بر اساس آمارهای بین المللی حدود 43 بلیه طبیعی شناخته شده است که 34 بلیه طبیعی در کشور ما وجود دارد که 90 تا 95 درصد آن منشا آب و هوایی دارند که با توجه به شرایط اقلیمی و زمین ساختی کشور ایران، مهمترین بلایای طبیعی آن عبارتند از: زلزله، رانش زمین، بهمن، سیل، خشکسالی، طوفان، صاعقه، سرما و گرماهای شدید، بیابان زایی، تگرگ و یخبندان می باشد و اکثر این حوادث طبیعی در سال های گذشته در مازندران به قوع پیوسته است.
کد خبر: ۷۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ 08 August 2015
در استان مازندران در طول سالیان متمادی شاهد وقوع حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، آتش سوزی، رانش زمین و... بودیم و در سال های اخیر سیل هرساله میهمان ناخوانده استان سرسبز اما محروم است.محرومیتی که زیر برگ های سبز جنگل ها و سبزه زارهای آن پنهان شده و همین امر علتی شده تا به این استان کمتر توجه شود در حالی که در ایام تعطیلات چند روزه و تابستان پذیرای میلیون ها گردشگر از اقصی نقاط ایران است.
یکی از غفلت هایی که در این خصوص شده و می توان به آن شاره کرد بحث سد و سد سازی در این استان به ظاهر پرآب است که متاسفانه با وجود بارش های زیاد در فصولی که نیازی به آب برای کشاورزی نیست این بارش ها هدر می رود.
میانگین بارش سالان در مازندران حدود 900 میلیمتر است که اغلب این بارش ها در فصول زمستان و پاییز اتفاق می افتد و چون زیر بناهایی برای جمع آوری این بارش ها به اندازه کافی در این استان ایجادنشده بیشتر این بارش و نعمت الهی هرز به دریا می ریزد و از دسترس خارج می شود.
حال که مازندران هرساله شاهد وقوع سیل است و خوشبختانه در سیل امسال تلفات انسانی نداشته ایم و خسارت حدود 150 میلیارد تومانی به بخش های کشاورزی، امور زیربنایی و و غیره وارد آمده مدیریت پس از وقوع سیل بسیار اهمیت دارد.
در حالی که مردم در جریان سیل خانه و کاشانه و محل کسب و کارشان از دست رفته و به نوعی حاصل عمرشان را در یک لحظه از دست می دهند مواجه و مدیریت امداد رسانی به خانواده ها نیازمند صبر، آرامش، متانت و برخوردی انسانی است.
اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور در جریان بازدید از مناطق سیل زده شهرستان سوادکوه در استان مازندران گفت: باید برای تسکین آلام خسارت دیدگان هرچه سریعتر اقدامات موثر صورت گیرد، زیرا اگر کمک رسانی با تاخیر انجام شود اثر خود را از دست خواهد داد.
نکته بسیار حائز اهمیت در سخنان این مسوول کمک رسانی در ساعت های اولیه به حادثه دیدگان ارزش دوچندانی پیدا می کند که داشتن تیم های ضربتی برای حضور به موقع در این گونه حوادث امری ضروری است.
نجار با تاکید بر اینکه باید برای آینده نیز هم اکنون پیش بینی کرد زیرا حوادث طبیعی هیچگاه خبر نمی دهد، بیان کرد: باید ازهمین امروز اقدامات اساسی برای مقابله با بلایای طبیعی همچون سیل را انجام داد تا مانع از خسارت های دیگر شود.
وی سیاستگذاری به موقع و درست، هدایت و هماهنگی، شناسایی نقاط حادثه خیز و راه حل هایی برای جلوگیری از بحران در شرایط غیرمترقبه را جزو وظایف الزام آور ستاد بحران دانست.
رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور نیز از شکل گیری 31 تیم حمایت روانی پس از حوادث و بلایای طبیعی در 31 استان کشور خبرداده بود اما به نظر می رسد که این تیم ها اگر شکل می گرفتند در جریان سیل اخیر شاهد حضورشان در مناطق آسیب دیده بودیم.
یکی از ضرورت ها و نیازهای مدیریت بعد از وقوع حوادث طبیعی و حتی غیرطبیعی وجود همین تیم های حمایت روانی است که بتوانند با حضور به موقع خود در مناطق آسیب دیده به تحمل آلام مردم خسارت دیده کمک کنند.
حضور سریع و به موقع مسوولان در مناطق آسیب دیده و دلجویی از آسیب دیدگان حوادث بسیار تسکین دهنده آلام مردم است که این اصل مهم را هم حقیر در واقعه زلزله بم با حضور رهبری معظم انقلاب چند روز پس از وقوع این زلزله مخرب در میان مردم شهر بم مشاهده کردم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار