استاندار اصفهان:
تابناک: استاندار اصفهان ‌گفت: سطح باغات در کل استان اصفهان ۸۰ هزار هکتار بوده که ۱۵ هزار هکتار از آن با مشکل خشکسالی مواجه شده است.
کد خبر: ۷۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ 08 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در شورای اداری شهرستان سمیرم به تفاوت اقلیم خشک و خشکسالی اشاره و اظهار داشت: ‌خشکسالی هر چند سال یکبار اتفاق افتاده، ولی خشکی ذات یک منطقه و اقلیم است و مردمان آنجا باید خود را با این شرایط وفق دهند.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی در کشور 250 میلیمتر و در اصفهان 120 میلیمتر است، افزود: میزان بارش در ایران یک سوم دنیا و در استان اصفهان یک ششم میانگین جهانی است.

استاندار اصفهان به سیاست‌های دولت در اولویت تخصیص آب در شرایط خشکسالی اشاره و بیان کرد: در راس تخصیص‌های منابع آبی مسائل زیست محیطی قرار داشته و اولویت دولت در تخصیص آب در ابتدا شرب و سپس باغات، صنعت و در پایان زراعت است.

وی با بیان اینکه اولویت قرار گرفتن تخصیص آب به باغات بعد از شرب نشان از اهمیت بالای آن بوده، تصریح کرد: سطح باغات در کل استان اصفهان 80 هزار هکتار بوده که 15 هزار هکتار از آن با مشکل خشکسالی مواجه شده است.

زرگرپور با اعلام اینکه 10 هزار هکتار از باغاتی که با خشکسالی مواجه شده‌اند در شهرستان سمیرم قرار گرفته‌اند، گفت: بر‌اساس سیاست اعلام شده دولت نباید حتی یک درخت بر اثر خشکسالی خشک شود و در این راستا باید از همه منابع آبی که در اختیار داریم، چه آنان که از استان اصفهان خارج شده ‌و چه آنان که در استان اصفهان بوده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بیشترین استفاده شود و با برداشت‌های غیرمجاز آب نیز برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط باغات سمیرم با غرب استان اصفهان متفاوت است، چرا‌که باغات غرب استان اصفهان از یک منبع آبگیری شده، ولی سمیرم منابع آبی متنوعی دارد و تنوع باغات نیز در این شهرستان زیاد است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه یک کارگروه اجرائی برای بررسی و تصمیم‌گیری در خشکسالی و حل مشکلات آبی سمیرم متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط و مدیران شهرستانی تشکیل شده، اظهار داشت: در این کارگروه باغات شهرستان سمیرم آسیب‌شناسی و نتایج آن اعلام می‌شود.

وی افزود: در این راستا با واریز 2 میلیارد تومان از نقدینگی منابع عمرانی به حساب جهاد کشاورزی برای رفع این مشکلات، فعالیت این کارگروه آغاز شد.

زرگرپور به برنامه‌ریزی بلند‌مدت برای حل مشکل این منطقه اشاره و بیان کرد: در این راستا به معاونت عمرانی استانداری اصفهان مأموریت داده شده که با تشکیل کارگروهی از مدیران ذی‌ربط مباحث مربوط به مشکلات آب و تامین پایدار آب شهرستان‌ها را ظرف 3 ماه آینده بررسی و جمع‌بندی آن را به تهران گزارش دهند تا مطالبات و مشکلات موجود در این زمینه اجرائی شود.

وی با اعلام دستورات لازم درباره پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب‌‌دیده در سیلاب اخیر تصریح کرد: میزان خرید گندم در امسال 3 برابر شده و تا‌کنون 70 درصد از گندم‌های تحویلی وجه آن پرداخت شده است.

استاندار اصفهان به پروژه انتقال آب سولگان به رفسنجان اشاره کرد و گفت: در زمانی که مسئولیت معاونت وزیر نیرو را بر عهد داشتم، این تخصیص آب لغو شد و این پروژه اعتبار قانونی ندارد.

وی به لزوم استفاده از آب رودخانه ماربر اشاره و خاطرنشان کرد: باید چند پروژه مهم برای استفاده بهینه و درست از این رودخانه تهیه شود.

زرگرپور با بیان اینکه شرایط سمیرم در شان مردم شهید پرور و انقلابی این شهرستان نیست، گفت: باید تلاش کنیم که فاصله موجود را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه یافتگی هر شهرستان به سرمایه‌گذاری ساکنان آن منطقه مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستان باید با برگزاری همایش و گردهمائی سرمایه‌گذاران را به شهرستان دعوت کنند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه شاخص توزیع اعتبارات در استان اصفهان و شهرستان‌ها متفاوت است، اظهار داشت: مدیریت استان اصفهان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را موظف کرده در مناطق محروم بررسی مجدد داشته باشد و شاخص‌ها را دوباره بررسی کنند.

وی به انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و افزود: برگزاری پر‌شکوه انتخابات از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و باید تلاش کنیم که در هر مسئولیتی هستیم مردم را برای حضور پرشکوه و با ابهت در انتخابات پیش‌رو تشویق و ترغیب کنیم.

زرگرپور با تاکید بر اینکه باید تلاش شود انتخابات در صحت و سلامت کامل برگزار شود، تصریح کرد: مسئولان شهرستان حداکثر تلاش خود را برای ایجاد نشاط اجتماعی و حضور بیشتر مردم در انتخابات به کار گیرند.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید فعالیت‌های دولت برای مردم بازگو شود، گفت: دولت تدبیر و امید باید امید را در دل مردم جاری سازد و از ایجاد تفرقه در جامعه جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت با یک سری مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه بوده که باید برای مردم تشریح شود و برنامه‌‌‌ریزی برای حل این مشکلات در دستور کار قرار گیرد.

وی به تشییع 50 شهید غواص و گمنام در اصفهان اشاره کرد و افزود: با تشییع این بزرگواران بعد از 25 آبان سال 61 دوباره حس معنویت در استان اصفهان ایجاد و بازسازی می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار