در این طرح ، خانم محرابی به عنوان راهبر آموزشی و آقای مشهدی زاده به عنوان یکی از معلمین در حوزه ی راهبری ، انتخاب یکی از موضوعات مرتبط با آسیب های اجتماعی یعنی "کنترل خشم" را بصورت پایلوت در یکی از روستاهای منطقه دشتروم شهرستان بویراحمد اجرایی کرده اند.
کد خبر: ۷۰۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۲ 26 January 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اجرای طرح راهبران آموزشی در مقطع ابتدایی وارد سومین سال اجرای خود شده است . هر چند اجرای این طرح در بسیاری از حوزه ها دقیقا همان اقدامات راهنمایان تعلیماتی سابق بوده که وجود داشت اما استفاده از نیروهای با انگیزه جوان در کنار معلمان باسابقه می تواند باعث تغییری اساسی در کار راهبران شود.
واقعیت این است که سیستم آموزشی کشور در نوعی برزخ بلاتکلیفی با دست به دست شدن مدیریت ها است به گونه ای که با تغییر دولت ها و بر سر کار آمدن وزیر و کارشناسان جدید به ناگاه کلیه ی برنامه ها به هم می ریزد و سیاست گذاری های جدید اعمال می شود. اما در سطح خرد و استان ها و شهرستان ها معمولا سیستم آموزشی برای اینکه دچار تغییرات هماهنگ با مرکز شود به وقت زیادی نیاز دارد ضمن اینکه مقاومت هایی هم صورت می گیرد.
طرح راهبران آموزشی از جمله طرح هایی است که هر چند در اسم و شاخص های تعریفی تفاوت های زیادی با کار راهنمایان تعلیماتی سابق دارد اما به نظر می رسد عملا همان راه سابق را در بیشتر مناطق می پیماید. در این بین یکی از راهبران آموزشی شهرستان بویراحمد با همفکری و هماهنگی برخی معلمان حوزه ی تحت پوشش خود ضمن انجام بازرسی های معمول دست به اقدام یک طرح پژوهشی آموزشی زده است که در نوع خود بسیار جالب و قابلیت تعمیم برای دیگر مناطق استان و حتی کشور را دارد.
در این طرح ، خانم محرابی به عنوان راهبر آموزشی و آقای مشهدی زاده به عنوان یکی از معلمین در حوزه ی راهبری خانم محرابی ، انتخاب یکی از موضوعات مرتبط با آسیب های اجتماعی یعنی "کنترل خشم" را بصورت پایلوت در یکی از روستاهای منطقه دشتروم شهرستان بویراحمد اجرایی کرده اند.
 
اقدامی با ارزش در کیفیت بخشی به کار راهبران آموزشی / + تصاویر
 
خانم محرابی که برای اولین سال راهبر آموزشی را تجربه می کند به تابناک گفت : تغییر در وضعیت یکنواخت کار راهبری از جمله مسائلی بود که همواره ذهن مرا درگیر خود کرده بود.
وی افزود : با مشورت برخی از همکاران در حوزه کاری نهایتا به این نتیجه رسیدیم که در یکی از روستاها به عنوان پایلوت ، کار بر روی یکی از آسیب های اجتماعی یعنی خشم را با عنوان "کنترل خشم "آغاز کنیم.
این فرهنگی ادامه داد : روند اجرایی کار به این صورت بود که ضمن مطالعه کتب زیاد مرتبط با موضوع جلساتی را هم با اولیاء و دانش آموزان به صورت مجزا برگزار کردیم که 5 جلسه مختص به دانش آموزان و 5 جلسه هم مختص به اولیاء دانش آموزان است.
وی افزود : طرح هم اکنون هم در حال برگزاری و البته در مراحل پایانی است که سعی داریم این طرح را در پایان به صورت مکتوب آماده و برای دیگر مناطقی که این آسیب اجتماعی در آنجا شیوع دارد اجرایی کنیم.
محرابی در پایان گفت : با توجه به وجود آسیب های متعدد اجتماعی در استان خصوصا در حاشیه شهر یاسوج ، تیم ما آمادگی دارد که با حضور در جلسات ، مرتبط با آسیب های اجتماعی ، شهرستان و استان ، در خصوص انجام اقدامات علمی پژوهشی همکاری نماییم که البته منوط به استقبال مسئولین خواهد بود.
 
اقدامی با ارزش در کیفیت بخشی به کار راهبران آموزشی / + تصاویر
 
حسن مشهدی زاده یکی دیگر از فرهنگیان مجری این طرح است که خود دانشجوی دکترای روانشناسی است و بیشترین اقدامات بخش پژوهش را بر عهده داشته است.
وی به تابناک گفت : پس از تعیین چهارچوب انجام کار وقت زیادی را صرف تهیه کتاب و مقالات علمی نموده تا بتوانیم در کنار اقدامات میدانی از دانش های روز دنیا هم استفاده ببریم.
این فرهنگی که دارای 2 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش است می گوید : به نظر می رسد جای کارهای پژوهشی در میان فرهنگیان خالی است و ما سعی کردیم که با اجرای این طرح کار آموزش را همراه با اقدامات پژوهشی انجام دهیم.
وی که خود به عنوان معلم پایه ششم در مدرسه ابتدایی روستای منصور آباد دشتروم ( محل اجرای پروژه) مشغول فعالیت است ادامه داد : بسیاری از جلسات با اولیاء و خود دانش آموزان برگزار شده است و خوشبختانه استقبال و همکاری بسیار خوب بوده است.
مشهدی زاده گفت : از زمان اجرای پروژه توانسته ایم تغییرات خوبی را در بین دانش آموزان مشاهده کنیم و برخی از دانش آموزان که دارای رفتارهای خشن و خشم آلودی بوده اند به خوبی در لحظات اولیه برآشفتگی ، رفتار خود را کنترل می کنند که امیدواری به موفقیت کامل پروژه را بالا برده است.
این فرهنگی در پایان بیان کرد : یکی از مهمترین مشکلات ما در اجرای طرح ، تهیه کتب و هزینه های زیاد آن ها است که امیدواریم در ادامه کار این مشکلات با همکاری مسئولین و مدیرانی که توانایی و انگیزه همکاری را دارند ، برطرف شوند.
ضمنا مشهدی زاده گفت : تیم ما آمادگی کامل دارد که در جلسات آسیب های اجتماعی شرکت کرده تا هم تجربیات خود را بیان کند و هم از نکته نظرات مسئولین مرتبط با موضوعات اجتماعی بیشتر آشنا شود.
 
اقدامی با ارزش در کیفیت بخشی به کار راهبران آموزشی / + تصاویر
 
مجریان پروژه "کنترل خشم" یکی از جلسات با اولیا را با دعوت از برخی مسئولین آموزش و پرورش و یکی از مشاورین حوزه آموزش و پرورش برگزار کردند که در این برنامه ، مشاور به بیان آخرین یافته های تحقیقاتی مرتبط با خشم ، برای اولیاء دانش آموزان پرداخت.
در جلسه با اولیاء دانش آموزان ، معاونین آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش و آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد هم حاضر بوده و از نزدیک روند اجرای پروژه را بررسی کردند.
 
اقدامی با ارزش در کیفیت بخشی به کار راهبران آموزشی / + تصاویر
 
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این جلسه به تابناک گفت : انجام کارهای پژوهشی متناسب با موضوعات و مشکلات مدارس از جمله اقدامات خوبی است که باید دیگر راهبران آموزشی هم سعی در انجام آن ها داشته باشند.
دکتر زهرایی گفت : انتظار بر این است که راهبران آموزشی مدارس تحت پوشش خود را با همپوشانی سرگروه های آموزشی و مدیران مدارس مستقل با تشکیل کارگاه های آموزشی به سمت کیفی تر نمودن آموزش پیش ببرند.
وی افزود : لازم است در چنین کارگاه هایی موضوعات بیش از آنچه تخصصی بیان شوند ، متناسب با فرایند تدریس و تربیت مطرح شود یعنی متناسب با شرایط دانش آموزان و اولیاء آنان بیان شوند.
 
اقدامی با ارزش در کیفیت بخشی به کار راهبران آموزشی / + تصاویر
 
از انتخاب های خود خرسندم
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد هم در حاشیه این جلسه به تابناک گفت : با تمام توان از چنین طرح هایی حمایت می کنم .
آناهیتا مرادیان با اشاره به نحوه چینش تیم کاری خود در حوزه ی معاونت آموزش ابتدایی گفت : از آنجایی که هر مدیری برای موفقیت در کار ، تلاش دارد از گزینه هایی متناسب با برنامه های خود استفاده کند ، من هم سعی کردم در حد شناختی که داشتم و با مشاوراتی که با کارشناسان آموزش ابتدایی داشتم ، از بین گزینه های موجود دست به انتخاب بزنم.
وی افزود : در این خصوص سعی شد از نیروهای جوان و با انگیزه خصوصا در انتصاب راهبران آموزشی استفاده شود که خوشبختانه تاکنون خروجی آن خوب بوده است و از انتخاب های خود خرسندم .
مرادیان با اشاره به پروژه "کنترل خشم" که توسط تعدای از فرهنگیان و با مدیریت یکی از راهبران آموزشی در حال اجرا است گفت : میدان دادن به جوانان و پرورش دادن این نیروها مطمئنا می تواند کمک بزرگی به آینده فرایند آموزش در آموزش و پرورش بنماید.
وی افزود : با توجه به این که موضوع انتخابی "کنترل خشم" مرتبط با یکی از مهمترین چالش های اجتماعی روز در شهرستان و استان است ، هم از طرف خود قول همکاری کامل را می دهم و از همین جا از دیگر مسئولینی که در حوزه های آسیب های اجتماعی کار می کنند می خواهم که از این ظرفیت خوب فرهنگیان در حوزه پژوهش به خوبی استفاده کنند.
مرادیان در پایان بیان کرد : کار در آموزش و پرورش ، کاری است جمعی و مشارکتی که همه ی افراد ، گروه ها ، مدیران دستگاه های مختلف و اولیاء دانش آموزان باید در جهت ارتقاء کیفیت فرایند های آموزشی و تربیتی نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا بتوان خروجی بهتری از کار داشته باشیم.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
احسنت . واقعا ارتقاء سطح آموزشی در استان جای تشکر و قدر دانی داره . احسنت بر معلمان جوان و با استعداد
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
واقعا اموزش خصوصا در ابتدایی اسف بار است دانش اموزان هیچ انگیزه ای برای درس خواندن ندارند و از این بدتر معلمان هیچ علاقه و انگیزه ای برای تدریس ندارن معلم ما صبح که وارد مدرسه می شود فقط نگاه ساعت می کند کا زنگ اخر فرا برسد و از اینجا خارج شود اولیا اطلاعی از محتوی اموزش ندارن مدارس غیر دولتی با نمرات صوری ناپلئونی دل اولیا را خوش کرده و دست در جیبشان می برد مدیران و کارشناسان هم با ارائه امار صوری بر روی کاغذ مسئولین را خوشحال می کنن ولی افسوس صد افسوس به حال اینده گان
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
خسته نباشی خانم محرابی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار