کد خبر: ۶۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ 30 July 2015
انزلی - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت : منابع معدنی تجدیدناپذیر و نیازمند حفاظت هستند .
[رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران : منابع معدنی نیازمند حفاظتند]

هرمز ناصرنیا روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی سازمان نظام مهندسی کشور در انزلی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : تعداد معادن شناسایی شده کشور به استناد آمار وزارت صنعت ، معدن ، تجارت بیش از هشت هزار معدن و تعداد معادن در حال بهره برداری شش هزار معدن با سالانه نزدیک 400 میلیون تن تولید ماده معدنی خام است .

وی با اشاره به وجود 53 نوع ماده معدنی و بیش از 56 میلیارد تن ذخیره مواد معدنی در کشور خاطرنشان کرد : منابع سرشار و متنوع مواد معدنی در ایران فرصتهای بالقوه سرمایه گذاری در کشور هستند که برای به فعل در آمدن نیازمند ایجاد بسترهای مناسب سرمایه گذاری است .

ناصرنیا ، مهمترین مواد معدنی موجود در کشور بعد از نفت و گاز را مس و آهن ، کرومیت ، خاکهای صنعتی ، سرب و روی ، منگنز و اورانیوم عنوان کرد .

رییس سازمان نظام مهندسی معدن اظهار کرد : به لحاظ اقتصادی شن و ماسه و سنگهای تزئینی بسیار گرانبها داریم و اگر روی سنگهای تزئینی ساختمانی خوب کار کنیم در بخش فراوری سنگهای تزئینی نظیر تراورتن، مرمریت و گرانیت می توانیم صادرات خوبی داشته باشیم.

وی متذکر شد : برای اطمینان از این که منابع معدنی قابل استخراج است باید اکتشاف صورت بگیرد که کار سخت و هزینه بری است و معمولا سرمایه گذاران نمی توانند از مراحل اولیه شروع به هزینه کرد کنند .

ناصرنیا تصریح کرد : در بیشتر کشورها در این مرحله دولت ها سرمایه گذاری کرده و اطلاعات جمع آوری می کنند که در کشور ما در این بخش خوب کار نشده و اطلاعات پایه کافی توسط سازمان زمین شناسی جمع آوری نشده تا سرمایه گذار با اطمینان خاطر سرمایه گذاری کند .

رییس سازمان نظام مهندسی معدن تاکید کرد : در صورت داشتن اطلاعات کافی می توانیم سرمایه گذار داخلی و خارجی را جذب کنیم و با توجه به سودآوری بالای بهره برداری از معادن سرمایه گذاران استقبال خواهند کرد .

ناصرنیا با اشاره به این که بهره برداری از معادن نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در مقایسه با سایر صنایع دارد و دوره بازگشت سرمایه نیز بالاتر است افزود : اگر اطلاعات پایه درست نباشد سرمایه گذار قادر به تحمل این ریسک نیست .

به گفته وی بعد از شروع سرمایه گذاری به استخراج و بهره برداری می رسیم و باید توجه داشته باشیم که میزان ذخایر موجود در هر منبع معدنی محدود و تجدید ناپذیر است .

ناصرنیا تاکید کرد : می بایست با دقت بسیار بالا در طراحی و اجرا تلاش کنیم تا کوچکترین اتلاف ماده معدنی نداشته باشیم و ذخایر را به بهترین وجه و بالاترین بهره وری استخراج کنیم که این نیازمند کار مهندسی در طراحی و اجرا است .

وی تصریح کرد : بیشتر مواد خام معدنی مستقیما قابل مصرف در صنایع نیستند و می بایست عملیات صورت بگیرد فرایندهای مواد معدنی متفاوت است و سیمان ، کاشی ، فولاد هر کدام متخصصان خود را دارند .

ناصرنیا خاطرنشان کرد : در این مرحله نیز مهندسی برای ما ضروری است چون در مرحله تبدیل ماده خام معدنی به ماده اولیه قابل مصرف در صنعت اگر خوب کار نکنیم اتلاف خواهیم داشت .

وی اظهار کرد : در سازمان نظام مهندسی بیش از 32 هزار عضو در رشته های زمین شناسی ، معدن، نقشه برداری و متالوژی استخراجی کامیپیوتر برق شیمی داریم .

ناصرنیا با اشاره به این که بیش از 120 هزار نفر کارگر معدنی در معادن کشور مشغول به کارند گفت : در سازمان علاوه بر این که به کاربرد اصول علمی و فنی در فعالیت معدنی توجه کردیم برای ارتقای دانش فنی در بخش معدن هم برنامه ریزی کرده ایم .

به گفته وی ارتقای دانش فنی علاوه بر آوزش برای اعضای سازمان برای کارگران نیز در جریان است و قرار است با همکاری وزات تعاون برای کارگران معدن دوره های آموزشی و پروانه مهارت فنی صادر شود.

سیزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ایران از روز سه شنبه در دهکده ساحلی انزلی در جریان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار