی 13سال پیش به تصویب رساند برای این کار باید بنیادی شکل بگیرد که امروز بعد از 13 سال شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: از سال‌های گذشته در مجموعه «قاصدک» تلاشی صورت گرفت و مجموعه «ایام» هم در این زمینه اقداماتی انجام داد و استقبال مردم از این حرکت‌های اولیه خوب بود و این حرکت علی‌رغم آنکه با تاخیر و فعالیت محدود انجام شد موفقیت‌هایی کسب کرد. امسال علاوه بر این حرکت‌های مردمی مجموعه‌های دولتی نیز فعالیت‌هایی کردند. حوزه هنری «شکرستان» را تولید کرد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات مدرسه نیز کارهایی انجام دادند.

حسینی افزود: با حمایت شهرداری تهران سال پیش در 10 نقطه تهران نمایشگاه «باز باران» با مشارکت مجمع انجام شد . علاوه بر این صد نمایندگی در مناطق مختلف کشور جهت معرفی محصولات و برپائی نمایشگاه و فروش فعالیت دارند که به صورت غرفه و یا معابر عمومی محصولات را معرفی می‌کنند.

وی با بیان این که مطالبه از مسئولین یکی از اهداف مجمع است، عنوان کرد: ما حتی در حوزه نوشت افزار، صنفی برای تولیدکننده نداریم. خروجی جلسات ما این بود که مشخص شد کمبودها چیست و چه نهادهایی کار خود را انجام نمی‌دهند؟!

به دنبال تجاری سازی هستیم

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی ادامه داد: در سال گذشته اقدام به طراحی شخصیت‌های جدیدی مانند کلاه قرمزی، سنجد، پهلوانان، مختار و شخصیت‌های دیگر کردیم و برای این امر وارد مذاکره با معاونت سیما شدیم. با این حرکت تجاری‌سازی شخصیت‌های صدا و سیما برای اولین‌بار در حوزه نوشت‌افزار وارد شد. هر ساله به صورت تخمینی 150 میلیون جلد دفتر در کشور مصرف می‌شود که اگر بتوانیم میزانی از این تعداد را به کالاهایی با المان و نمادهای اسلامی ایرانی اختصاص دهیم، می‌توانیم در جریان فرهنگی کشور تأثیرگذار باشیم. در سال 92 از این تعداد ذکر شده، پنج میلیون یعنی حدود پنج درصد بازار به دفاتر اسلامی ایرانی اختصاص یافت، در سال 93 این میزان به 15 میلیون یعنی 10 درصد بازار افزایش یافت که عمده کار نیز به صورت موفق توزیع شد.

وی درباره تاثیر حوزه نوشت افزار در جامعه گفت: این عرصه حدود 20 میلیون مخاطب دارد که زیر مجموعه‌ای از حوزه صنایع فرهنگی محسوب می‌شود. صنایع فرهنگی در دنیا تعریف شده و به آن نگاه جدی می‌شود. حتی در برخی از کشورهای ابرقدرت مانند آمریکا نگاهی استراتژیک به آن دارند که البته درآمدزایی خوبی هم برای آن کشورها دارد. مثلاً انیمیشن مانگو در ژاپن درآمدزایی‌اش از فروش نفت ایران بیشتر بوده است و یا به عنوان نمونه بیش از 10 میلیون دلار در سال 2010 از کشور کره سریال وارد کشور کرده‌ایم و در حال حاضر درآمدزایی بسیاری از کشورها از این طریق تأمین می‌شود. متاسفانه در زمینه تولید اسباب‌بازی هم متولیانی برای این امر وجود ندارد که این هم یکی دیگر از کاستی‌ها در این زمینه می‌باشد. مثلا در کشور‌آمریکا زمانی که بحث استفاده از انرژی هسته‌ای و تأسیس نیروگاه‌های اتمی مطرح شد بسیاری به دلیل تخریب محیط زیست مخالف این قضیه بودند اما دولت با تولید انیمیشن‌ها و اسباب‌بازی‌هایی با همکاری شرکت دیزنی توانست این موضوع را در کشور جا بیاندازد. ما هم می‌توانیم از طریق همین محصولات بسیاری از مشکلات اجتماعی که هم اکنون با آن روبرو هستیم مانند سبک زندگی و غیره را رفع کنیم.

حسینی در ادامه افزود :بعضا گفته می‌شود که از حمایت‌های مالی دولتی بهره مند هستیم در حالی که پول بلاعوضی از هیچ ارگانی به ما داده نشد و تا بحال منابع در قالب وام و طرح‌های توجیهی که به صورت تسهیلات اقساطی بوده به این مجموعه‌ها داده شده است. البته به نظر ما بعد جدی که روی آن بسیار تاکید داریم مردمی بودن آن است که موفقیت این مجمع را هم دربر می‌گیرد و همه‌ی حمایت‌هایی که از سازمانها و نهادها برای این مجمع بوده با پیگیری‌های مردم صورت گرفته و متأسفانه عمده کارهای فرهنگی در کشور مانور است برای رسیدن به هدفی دیگر اما این حرکت نمادین نبوده است.

وی ادامه داد: هر ساله طبق آمار ارائه شده 4 هزار میلیارد سهم فروش دفتر در کشور است و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کرده و به سمت تولید کارهای ملی پیش برویم تا درآمدزایی هم داشته باشیم. بعضی از روشنفکرها این عقیده را دارند که کار با تم مذهبی و انقلابی در حوزه نوشت افزار مخاطبی ندارد و یا مخاطب خاص دارد  اما ما در این دو سه سال و در جامعه دیدیم که اینطور نیست.

حسینی در پایان سخنان خود گفت: مجمع در سال جاری در 30 استان نمایشگاه نوشت افزار برگزار خواهد کرد و در کنار آن فراخوانی برای شناسایی تولیدکنندگان در سطح کشور اعلام خواهد شد. در کنار این موارد راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای توزیع محصولات و غنی تر کردن مطالب سایت ایران نوشت از دیگر اقدامات خواهد بود.

امیدوارم دیگر از مشکلات نگوییم

رضا حدیدی، مدیر شرکت آزاده دیگر سخنران این نشست بود. وی با انتقاد از رویه برخی از مسئولان در موضوع نوشت افزار اسلامی گفت: در این سه سال که وارد فعالیت در این حوزه شدم حس می‌کنم که نگاه تبلیغی به این عرصه شده و خیلی افراد هستند که واقعا دغدغه‌ی این حوزه را دارند ولی تنها هستند. تیمی منسجم نیستند که با پشتیبانی از هم زمینه‌های به نتیجه رسیدن را به دست آورند. ما در این قضیه مشکلاتی داریم که هر کدام از ما به عنوان یک بخش خصوصی آن را داریم به دوش می‌کشیم. فرهنگ‌سازی استفاده از این محصولات باید رسانه‌ای شود. اگر منِ تولیدکننده بدانم که پس از سه سال زحمت می‌توانم نتیجه خوبی بگیرم الآن انرژی بیشتری صرف این امر خواهم کرد. بهتر است مسئولان به فکر ارائه تسهیلاتی برای تولیدکنندگان باشند مثلاً وام و یا تسهیلاتی برای واردات مواد اولیه در این زمینه درنظر بگیرند.

وی در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم این فضا را تغییر دهیم باید به صورت همکاری‌های منسجم این عرصه را رو به جلو پیش ببریم تا استفاده و خرید از این نوع محصولات به عنوان فرهنگ جا بیفتد. به اعتقاد من اگر این اتفاق بیفتد در نشست بعدی وقتی دور هم می‌نشینیم از اتفاقات خوب صحبت می‌کنیم نه از مشکلاتمان!

ریسک‌های فراوان در مسیر نوشت افزار

رمضان پور مدیر مجموعه فطرس هم دیگر سخنران این نشست بود که گفت: من در ابتدای امر که وارد این عرصه شدم گمان کردم که در حوزه‌ی آسان و سهلی قدم گذاشتم ولی اکنون پس از طی مراحل مختلف به این نتیجه رسیدم که این حوزه با توجه به شرائط موجود دارای ریسک‌های فراوانی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار