محمد اخباری رییس دانشگاه علمی و کاربردی:
به گزارش خبرنگار تابناک ، محمد اخباری رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه تبریز گقت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه نظام مهارتی کشور است که ویژگی های مربوط به یک دانشگاه نسل سومی را دارد و تمامی رشته ها و دوره های آن به صورت تقاضا محور ارائه می شود.
کد خبر: ۷۳۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶ 07 August 2015

وی گفت: به دلیل اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی ویژگی های مربوط به یک دانشگاه نسل سومی را دارد، مسئولان نظام از ما انتظار دارند تنها به تدریس و مدرک گرایی اکتفا نکنیم، بلکه مهارت افزایی و کارآفرینی در جامعه را اولویت اصلی خود قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تبریز افزود : با وجود اینکه تمامی دانشگاه های حاکم عرض محور اند ، ولی دانشگاه جامع علمی کاربردی سعی دارد تا دوره ها و رشته های خود را متناسب با نیاز روز بازار و کار و همچنین بر اساس تقاضای دستگاه های اداری و بخش خصوصی یا دولتی ارائه دهد.

. وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی تا امروز ۷۷۰ رشته با بیش از ۱۰ هزار رشته محل در سراسر ۱۱۰۰ مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد که هم اکنون ۶۰۰ هزار دانشجو با 50 هزار مدرس مشغول فعالیت هستند.

به گفته وی تعداد دانشجویان در حال تدریس این دانشگاه در حال حاضر بیش از 600 هزار نفر است که 50 هزار استاد، مسئولیت آموزش و مهارت افزایی آنان را بر عهده دارند.

محمد اخباری گفت : دانشگاه علمی کاربردی یک میلیون نفر فارغ التحصیل دارد که حدود ۷۸ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند و تلاش ما بر این است که باید بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل باشند.

اخباری در تبیین ویژگی های دانشگاه های نسل سومی، اظهار کرد: دانشگاه های نسل سومی باید در تمام سطوح مدیریتی و عملکرد خود پاسخگو بوده و توجه به اقتصاد دانش بنیان و فعالیت های اقتصاد محور، مهم ترین اولویتش باشد.

وی گفت: خوشحالیم که در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی توانسته با توجه به آمایش سرزمینی هر منطقه، جهت گیری های اشتغالی و مزیت های اقتصادی و بومی منطقه رشته های خود را توسعه دهد.

اخباری با اشاره بر اینکه این دانشگاه وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر کل کشور را برعهده دارد تاکید کرد : مسئولیت دانشگاه علمی کاربردی برای تامین نیاز های شغلی کشور جدیت بیشتری را می طلبد و از طرفی قانون گذاران نظام آموزش عالی کشور باید سهم دانشگاه علمی کاربردی را نسبت به دانشجو کل کشور افزایش دهد.

وی ادامه داد: با ایجاد هر رشته چهار تا پنج شغل را تحت پوشش قرار می دهیم؛ بطوری که در مجموع حدود سه هزار شغل در کشور تحت پوشش دانشگاه علمی کاربردی قرار می گیرد، در جهان بیش از 12 هزار شغل وجود دارد که ما 9 هزار شغل نسبت به کشورهای پیشرفته کم داریم.

وی افزود : هر رشته از دانشگاه علمی کاربردی حدودا چهار الی پنج شغل را پوشش می دهد.یعنی از 770 رشته ، نزدیک به سه هزار شغل تحت پوشش هستند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطر نشان کرد : امروزه در جهان بیش از 12 هزار شغل وجود دارد که ما به نسبت کشور های توسعه یافته با کمبود 9 هزار شغل مواجه هستیم و امید واریم این دانشگاه علمی کاربردی با تامین نیاز های مهارتی این فاصله را پر کند.

به گفته وی تعداد فارغ التحصیلان این دانشگاه 850 هزار نفر تا یک میلیون نفر است و بیش از 78 درصد این قشر در حال حاضر مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی از نظر ساختاری ویژگی دانشگاه نسل سوم را داراست خاطر نشان کرد و گفت : این دانشگاه دارای ویژگی های تحول پذیری و عملکرد منطبق با نیاز بازار کسب و کار و دانشگاهی است که پاسخگو به عملکرد خود در تمام سطوح مدیریتی نشان از پویایی و قدرت تحول پذیری ذاتی دانشگاه است که باعث شده انتظارات از این دانشگاه بالا باشد.

اخباری از تحصیل 17 درصد دانشجویان کشور در مراکز علمی کاربردی خبر داد و افزود: در تلاش هستیم که سهم حضور دانشجویان در این مراکز را افزایش دهیم. و بر اساس سند ششم توسعه کشور باید این رقم به بیش از 50 درصد برسد تا بتوانیم بیشتر نیازهای کشور در زمینه اشتغال و مهارت افزایی را رفع کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ممنوعیت استخدام فارغ التحصیلان این دانشگاه در نهادهای نظامی و انتظامی گفت: مکاتبات فی ما بین دانشگاه و این دو نهاد، چنین حرفی را رد می کند و حتی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی خواهان ایجاد مرکز علمی کاربردی است. اگر تحصیل در این مراکز مشکلی داشته باشد، چرا خودشان درخواست ایجاد مرکز را از ما کرده اند؟

وی با اشار بر اینکه در سال 94 تمامی دانشگاه ها مورد نظارت و بررسی قرار خواهند گرفت افزود : سال ۹۴، سال نظارت بر دانشگاه هاست و از ۱۸ مرداد ماه جاری مراکز دانشگاهی شروع به ارزیابی دانشگاه ها خواهند کرد که بر اساس 9 عامل ، 66 ملاک و 265 شاخص همه مراکز سطح بندی و رتبه بندی خواهند شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تاکید کرد : وظیفه دانشگاه علمی کاربردی بعد از فارغ التحصیل کردن دانشجو ، رسد کردن محصول است و این دانشگاه با آمایش منطقه ای و جهت گیری های شغلی و مزیت های بومی منطقه ای، استعداد ها را تبدیل به رشته و دوره می کند.

وی در انتها گفت :دانشگاه علمی کاربردی با اصناف کل کشور تفاهمنامه ای امضا کرد که در این راستا 145 صنف در کشور با پوشش 3 و نیم میلیون نفری در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه خبرنگاران و اصحاب رسانه نقش مهمی در توسعه کشور دارند افزود: اطلاع رسانی شفاف و نقد منصفانه عملکرد مسئولان از مهم ترین شاخصه های توسعه پایدار در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار