کد خبر: ۶۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸ 22 February 2015

به‌رغم افزایش دو برابری بارش‌ها در مشهد طی سال زراعی جاری، مسئولان هشدار می‌دهند همچنان با تنش آبی روبه‌رو هستیم مردم صرفه‌جویی کنند .

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی از افزایش دو برابری بارندگی‌ها در مشهد در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: افزایش بارش‌ها، کمبود منابع آبی را جبران نکرده و درخواست ما این است که مردم همچنان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

مجید حبیبی نوخندان با بیان اینکه بارش‌ها در کلان‌شهر مشهد در سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری ٢٨درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در حالی از ابتدای مهر امسال تا روز گذشته، ٩/ ١٣٦ میلی‌متر بارندگی در کلان‌شهر مشهد به ثبت رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ٤٤ میلی‌متر و متوسط در دوره آماری (از سال ٦٣ تاکنون) ٨/ ١٠٦ میلی‌متر بوده است.

وی افزود: میانگین بارش‌ها در استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٣٩درصد و نسبت به دوره آماری (از سال ٦٣ تاکنون) ١٢درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: متوسط بارش‌ها در استان از ابتدای مهر امسال تا روز گذشته، ٩/ ١١١ میلی‌متر بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ٩/ ٤٦ میلی‌متر و در دوره آماری (از سال ٦٣ تاکنون) حدود ١٠٠ میلی‌متر است.

میزان بارندگی در ٧ شهرستان نسبت به دوره آماری کاهش یافته است

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی ابراز داشت: با وجود افزایش بارش‌ها در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تمامی شهرستان‌های استان، اما با این حال میزان بارندگی در ٧ شهرستان نسبت به دوره آماری کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از ابتدای مهرماه تاکنون بیشترین میزان بارندگی در بین شهرستان‌های استان، در درگز با ١٩٣ میلی‌متر بارش به ثبت رسیده و در این بین مشهد هم رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

نوخندان گفت: پیش‌بینی می‌شود طی سه ماه آینده با افزایش دما در سطح استان، بارش‌ها نسبت به میانگین دوره آماری کاهش یابد.

او خاطرنشان کرد: البته بارش‌های بهاری در نواحی شرقی و شمال‌شرقی خراسان رضوی نسبت به دیگر مناطق استان، به مراتب بهتر خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی ابراز داشت: فقط ١٠درصد از بارش باران به لایه‌های زیرین سطح زمین نفوذ می‌کند و مابقی به‌صورت روان‌آب درمی‌آید که از این نظر بارش برف به دلیل اینکه به تدریج ذوب می‌شود، تاثیر بسزایی در تغذیه سفره‌های زیرزمینی دارد.

تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران با افزایش دمای هوا

وی تاکید کرد: افزایش دما که متاثر از افزایش دمای جهانی و تغییرات آب و هوایی است؛ علاوه بر تغییردادن نوع بارش‌ها، از برف به باران؛ موجب بروز بارش‌های رگباری می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه میانگین دمای هوای خراسان رضوی در سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری دو‌دهم درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است، افزود: متوسط دمای هوای مشهد در سال زراعی جاری ٢/ ٩ درجه سانتی‌گراد بوده، درحالی‌که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ٤/ ٨ سانتی‌گراد و در دوره آماری ٥/ ٨ درجه سانتی‌گراد بوده است.

نوخندان سردترین شهر خراسان رضوی در سال زراعی جاری را قوچان با میانگین دمای ٤ /٦ درجه سانتی‌گراد عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها حکایت از آن دارد که میانگین دما در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی به‌جز قوچان و سرخس طی سال جاری نسبت به دوره آماری افزایش داشته است.

وی با اشاره به استقرار سامانه بارش‌زا بر روی استان اظهار کرد: در حالی طی دو روز گذشته، ٣ /٨ میلی‌متر بارش در کلان‌شهر مشهد به ثبت رسیده که این رقم در دوره آماری ٨ /٠ میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت، به طور متوسط ٦/ ٨ میلی‌متر بارش در خراسان رضوی به ثبت رسیده است، ادامه داد: طی ٤٨ ساعت گذشته بیشترین میزان بارندگی در شهرستان جغتای با حدود ٤٢ میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است.




اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
برای کم آبی فقط باید درخت نکاشت آنهم درختان بی ثمروالسلام
پهلواني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
اميدوارم كه مردم درمصرفآب دقت كنندبخصوص كه ماشين هاي خودرابا آب شهري شتتشو ندهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار