استاندار گیلان گفت
به رغم افول شديد نوغانداري در کشور از سال 1380 تا 1390، در حال حاضر بررسي‌ها نشان دهنده تمايل نوغانداران به توليد پيله‌تر ابريشم و افزايش نسبي توليد از سال 1391 تا 1393 بوده است که شايد، مهمترين دليل آن مولفه تعيين قيمت تضميني پايه پيله‌تر ابريشم در طول سه سال گذشته است.
کد خبر: ۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹ 22 February 2015
استاندار گیلان گفت: تعيين قيمت تضميني پايه پيله‌تر ابريشم در طول سه سال گذشته تمايل نوغانداران را به توليد پيله‌تر ابريشم افزایش داده است .

محمدعلی نجفی استاندار گیلان امروز در نامه ای به معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور افزایش نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم را خواستار شد.

وی در این نامه با اشاره به اينكه حدود 50 درصد از نوغانداري كشور در استان گيلان وجود دارد و نقش قيمت محصولات کشاورزي بعنوان مهمترين مولفه موثر در برآورد درآمد و ايجاد انگيزه کسب و کار و فعاليت مولد اقتصادي انکارناپذير است پیشنهاد داد قيمت تضميني پايه هر کیلو پيله تر ابريشم برای سال آینده 166 هزار و500 ریال باشد.

 استاندار گیلان با اشاره به حمایت وازرت جهاد کشاورزی از پیشنهاد این قیمت خاطرنشان کرده است :به رغم افول شديد نوغانداري در کشور از سال 1380 تا 1390، در حال حاضر بررسي‌ها نشان دهنده تمايل نوغانداران به توليد پيله‌تر ابريشم و افزايش نسبي توليد از سال 1391 تا 1393 بوده است که شايد، مهمترين دليل آن مولفه تعيين قيمت تضميني پايه پيله‌تر ابريشم در طول سه سال گذشته است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، قيمت تضميني پيله تر ابريشم در سال‌هاي 1391،1392 و 1393 به ترتيب 86، 110 و 130 هزار ريال بوده است و به دلیل کشش موجود در بازار این محصول همواره  توسط بخش خصوصی به صورت توافقي و بالاتر از قيمت تضميني پايه خريداري شده است.حدود 18 هزار و600 خانوار نوغاندار در 12هزار هکتار توتستان فعالیت دارند.

گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی،شمالی و جنوبی، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی از استانهایی هستند که بیشترین فعالیت نوغانداری در آن انجام می‌شود.

نیمی از خانوارهای نوغاندار و توتستانهای کشور مربوط به استان گیلان است.پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین هرسال آغاز می‌شود و پس از طی یک دوره حدود دو ماهه، نوغانداران سخت کوش موفق به تولید پیله تر می شوند.

سال 93، هزارتن پیله تر ابریشم درکشور تولید شد.توزیع 200 هزار اصله توت اصلاح شده از اوخر بهمن در15 استان کشور آغاز شده است.مرکز توسعه نوغانداری ایران در رشت مستقر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار