در پی اظهار نظرهای نماینده پنج شهرستان استان در گفت و گوی تفصیلی با روزنامه اتفاقیه که در آن وضعیت طرح ها و پروژه های عمرانی در سطح استان ذکر شده و در برخی موارد مسئولین را خطاب قرار می دهد،استانداری خراسان شمالی در اطلاعیه خود گفته است:ایجاد چالش و تنش با مسئولان اجرایی،سیاه نمایی،تهدید،توهین و تخریب،رویه ای است که ایشان از اولین ماه های شروع به کار دولت تدبیر و امید داشته و در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها،نه‌ تنها از فرصت به وجود آمده استفاده نکرده و کمکی به دستگاه‌ های اجرایی ننمود،بلکه با این رویه،کار را به‌جایی رسانده که متأسفانه عدم تعامل مناسب ایشان،کار با وزارتخانه‌ها را برای مدیران استان سخت‌تر نموده است.
کد خبر: ۷۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰ 06 August 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،گفت و گوی تفصیلی نماینده مردم بجنورد،مانه و سملقان،راز و جرگلان،گرمه و جاجرم با روزنامه اتفاقیه ضمن رعایت اصل بی طرفی و فقط جهت اطلاع عموم مردم منتشر می گردد.لازم به ذکر است جوابیه استانداری خراسان شمالی در سایت منتشر شده است.

آقای ثروتی،دولت وعده داده که طرح‌های بالای 80 درصد در اولویت قرار گیرند و به سرانجام برسند چرا اتفاق مناسبی دراین‌باره نیفتاده است؟

آقای نوبخت،معاون رئیس‌جمهور هم اعلام کرده،تمام اعتبار موردنیاز برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های بالای 80 درصد پیشرفت،به‌ صورت یکجا تأمین می‌شود اما این وعده‌ها هنوز عملی نشده است.

ثبات رویه در مسئولان ما وجود ندارد اجرای عدالت در میان مقامات ما وجود ندارد.نه معاونت برنامه‌ریزی وزارت راهبری رئیس‌جمهور و نه مقامات دیگر عدالت را به‌طورجدی پیگیری نمی‌کنند.

اگر دولت به عدالت معتقد است باید به قول‌هایی که به مردم داده است عمل کند و پروژه‌ها را اولویت‌ گذاری کرده و به بهره‌برداری برساند.

بسیاری از پروژه‌ها جزو مهر ماندگار دولت گذشته بود اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. به نظر شما علت آن چیست؟

درست است.یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ناتمام در استان که جزو طرح‌های مهر ماندگار بود، پروژه انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد است. این پروژه با سه سال تأخیر افتتاح شد اما اکنون نیز به‌صورت ناقص در حال بهره‌برداری است و هنوز رینگ شمالی آبرسانی به بجنورد تکمیل نشده است.

تکمیل این طرح و اجرای رینگ آبرسانی،به 45 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. امسال در بودجه ملی، 30 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه دیده شده است اما هنوز تخصیص نداده اند.

در سفر دولت نیز قرار بود پول مناسب برای این پروژه داده شود که طرح سریع‌ تر تکمیل شود اما هنوز این اعتبار به دست نرسیده است.

هم‌ اکنون شهروندان ساکن در برخی نقاط بجنورد از آب بی‌کیفیت و نامناسب استفاده می‌کنند که این امر درست نیست.

سد سومبار و چندیر از دیگر طرح‌هایی هستند که بالای 80 درصد رشد دارند اما به علت نبود اعتبار، سه سال از برنامه عقب افتاده‌اند.

سالن 15 هزار نفری بجنورد،از دیگر طرح‌هایی است که بهره‌برداری از آن هنوز انجام نشده است. تکمیل این طرح به طنز می‌ماند. در دولت دهم این طرح در لیست طرح‌های مهر ماندگار قرار گرفت اما افتتاح نشد در این دولت هم باید در اولویت گذاشته می‌شد اما بازهم تکمیل نشد و به افتتاح نرسید.

طرح توسعه فرودگاه بجنورد نیز سه سال از برنامه عقب است و باید سه سال گذشته افتتاح می‌شد سال گذشته قرار بود 10 میلیارد تومان برای فرودگاه بجنورد تأمین شود اما نشد.

چرا جذب اعتبار برای طرح‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود؟ اشکال کار کجاست؟

پروژه‌ها سه نوع است.پروژه‌های ملی که مسئولیت آن با وزارتخانه‌های مربوط است و بودجه‌ها نیز به وزارت خانه‌ها یا به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت خانه‌ها داده می‌شود. یک سری پروژه‌ها، پروژه‌های ملی-استانی هستند که مسئولیت آن پیش‌ازاین با وزارت خانه‌ها بود اما اکنون امور آن به ادارات کل واگذار شده است که باید پیگیری شود. بودجه پروژه‌های استانی، مصوب سفر دولت و یا رهبری نیز به استان‌ها داده می‌شود و دستگاه‌های اجرایی باید آن را اجرا کنند.

نمونه‌این عقب‌ماندگی‌ها بخش آموزش عالی است. دانشگاه‌های ما اکنون بسیار ضعیف و عقب‌مانده هستند. بخش آموزش عالی و دانشگاه‌های ما چه به لحاظ نیروی انسانی و هیئت‌علمی، چه به لحاظ ساخت‌وساز، آزمایشگاه و کارگاه‌ها و بهره‌مندی از امکانات بسیار عقب هستند.

برای توسعه دانشگاه‌ها هم سنگ‌اندازی شده؟

بله. جالب است با تمام این کمبودها، استاندار به‌جای کمک به استان، با فعالیت دانشگاه کوثر مخالف می‌کند. به‌طوری‌که تقاضا کرده یک گروه از تهران به این امر ورود پیدا کرده و جلوی فعالیت‌های دانشگاه کوثر را بگیرند. از این رفتار تعجب می‌کنم و علت مخالفت‌ها را نمی‌دانم.

تاکنون دو بار کمیسیون تشکیل شده و نظر داده‌اند که ساخت‌وساز دانشگاه بلامانع است اما استاندار نظر کمیسیون و نظر قانون را هم قبول ندارد.

علت مخالفت‌ها چیست؟

از خودش بپرسید. این مشکل تنها به دانشگاه کوثر محدود نیست. بیمارستان زنان بجنورد، جایگزین بیمارستان بنت‌الهدی از دیگر طرح‌هایی است که با اجرای آن مخالفت می‌ شود. این طرح سه سال است بودجه دارد اما نمی‌دانم چه منطقی است که با آن مخالفت می‌شود. پیش‌ازاین هم گفته‌ام بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد از بیمارستان‌های افغانستان هم بدتر است.

پیش‌تر حرف از این بود که استان نیازی به این بیمارستان ندارد.

آیا کسانی که این حرف را می‌گویند، در جایگاهی هستند که بگویند نیاز به این امکانات نیست؟ آیا صلاحیت و تخصص آن را دارند؟ آیا مرجع قانونی‌اند؟ نیستند.

وزیر بهداشت در سه مرتبه بازدید که از این بیمارستان داشت، وضعیت آن را بسیار نامناسب برشمرد و البته بودجه‌هایی برای بهسازی بنای فرسوده ساختمان گذاشته شد اما بازهم در همین امر با سنگ‌اندازی‌ها روبه‌رو شدیم.

مسئولان پاسخگو نیستند. چرا باید با اجرای بخش جراحی قلب در بجنورد مخالفت شود درحالی‌که به‌شدت از نبود آن رنج می‌بریم.

یکی از علت‌ها این است که دولت پول کافی برای تخصیص ندارد.

این را قبول ندارم. می‌گویند ظلم بالسویه، عدل است. باید در جامعه عدالت برقرار شود. اگر قرار است اعتبار نباشد، باید برای همه استان‌ها نباشد. این دولت به قول‌های خود عمل نکرده است. اولویت‌بندی هم برای توزیع اعتبارات ندارد و این آسیبی برای توسعه استان است. دولت گفته اولویت با پروژه‌های بالای 80 درصد است اما اعتباری نداده و اولویت نگذاشته است.

تا می‌گویم پول، مسئولان می‌گویند دولت پول ندارد. استاندار هم به وزیر کشور و به معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور گفته بود که آقای ثروتی از من 20 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد. اما من می‌گویم تزریق پول و بهره‌برداری از آن طرح‌ها حق مردم استان است و باید جذب شود.

این دولت برنامه دقیقی برای حل مشکلات ندارد. هر دولت آمده، اعلام کرده پروژه‌های ناتمام اولویت دارد تا بهره‌برداری از آن سرعت داده شود و بر این اساس نباید پروژه جدیدی کلنگ زده شود اما بازهم شاهد تخلف دولت‌ها و آغاز پروژه‌های جدید هستیم و پروژه‌های قدیم می‌مانند.

علت اجرا نشدن برخی طرح‌ها هم، نبود یا کمبود زمین اعلام می‌شود که این مشکل نیز باید تعیین تکلیف شود. برای تأمین زمین طرح‌های دستگاه‌های اجرایی، قانون داریم و باید بدان عمل شود. 60 طرح در استان به علت مشکل زمین مانده است و یکی از علت‌های امضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز همین امر است.

با سؤال و استیضاح کار درست می‌شود؟

به من هم از همه طرف فشار می‌آورند که چرا سؤال و چرا استیضاح؟ اما وظیفه نماینده در مجلس، دفاع از حقوق مردم است. در این وضعیت، نماینده، اهرمی جز سؤال و استیضاح ندارد. سؤال نکنم چه‌کار کنم؟ برای احقاق حقوق از وزرا، تمنا و خواهش کنم؟ نماینده زبان مردم است وقتی دولت یا مسئولی راجع به استانی کوتاهی و سهل‌انگاری می‌کند، باید برخورد قانونی انجام شود و راهکار قانونی نمایندگان برای این اقدام سؤال و استیضاح از وزرا است.

خراسان شمالی تا کی محروم می‌ماند؟

برای ارتقای شاخص‌های استان، باید اصل 48 قانون اساسی اجرایی شود. این نشان از بی‌کفایتی مسئولان و وزرا است که نتوانسته‌اند توزیع متوازن توسعه را در جامعه برقرار کنند و اصل 48 قانون اساسی را اجرایی کنند.

چرا درآمد مردم استان ما باید نصف میانگین درآمد کشور باشد؟ توسعه استان نیاز به مدیران باکفایت دارد که اعتبارات را جذب کنند. طرح‌هایی مثل پیست اسب‌دوانی استان چهار سال است اعتبار دارد اما جسارت کافی برای جذب آن نیست.

500 میلیون تومان پول به استان اختصاص‌یافته اما مسئولان برای انجام کار اقدامی نکردند.

بیمارستان 32 تخت خوابی غلامان نیز مصوب شده و بودجه دارد اما مسئولان آن را اجرایی و به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

خراسان جنوبی همزمان با خراسان شمالی تشکیل شد اما ما در بسیاری از شاخص‌های توسعه از ما جلوتر هستند. دلیل این پیشرفت‌ها جسارت و مسئولیت‌پذیر بودن مسئولان آنان است.

ساخت مجتمع ادارات کل استان نیز از دیگر مواردی است که به آن بی‌توجهی شده است.

در سفر رئیس‌جمهور تقاضا کردیم برای این طرح 200 میلیارد تومان اعتبار منظور شود اما هنوز یک ریال به آن تخصیص نداده‌اند. این طرح اصلاً مورد موافقت و تصویب دولت قرار نگرفت.

واقعاً مایه تأسف است برای استانی که پس از 10 سال از تشکیل، ادارات کل هنوز در ساختمان ادارات شهرستانی بجنورد مستقر هستند و ساختمان‌های شهرستانی را تخلیه نمی‌کنند.

دراین‌باره از وزرای مربوط نامه گرفتم که دستگاه‌های اجرایی موظف شوند مکان دیگری برای خود اجاره کنند و ساختمان‌های شهرستان را تحویل دهند اما استانداری در این زمینه همکاری نمی‌کند. به عنوان مثال مدیرکل بهزیستی به استانداری نامه نوشته اما نتیجه نگرفته است.

در گذشته به استیضاح وزیر راه و شهرسازی اشاره کرده بودید. راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان به کجا رسید؟

کار شرکت چینی با این دولت به شکایت انجامیده و دولت هم متاسفانه جواب منطقی دراین‌باره نداده و کار خوابیده است.

تا زمان حکم دادگاه این طرح متوقف است اما ما هنوز پیگیر هستیم تا مشکلات این طرح برطرف شود. اخیراً با تماسی که با وزارت راه و شهرسازی داشتم، درخواست کردم تا در نشستی با آستان قدس، مسائل پیگیری شود.

پروژه راه آهن مشهد-گرگان- بجنورد در ازای مهاب قدس به شرکت آستان قدس داده شده است و هفته پیش نیز این امر در کمیسیون اصل 90 مجلس بار دیگر مطرح شد. اما وزارت نیرو، با وجود رأی دادگاه، مهاب قدس را به شرکت آستان قدس واگذار نمی‌کند.

به علت تخلف وزارت نیرو در پی انعقاد قرارداد میلیاردی با یک وکیل، وکیل توسط دادستان بازداشت و محاکمه شده و مدیرکل حقوقی وزارت نیرو نیز بازداشت و محاکمه شده است.

رئیس‌جمهور که خود را فرزند مجلس می‌داند و چند دوره در مجلس بوده است، قانون را اجرایی نمی‌کند. به قانون احترام نمی‌گذارد و اکنون جلوی راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان را گرفته است. اما ما با راهکار قانونی این امر را دنبال می‌کنیم و از طریق قوه قضائیه و نیز کمیسیون اصل 90 مجلس، پیگیر هستیم.

پروژه ریلی دیگر استان هم به‌صورت صوری کلنگ زنی شد؟

در سفر دولت به استان، راه آهن بجنورد- اسفراین کلنگ زده شد اما در جای نامناسب. این کلنگ در جایی به زمین خورد که دولت گذشته، در حال اجرای پروژه بود. در قطعه بجنورد- شیروان نیز هنوز پیمانکار مشغول به کار نشده است.

پروژه‌های سفر رهبری کمکی به ارتقای شاخص‌ها نداشت؟

پروژه‌های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب دراین‌باره تاثیرگذار بود و اعتبارات خوبی به استان تزریق شد.

در نشست شورای اداری استان، گفته شده است که در دو سال گذشته، این دولت معادل هشت سال گذشته یعنی 800 میلیارد تومان اعتبار به استان تزریق کرده این در حالی است که دولت در این مدت تنها 200 میلیارد تومان بودجه به طرح‌های عمرانی خراسان شمالی تزریق کرده و 600 میلیارد تومان دیگر، مربوط به سفر رهبری است که ارتباطی با بودجه‌های دولتی ندارد .

شنیده‌شده رقم خوبی که دولت در سفر خود به خراسان شمالی اختصاص داده سبب گلایه سایر استان‌ها شده است ارزیابی شما از این امر چیست؟

رقم منظور شده برای استان محروم خراسان شمالی زیاد نیست و هر آنچه منظور شده، حق مردم است.

دولت با کرنا به استان آمد و رفت و برخی نیز این ارقام را بزرگنمایی و منت دولت به مردم استان به شمار می آورند اما حقیقت این است اعتباری که برای استان و پروژه‌های استان گذاشته شده، حق مردم است.

حرف آخر

تاکنون سه بار در دولت‌ها مصوب شد که خراسان شمالی در شاخص‌های توسعه باید به میانگین کشوری برسد. در این دولت نیز از آقای روحانی درخواست شد تا شاخص‌های توسعه را در استان ارتقا دهد و به میانگین کشوری برساند اما این درخواست مصوب نشد.

اگر دولت به اعتدال و عدالت معتقد است باید بودجه‌ها را بر اساس شاخص‌های توسعه توزیع کند.

رعایت و اجرای اصل 48 وظیفه دولت است اما هر دولت آمده، آن را اجرایی نکرده است و این دولت نیز به کل با اجرای آن موافقت نکرد و از تصویب آن طفره رفته است.

دولت گذشته مصوب کرد و ارتقای شاخص‌ها را حق قانونی ما اعلام کرد اما دولت کنونی حاضر نشد با تصویب آن حقوق استان را به رسمیت بشناسد و هم‌اکنون در بسیاری از شاخص‌ها از میانگین کشوری عقب هستیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
شیر مرد دلاور درود بر تو !ما مردم و 120هزار سهامدار پدیده و 1میلیون خانواده در سراسر کشور و 30هزار کارمند و گارگر جسارت و شجاعت شما عزیز را در احقاق حق مردم در ظول این چند ماه دیده ایم و حاضریم از اقصی نقاط کشور به بجنورد آمده و از شما حمایت کنیم ای مدرس زمان!دشمنان توسعه ملت و بخصوص خراسان نام تدبیر و امید مردم را در موضوع پدیده و میزان نابود کردند و حالا دو قرت و نیمشون هم باقیه !ما ملت پشتیبان شما نماینده سختکوش هستیم ای ابر مرد !
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
جناب آقای استاندار
موضع جنابعالی همان موضع انفعالی است که مقابل بانک مرکزی از خود نشان دادید .
ریس دولت هم در سفرشان به شهر حتی حاضر به پاسخ منطقی هم به درخواست ااین گروه بزرگ نشدند . احتمالاً ما خس و خاشاک بوده ایم.
دولت مردان محترم تضییع حقوق سپرده گذاران میزان تا کی میتواند تداوم یابد.
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
به دولت تدبیر و امید مشکلات موسسه میزان مربوط نیست بلکه مقصر خصلت افراد است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار