عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف:
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بانک‌های کشور به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برند.
کد خبر: ۷۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲ 06 August 2015
سید فرشاد فاطمی‌اردستانی در نهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور اظهار کرد: تصور من بر این است که هر اتفاق اقتصادی بیفتند دو چالش برای سیاستگذاران خواهیم داشت که موضوع نخست چالش آب است.

وی افزود: متاسفانه برنامه آبیاری قطره‌ای توسعه نیافت و اجازه حفر چاه‌های غیر مجاز در سفرهای استانی به مناطق مختلف داده شد به طوری که امروز بسیاری از دشت‌های کشور امکان فروکش کردن دارند.

فاطمی بیان کرد: موضوع دوم بحث بیکاری است و اگر ما امروز به رشد 8 درصدی اقتصادی دست پیدا کنیم مسئله بیکاری کشور در افق 4 ساله نیز حل نمی‌شود، البته نرخ مشارکت بانوان کاهش یافته و در زمان رشد اقتصادی بانوان حضور بیشتری خواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما به سراغ خصوصی‌سازی رفتیم قبل از اینکه اقتصاد خود را آزاد کنیم و متاسفانه امروز انحصاراتی داریم که دیگر دولت هم روی آن توان نظارت ندارد و متاسفانه ساز و کارهای خصوصی‌سازی به خوبی انجام نشده است.

وی اظهار کرد: یک موضوع دیگر اصلاح نظام بانکی کشور است، برداشت دولت از بانک مرکزی کاهش یافته است و بانک‌های ما شدیدا از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و این یک مسئله عمده در کشور می‌تواند باشد و البته پرداختن به این موضوع یک شجاعت می‌خواهد زیرا مقابله با بانک‌ها به دلیل ارتباطات گسترده آنها، کار ساده‌ای نیست.

فاطمی گفت: باید وضعیت حامل‌های انرژی مشخص شود و باید برای هدفمندی یارانه‌ها برنامه خاص داشته باشیم و نمی‌توانیم یک تصمیم اقتصادی گرفت که مردم در جریان نباشند و قیمت انرژی را اگر منطقی کنیم الگوهای مصرف ما بسیار بهتر می‌شود و دولت نیز نباید منابع ارزی را بعد از تحریم به اقتصاد کشور وارد کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در دولت گذشته اقدامات پوپولیستی زیادی صورت گرفت و با یک حساب سرانگشتی پولی که دولت برای هدفمندی یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌کرد بیشتر بود و موضوع دیگر در بحث مسکن مهر بود که البته این طرح خوبی بود اما نباید در هر شهری که کمتر از 10 هزار نفر جمعیت داشت، ساخته می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: اشکال اساسی که به نظام بانکی وارد است اتکا به سود پول است و موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد طرح یک فوریتی ارائه شده در بحث اصلاح نرخ سود بانکی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار