مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:
تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: 196 رشته از 640 رشته صنایع‌ دستی جهان متعلق به اصفهان است.
کد خبر: ۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲ 23 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان فریدون اللهیاری در جمع مورخین، پژوهشگران و اساتید تاریخ‌دان دانشگاه‌های کویت و مصر در دانشگاه اصفهان افزود: استان اصفهان یکی از استان‌های تاریخ‌ساز ایران است به‌گونه‌ای که قدمت برخی آثار و اشیاء تاریخی که در اصفهان شناسایی‌شده به بیش از 40 هزار سال پیش می‌رسد.

وی اظهار کرد: این در حالی‌ است که پایگاه تمدنی سیلک (کاشان) در شمال استان اصفهان با بیش از 7 هزار سال قدمت یکی از اولین پایگاه‌های تمدنی بشریت است.

وی تصریح کرد: امروزه بر اساس برآوردهای موجود، در استان اصفهان بیش از 20 هزار اثر تاریخی وجود دارد که در حال حاضر نزدیک به 2 هزار اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اللهیاری به اشاره به اینکه چهار اثر در استان اصفهان در فهرست جهانی سازمان یونسکو (وابسته به سازمان ملل متحد) به ثبت رسیده است افزود: مجموعه‌های جهانی میدان امام (ره)، کاخ‌موزه چهل‌ستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به‌عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده) از آن جمله است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه افزود: با نگاهی به سیر تطور فرهنگی و تمدن اصفهان درمی‌یابیم که اصفهان به‌عنوان شهر هنر، پایتخت صنایع‌ دستی ایران و حتی جهان شناخته‌شده و مصداق این امر شناسایی بیش از 640 رشته صنایع‌دستی در جهان است که به‌ تنهایی از این تعداد 365 رشته در ایران و 196 رشته آن در اصفهان متمرکز است.

به گفته وی، دوسوم صنایع‌دستی ایران و یک‌سوم صنایع‌دستی جهان در اصفهان متمرکز است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای تنوع اقلیمی و آب و هوایی در مناطق مختلف استان اصفهان هست، افزود: استان اصفهان با گستره‌ای به پهنای 107 هزار کیلومتر دارای آب‌ و هوای کوهستانی در غرب، آب‌ و هوای معتدل در مرکز و اقلیمی گرم در شرق هست که فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در توسعه گردشگری خصوصاً توسط سرمایه‌گذارانی از جهان اسلام برای توسعه گردشگری اسلامی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سال 2017 میلادی، ایران و اصفهان نامزد میزبانی پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی است، ابراز امیدواری نمود: این نشست علمی و فرهنگی سر آغازی برای تبادلات علمی و فرهنگی میان اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام خصوصاً سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری از کشور کویت باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار