رحیم‌پور ازغدی در همایش کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور:
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تفاوت پزشک و پرستار متعهد فقط در پوشش ظاهری و فرایض نیست، گفت: مهم‌ترین تفاوت‌های نظام پزشکی اسلامی و غربی در حوزه اخلاق و حقوق انسانی اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۷۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴ 06 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، استاد حسن رحیم پور ازغدی در اولین همایش فعالین قرآنی کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ، افزود: مخاطب قرآن و حدیث همه شما دانشجویانی هستید که علاوه بر خواندن دانش پزشکی و کسب مهارت در آن دوست دارید ارزش‌های دینی را هم در محیط علمی و کاری خود منتشر کنید.
وی ادامه داد: شاید تصور شود که فرق یک پزشک و پرستار متعهد و معتقد با دکتر و پرستاری که ارزشی نیست در ظواهر مثل پوشش ظاهری و یا نهایتاً انجام فرایض شخصی است. این تفاوت هرچند تفاوتی مهم و جدی است اما به‌اصطلاح هرچند لازم اما کافی نیست.
وی ادامه داد : مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گروه در حوزه اخلاق و حقوق انسانی اتفاق می‌افتد. هر چه قدر کادر پزشکی، علمی، تحقیقاتی و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیشتر با اخلاق میان خودشان و مخاطبانشان برخورد کنند و حقوق درون صنفی و حقوق مخاطبانشان را بیشتر رعایت کنند با جامعه پزشکی دینی‌تری مواجه خواهیم بود و تفاوت عمده نظام بهداشتی اسلامی با نظام بهداشتی غربی در همین موارد است.
وی در تبیین بیاناتش گفت: یک بخش از تفاوت‌های مهم در حوزه بهداشتی اسلامی با نظام فارغ از دین، اعتنا به احکامی است که در این بخش مبتلابه جامعه پزشکی است. حفظ حرمت‌ها، حلال‌ها و حرام‌ها تا جای مقدور باید انجام شود و نمی‌توان به بهانه‌های مختلف از این مورد گریز پیدا کرد. تفاوت مهم‌تر در بخش‌های اخلاقی و حقوقی شکل می‌گیرد. البته مثل همه صنوف دیگر در این صنف هم افرادی هستند که در جایگاه اولیا الله قرار دارند.
این عضو شورای انقلاب فرهنگی در تشریح اولیای خدا در این صنف تشریح کرد : آن‌ها از منفعت خود می‌گذرند و بیمار را بر خود مقدم دانسته و حداکثر تلاش خود را برای بهبود و کمتر کردن دردهای انسان‌ها روا می‌دارند.
وی اظهار تاسف کرد: در کنار این افراد والامقام، انسان‌نماهایی هم هستند که متاسفانه در این جایگاه مقدس طبابت به بیمار نگاهی مانند شکار و شکارچی دارند!
وی ضمن اشاره به حدیثی در این بخش گفت: اگر کسی مجروحی را ببیند و بتواند به او کمک کند و دردش را کاهش دهد اما نکند مانند مجروح کننده آن فرد است و اگر شخص مجروح بمیرد، او مانند قاتل فرد است.
ازغدی که در جمع فعالان قرآنی دانشگاه‌های پزشکی کشور سخن می‌گفت افزود: مسابقه قرائت قرآن و حفظ حدیث، هر جند مهم اما تنها شروع است و نقطه هدف، بیان ارزش‌ها و دستورات گفته شده در فرازهای دینی است.
وی ادامه دارد: هم باید خودتان افرادی صالح باشید و هم در محیط اطرافتان آن‌چنان اثر بگذارید که با شما ده نفر دیگر هم به بهشت بروند.
این سخنران دینی افزود: بر اساس روایت‌های تاریخی در اسلام اولین دادگاه ویژه پزشکی به دست امیرالمؤمنین (ع) راه‌اندازی شد و در آن به حقوق مریضان رسیدگی می‌شد حضرت امیر (ع) کسانی را به‌عنوان مراقب در این حوزه به کار گرفته بودند تا در امور پزشکی و سلامت مراقبت کنند که بر دادگاه نظارت شود که بر طبابت حکیم ناظر بوده و به بیمار به عنوان منبع درآمد ننگرند.
رحیم‌پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنا به اسنادی انکارناپذیر اخلاق پزشکی در سطوح بالای غرب کاملاً از بین رفته است. آن‌ها هم ویروس جدید می‌سازند و بعد که فراگیر شد، خودشان دارو منتشر می‌کنند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.
وی با اشاره به افزایش کمی و آماری پزشکان نسبت به چند دهه گذشته، گفت: ایران اسلامی به مرحله‌ای رسیده که امروزه پزشک به دیگر کشورها صادر می‌کند اگر می‌توانستیم در کنار این رشد کمی، اخلاق متعالی پزشکی را هم در پزشکانمان نهادینه کنیم، موج اخلاق در همه جهان منتشر می‌شد.
وی در بخش پایانی گفتگویش با فعالان قرانی ضمن توصیه به صداقت در گفتار و رفتار افزود: دین نباید ابزار کاسبی باشد بلکه باید هدف زندگی همه ما باشد.

 فرنود مغربی / عکس : مرضیه فیروزکوهی

Displaying IMG_0081.JPG
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار