معاون بهداشت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور گفت: متأسفانه ۷۰ درصد علت مرگ و میرها در کشور ریشه در عوامل خطر رفتاری و فیزیولوژیکی دارد.
کد خبر: ۶۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶ 30 July 2015
معاون بهداشت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور گفت: متأسفانه ۷۰ درصد علت مرگ و میرها در کشور ریشه در عوامل خطر رفتاری و فیزیولوژیکی دارد.

به گزارش مهر، علی اكبر سیاری  در مراسم راه اندازی مركز سلامت جامعه ولیعصر حصار علی آباد در همدان افزود:

وی با بیان اینکه تكیلف مناطق شهری در زمینه دریافت خدمات درمانی تا حدی روشن است و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد مناطق نابسامان حاشیه شهر است، گفت: باید برنامه های خاص و سازمان یافته ای را در این زمینه انجام داد.

سیاری با تاکید بر اینکه هدف از برنامه های سازمان یافته در طرح تحول سلامت توجه به مناطق نابسامان است تا مداخلات هدفمندتر شود، گفت: رمز موفقیت پایگاههای درمانی در روستاها در اینست كه فردی انتخاب شود که آموزش های لازم را دیده باشد

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینكه در گذشته شمار زیادی كودك به دلیل بیماری كزار فوت می كردند در حالی كه اکنون اینگونه نیست چراکه علم پزشكی پیشرفت كرده است، گفت: ۳۰۰هزارو۸۰ نفر مرگ در سال ۹۲ در کشور ثبت شد که از این آمار۹۳ هزار مورد مربوط به سكته قلبی، ۴۳ هزارنفر به علت سكته مغزی و ۳۲هزار نفر به علت بیماری سرطان فوت كرده اند.

وی با بیان اینکه در سال ۶۴، ۳۴ هزار نفر در اثر اسهال فوت ‌کردند، یادآور شد: امروزه سکته‌های قلبی، مغزی، سرطان و دیابت جان افراد را می‌گیرد و دیگر بیماری‌های واگیر با پیشگیری و مراقبت کمتر خطرآفرین هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینكه ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است، افزود: ۷۰ درصد مرگ به علت عوامل رفتاری مانند كشیدن سیگار و عوامل بیولوژی مانند چاقی است.

سیاری بیان كرد:عوامل رفتاری و بیولوژی دست به دست هم می دهند كه سكته مغزی و سرطان را به وجود آورند كه باید از این عومل پیشگیری كنیم تا مرگ به حداقل برسد.

وی با بیان اینكه هدف اینست كه تا ۱۰سال آینده میزان مرگ و میر در کشور ۲۵ درصد كاهش یابد، گفت: انسان‌ها با رفتاری نظیر سیگار کشیدن، ورزش نکردن و دیگر عوامل خود را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهند که به دنبال اصلاح سیستم هستیم تا بتوانیم در ۱۰ سال آینده ۳۰ درصد از مصرف سیگار را کاهش دهیم.

اگر سیستم طرح تحول سلامت در مناطق نابسامان به درستی اجرا شود میزان مراجعه به بیمارستانها كاهش می باد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینكه با این طرح می توان آمارمرگ را كاهش داد چراكه در سال های گذشته با واكسیناسیون از مرگ جلوگیری کردیم، عنوان كرد: با كنترل عوامل خطر مربوط به رفتار خود نیز می توان آمار مرگ را كاهش داد.

سیاری افزود: ۱۹میلیون نفر در كشور غذای ناسالم مصرف می كنند كه ۱۰میلیون نفر آن ها فشار خون دارند و ۵۰درصد آنها از این بیماری خبرندارند.

وی با بیان اینكه ۵۰درصد مردم از بیماری دیابت خود اطلاع ندارند و زمانی از بیماری خود اگاه می شوند كه برای معالجه آن دیراست، گفت: باید این بیماران را شناسایی و آن ها را درمان كنیم و این امر یك وظیفه برای ماست كه این باید آنرا انجام دهیم.

وی اظهار داشت: ۲۳درصد مردم اختلالات روانی دارند و به همین دلیل در مراکز درمانی جذب روان پزشك برنامه ریزی شده است کمااینکه امروزه یک‌سوم ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود. .


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار