تابناک: عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه کارگران امروز زیر خط فلاکت زندگی می کنند، گفت: مجموع هزینه های یک خانواده کارگری یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و برآورد شده بالغ بر ۶۹ درصد حقوق کارگران از معیشت فعلی عقب هستند.
کد خبر: ۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶ 23 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، احمدرضا معینی با اشاره به اینکه جلسات کمیته مزد در تهران به محوریت کانون هماهنگی شورای اسلامی کارگران سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: در این اولین جلسه که دو هفته پیش برگزار شد پیشنهاداتی در خصوص حق مسکن و بن و افزایش پایه سنوات کارگران داده و در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: مباحثی زیادی در خصوص توان اقتصادی کارفرمایان مطرح شد و آنها اعلام کردند که توان افزایش حقوق را ندارند از طرف دیگر قدرت خرید کارگران کاهش یافته است.

موافقت اولیه برای افزایش حق مسکن کارگران به ۴۰ هزار تومان


رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان بیان داشت: با توجه به اینکه حق مسکن به طور مستقیم در شورای عالی کار تصویب نمی شود می توان پیشنهادات را داد تا در هیات وزیران به تصویب برسد و بر این اساس حق مسکن کارگران با وجود مخالفت گروه کارفرمایان با ۶ امضا از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت و قرار شد این موضوع در هیات دولت برای تصویب مورد بررسی قرار گیرد.

معینی در خصوص مخارج جامعه کارگری و هزینه های سبد خانوار آنها، بیان داشت: این موضوع در هر استان مورد بررسی قرار گرفته اما در کل قدرت خرید کارگران کشور نسبت به سال گذشته به کمتر از نصف کاهش یافته است و با وجودی که تورم به زیر ۱۶ درصد کاهش یافته اما آنچه مشاهده می شود و جامعه کارگری با آن روبرو است سبد خانوار جامعه کارگری قرار داشته با افزایش مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه سبد کالای جامعه کارگری بسیار محدود است و کارگر توانایی خرید کالاهای لوکس را ندارد و یا سفرهای زیارتی، سیاحتی و تقریحی داشته باشد، ادامه داد: با حذف موارد عنوان شده ۳۴ قلم کالا در سبد خانوار جامعه کارگری قرار می گیرد با این حال قدرت خرید آنها از نصف کمتر شده و آنچه برآورد شده بالغ بر ۶۹ درصد حقوق کارگران از معیشت فعلی عقب هستند.

نمی توان ۶۹ درصد عقب ماندگی دستمزد را در یک سال جبران کرد

عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصادی موجود سال آینده نمی توان پیش بینی درستی از کاهش یا افزایش تورم داشت.

وی مجموع هزینه های یک خانواده کارگری را یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که حقوق دریافتی کارگران ۶۰۹ هزار تومان است که با احتساب حق مسکن، بن کارگری و ... باز هم ۷۰۰ هزار تومان از هزینه های موجود عقب هستیم.

معینی گفت: پیشنهاد کردیم این عقب افتادگی را در قالب معیشت، بن و ... پرداخت کنند چرا که با توجه به شرایط اقتصادی امروز کارفرمایان توانایی جبران عقب ماندگی ۶۹ درصد را به صورت یک جا با افزایش دستمزد ندارند.

وی گفت: در سال جاری برای جبران این کمبود باید بالای ۲۰ درصد افزایش دستمزد داشته باشیم تا بتوانیم در سال های آینده این مشکل را حل کنیم.

عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور با اشاره به اینکه طی ۶ سال از دوران جنگ، حقوق کارگران به دلیل شرایط آن زمان افزایش نیافت، گفت: این موجب شده امروز شاهد فاصله ای بزرگ بین حداقل حقوق و معیشت باشیم.

احتمال ندارد حقوق کارگران به یک میلیون تومان برسد


وی با اشاره به اینکه جلسه بعدی شورای عالی کار سه شنبه هفته آینده خواهد بود، بیان داشت: البته دور از دسترس است که در آن جلسه میزان حقوق کارگران برای سال آینده مشخص شود و احتمالا پایه سنوات و بن کارگری در دستور کار این جلسه خواهد بود.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان با بیان اینکه پیشنهاد داده شده پایه سنوات از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش یابد، ادامه داد: رقم پایه سنوات در سال ۶۱ معادل ۱۱ درصد مزد روزانه بود که اکنون به ۱.۸ درصد کاهش یافته و اگر بخواهیم پایه سنوات را سال ۶۱ درنظربگیریم این رقم برای امسال باید ۲۲۰۰ تومان باشد.

وی با تاکید بر اینکه کارگران با این درآمد و مجموع هزینه های خود زیر خط فلاکت زندگی می کنند و باید این خط را برای جامعه کارگری تعریف کنیم، تصریح کرد: با موضع گیری جامعه کارفرمایی و از طرف دیگر مواضع این جامعه در برابر دولت احتمال نمی رود حقوق کارگران امسال به یک میلیون تومان افزایش یابد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار