یگان حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد که بزرگ ترین کارگاه زغال گیری از درختان تاغ استان های همسایه را در یکی از روستاهای ساری پلمپ کرده است.
کد خبر: ۶۹۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۷ 26 December 2018

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران، فرمانده این یگان گفته است که در این کارگاه غیرمجاز چوب درختچه های تاغ قاچاق شده از استان های سمنان و خراسان سوزانده و تبدیل به زغال می شد.
سرهنگ حسینعلی خورشیدی افزود که در بازرسی از داخل این کارگاه که در روستای ' خوشاب ' در شهرستان ساری فعال بود حدود 30 استر چوب تاغ و یک تن زغال آماده فروش کشف شد.
پرونده این کارگاه زغال گیری از درختچه تاغ در قالب کالاهای قاچاق به دستگاه قضایی برای برخورد قانونی ارسال شده است.
تاغ، از درختچه های مقاوم نسبت به خشکی است که با هدف تثبیت شن های روان، احیای اراضی تخریب شده و کاهش خسارات ناشی از فرسایش بادی با تامین هزینه از بودجه کشور و بیت المال در بیابان های کشور کاشته می شود.
این درختچه به خاطر داشتن چوب های پرمغز و محکم، مناسب ترین گونه برای زغال گیری جهت مصارف خاص مانند قلیان است و به همین دلیل هم در فهرست سودجویی قاچاقچیان قرار دارد.
بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی استان سمنان، بیش از 600 هزار هکتار از اراضی این استان طی چند دهه گذشته تاغ کاری شده، ولی بخشی زیادی از تاغ های کاشته شده توسط قاچاقچیان بریده و برای تبدیل کردن به زغال به استان های همجوار از جمله تهران و مازندران انتقال می یابد.
نهال تاغ برای تبدیل شدن به درختچه، هفت سال زمان نیاز دارد ولی به گفته مسئولان استان سمنان، قاچاقچیان و افراد سودجو حتی پیش از این زمان درختچه ها را بریده و قاچاق می کنند.
بنا بر آمار موجود، در مجموع سالانه حدود 20 تا 25 هزار کیلوگرم چوب از تاغزارها و عرصه بیابانی کشور قاچاق می شود.
اگر چه جریمه قطع هر اصله درخت تاغ در سال های اخیر به 30 میلیون ریال افزایش یافته، ولی حفاظت از این گونه در اراضی بیابانی با توجه کمبود نیرو در منابع طبیعی و محیط زیست دشوار است و موثرترین راه، فرهنگ سازی و همراه کردن مردم برای مقابله با قاچاقچیان است.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار