سرپرست فرمانداری دزفول بیان کرد:
سرپرست فرمانداری دزفول گفت: رسانه یک فرصت بی نظیر برای شفاف سازی محسوب می شود وشفاف سازی یکی از ابزارهای بازدارنده ازفساداداری درکشور است.
کد خبر: ۷۲۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱ 03 March 2019

محمد حیدری عصر امروز در اولین نشست شورای اطلاع رسانی شهرستان دزفول که با حضورمدیران روابط عمومی ادارات دزفول و خبرنگاران خبرگزاری‌های رسمی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع روابط عمومی و رسانه یکی از ضرورت‌های اساسی دنیای امروز است و هرجامعه و سازمانی ازاین دو موضوع غفلت کند باید هزینه‌های جبران ناپذیری در دنیای رسانه پرداخت کند.

وی افزود: فرمانداری دزفول طی ۳ ماه اخیر پیگیری و تلاش‌های وافری برای برخورداری از شورای اطلاع رسانی دقیق و کارآمد درسطح شهرستان متشکل از روابط عمومی‌ها و خبرنگاران انجام داده که این مهم پس از مطرح شدن در شورای تأمین شهرستان مورد استقبال اعضا نیزقرارگرفت.

سرپرست فرمانداری دزفول ادامه داد: این شورا نیازمند یک محمل قانونی بود تا بتوانیم با اتکا بر آن تصمیمات اجرایی بگیریم و مدیران سازمان‌ها براساس مصوبات شورای اطلاع رسانی گام بردارند، ضمن اینکه پس از گفت و گو با استاندار مقرر شد تا سایرشهرستان های استان نیز در زمینه تشکیل چنین شورایی الگوبرداری کنند.

حیدری در ادامه عنوان کرد: طی ۳ ماه اخیر ۲ تجربه موفق مدیریت سیلاب در دزفول اتفاق افتاد که با تصمیم‌های به موقع، انسجام و همدلی مسئولان مختلف شهرستان به خوبی پشت سر گذاشته شد به گونه‌ای که فرمانداری بنا دارد به پاس این تجربه موفق یک همایش ملی آب در رابطه با مدیریت بحران آب و فرصت‌ها و چالش‌های آن با حضورتمامی ستادهای بحران استان و کشور به میزبانی دزفول برگزار کند.

وی با اشاره به کمبود محسوس نقش خبرنگاران و مدیران روابط عمومی در این دو بحران، گفت: به عنوان مثال اگر روابط عمومی هلال احمر شهرستان به اندازه نقش و تأثیرات این مجموعه در زمان بحران حضور و اطلاع رسانی داشت، تراز عملکردی این مجموعه بالاتر می‌رفت.

رسانه ابزار پیشرفت جامعه است

حیدری با تاکید بر اینکه نظام رسانه‌ای باید یک نظام حرفه‌ای و مبتنی بر اطلاعات دقیق و بر پایه کارکردهای تخصصی سازمان باشد، افزود: زندگی اجتماعی ما در چهارچوب ارتباطات تشکیل شده، شرط اول حیات هر جامعه و سازمان و فردی وجود ارتباطات هدفمند و نظام مند با استفاده از ابزار مدرن دنیای امروز است. ما نمی‌توانیم از رسانه و ارتباطات بی نیاز باشیم در حالی که صفت اجتماعی بودن را یدک می کشیم.

وی رسانه را یک فرصت برای ارتقای سطح فرهنگی، امنیت اجتماعی، ارتقا سطح معلومات حرفه‌ای افراد، ارتقا فرهنگ عمومی جامعه، قانع کردن و مدیریت افکارعمومی و ایجاد تعاملات بین جوامع و کشورها برشمرد و گفت: خیلی‌ها رسانه را به چشم تهدید نگاه می‌کنند در حالی که در پرتو رسانه و ارتباطات می‌توانیم دیدگاه‌ها، باورها و اعتقادات خود را به دیگرجوامع و حتی کشورها منتقل کنیم.

سرپرست فرمانداری دزفول در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها قادر هستند اولویت‌های ذهنی و رفتاری مدیران را تغییر دهند و اولویت‌های دیگری جایگزین کنند، عنوان کرد: دردنیای امروز این رسانه‌ها هستند که با یک خبر می‌توانند بایدها و نبایدها را تعیین کرده و با اخبار درست یا غلط شکاف‌ها و گسل‌های جامعه را پر کنند یا دامن بزنند.

تدوین پروتکل برای اهالی رسانه و روابط عمومی

حیدری ادامه داد: لذا با یک نگاه مثبت اندیش به رسانه‌ها و یک نگاه کارکردی به روابط عمومی‌ها باید یک منشور مشترک و پروتکل اساسی براساس یک هدف متعالی بین دوگروه رسانه‌ها و روابط عمومی‌های شهرستان دزفول تدوین شود که این امر در دستور کارشورای اطلاع رسانی خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه روابط عمومی باید از حالت سنتی به سمت الکترونیک و پسا مدرن گام بردارد، گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند با بازتعریف جایگاه خود، مدیران را از انحرافات احتمالی ناشی از فشارهای سیاسی و غیره هدایت و راهنمایی کنند.

حیدری تصریح کرد: رسانه یک فرصت بی نظیر برای شفاف سازی است و شفاف سازی یکی از ابزارهای بازدارنده ازفساد اداری در کشور است به این معنی که هرچقدر رسانه‌ها مستقل‌تر باشند به همان اندازه می‌توانند مطالبه گری و نقد کنند و از فساد در زمینه‌های مختلف اداری جلوگیری کنند.

سرپرست فرمانداری دزفول قدرت رسانه‌ها در جلوگیری از بروز فساد اداری را به اندازه دستگاه قضا دانست و افزود: اگر رسانه و دستگاه قضا با یکدیگر هماهنگ باشند هیچ فسادی رخ نخواهد داد چرا که فسادهای رخ داده همواره ناشی از تاریکی، مخفی کردن قوانین، آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها است.

حیدری با تاکید بر اینکه تمامی تصمیمات گرفته شده در جلسات فرمانداری و سایر ارگان‌های شهرستان جز در موارد محرمانه امنیتی باید به اطلاع مردم برسد، گفت: مردم صاحب انقلاب هستند و این تصمیمات برای آنها گرفته می‌شود بنابراین هیچ موضوعی نباید از چشم مردم دور باشد ضمن اینکه درهای فرمانداری برای ارائه اخبار بدون تحریف و منصفانه به روی خبرنگاران باز است.

وی همچنین با بیان اینکه روابط عمومی‌ها در تصمیم سازی ها نقش سازنده دارند و حلقه ارتباط بین افکارعمومی و سازمان هستند، افزود: مرزبندی و مطالبات و خواسته‌های افکارعمومی باید در اقدامات روابط عمومی‌ها تبلور داشته باشد چرا که نبض جامعه در دستان روابط عمومی است.

لزوم اهتمام مدیران نسبت به روابط عمومی

سرپرست فرمانداری دزفول با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های مختلف شهرستان به نقش مدیران روابط عمومی و حوزه فعالیت‌های آنان اهتمام ویژه داشته باشند، توضیح داد: مدیر روابط عمومی یک شخصیت برجسته، علمی، دانشگاهی، فرهیخته و فرهنگی است که باید علاوه بر دفاع از حقوق سازمان، حقوق و مطالبات مردم را نیز درنظر بگیرد.

حیدری از راه اندازی سایت فرمانداری و افزایش فعالیت‌های رسانه‌ای این نهاد در دزفول در راستای آگاه کردن مردم خبر داد و گفت: مشکلاتی که در سیستم‌های اجرایی وجود دارد نیز بدون تردید به رأی و نظر مردم گذاشته خواهد شد و با به کارگیری نظرسنجی‌های متعدد از آرای مردم در پیشبرد امور استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سواد رسانه‌ای توسط مدیران دستگاه‌ها و روابط عمومی‌ها، تصریح کرد: روابط عمومی‌ها و رسانه‌های دزفول باید به کانون‌های تولید داده‌های حقیقی و واقعی تبدیل شوند و مردم را در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها دخالت دهند و حلقه ارتباط بین مسئولان و مردم باشند.

حیدری با بیان اینکه رسانه‌های شهرستان در پرتو استقلال، وظایف و مأموریت‌های خود به عنوان مرجع مستقل قابل تکریم هستند، گفت: هرجا رسانه‌ای دست به تخریب زد باید با سعه صدر و ارائه اطلاعات درست، تخریب آن را به نقد منصفانه تبدیل کنیم اما اگر هدف واقعی رسانه، تخریب بود پس از گفت و گو با روی گشاده در صورت تداوم تخریب باید از راه قانونی وارد عمل شد.

وی بیان کرد: تلاش ما این است با تشکیل دادن این شورای اطلاع رسانی و تدوین یک منشور، نظم جدیدی در تعاملات و ارتباطات روابط عمومی‌های شهرستان با یکدیگر و با مدیران و اداره کل‌ها ایجاد کنیم.

حیدری تشکیل شورای اطلاع رسانی شهرستان دزفول را گام مثبتی درراستای توسعه و آبادانی دزفول به عنوان پایتخت عزت و شکوه ایران برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به نزدیکی سال نو، گفت: دغدغه تمام ما باید اجرای سیاست‌های نظام باشد، بنابراین مدیران شهرستان موظف هستند با تمام توان و ظرفیت، کاری کنند تا مردم در لابلای تنگناهای اقتصادی در این روزها دچار فشار و عذاب نباشند و در راستای مأموریت اجتماعی و فرهنگی خود جامعه را بانشاط و شاداب کنند.

سرپرست فرمانداری دزفول با بیان اینکه نباید با تنگ نظری و سیاست انقباضی به مردم فشار بیاوریم، افزود: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه اجتماعی است بنابراین لازم است با مشارکت دادن مردم در تمام امور و حضور در محافل و مجالس آنها تقویت کننده حس اعتماد بین مردم و مسئولان باشیم.

حیدری با تاکید بر لزوم تکریم ارباب رجوع در ادارات به ویژه در روزهای پایان سال، عنوان کرد: هیچ ارگان و مدیری درهیچ زمینه‌ای اجازه ندارد در روزهای باقیمانده تا نوروز به مردم فشار وارد کند، به عنوان مثال با پیگیری‌های صورت گرفته با شهرداری مقرر شده تا اجراییات شهرداری برخورد با مشاغلی همچون دستفروشان را به حداکثرممکن کاهش دهد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های عظیم طبیعی، تاریخی و مذهبی دزفول در زمینخ گردشگری، تاکید کرد: لازم است در این روزها تمامی مدیران روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها با تمام تلاش برای معرفی پتانسیل‌های شهرستان برای حضور میهمانان نوروزی گام بردارند و این شهرستان را به تمام کشورمعرفی کنند.

در این نشست شورای اطلاع رسانی شهرستان دزفول با مدیریت سرپرست فرمانداری دزفول و با عضویت مدیران روابط عمومی ادارات و نمایندگان خبرگزاری‌های رسمی در دزفول تشکیل شد.

تعدادی از مدیران روابط عمومی‌های ادارات و خبرنگاران دراین نشست به بیان دغدغه‌ها و مشکلات حوزه روابط عمومی و رسانه شهرستان پرداختند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار