هر ساله با نزدیک شدن به ایام ماه رمضان شاهد تنظیم بازار و کاهش یا ثبات قیمت اقلام اصلی خانوار بودیم اما امسال مثل اینکه مسئولان نیز از تنظیم بازار عاجز شده اند و ثبات قیمت ها را یک امر ناممکن می دانندو این در حالی که هر روز مردم تنگ دست تر میشوند و تنظیم قیمت ها در بازار سخت تر میشود .
کد خبر: ۷۳۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 29 April 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، از سال گذشته که دیگر امری به اسم تنظیم بازاری را در سطح بازار شاهد نبودیم و به راحتی هر مغازه داری محصولات خود را بر حسب اینکه چه زمانی خریداری کرده است حساب و به دست مشتری و خریدار می رساند و از این بابت ارگان های مختلفی که در امر تنظیم بازار دخیل بودند نیز بیشترین هم و غم خود را بر این گذاشتند که کالای قاچاق و غیر استاندارد به دست مردم نرسد و روی قیمت ها دیگر اظهار نظری یا سخت گیری نمی کردند.
امروزه که خرید کردن به یک امر مشکل مبدل شده است زیرا که باید بالاترین هزینه را پرداخت کرد تا بتوان اقلام اصلی یک خانواده را از نظر غذا و پوشاک و حداقل های را برای یک زندگی فراهم ساخت و گاها هزینه ای گزافی را در قبال کالایی که چندان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، باید پرداخت کرد.
این شکل از بازار امروز جامعه که نه باب طبع مردم هست و آنها را راضی نگه داشته و نه برای کاسب کاران و صنعتگران و کشاورزان و اصناف مختلف راضی کننده هست چون نمی دانند در بازاری که ثبات قیمتی وجود ندارد و هر ثانیه با یک قیمت جدید مواجهند باید چگونه با مشتری برخورد و خود به عنوان خریداران چگونه برنامه کاری و آینده شغلی خود را بچینند.
از سوی دیگر اگر روزی به راحتی شاهد پیش بینی های طولانی مدت و کوتاه مدت فعالان اقتصادی در حوزه بازار روز بودیم و این در حالی که امروزه کمتر متخصص و صاحب نظر اقتصادی به خود اجازه پیش بینی بازار را میدهد زیرا که تا شاهد ثبات نرخ ارز نباشیم که اگر چه از دید معاون اقتصادی استانداری اصفهان ثبات ارز در این سالها یک سیاست غلط بوده است و لازم بود که این افزایش به صورت پلکانی و آرام آرام صورت می گرفت و این افزایش یک باره نرخ ارز و رسیدن به قیمت اصلی تنها آشفتگی بازار را در پی داشته است.
ثبات نرخ ارز که بدنبال آن ثبات قیمت ها را در بازار دارد حتی در یک دوره کوتاه چند ماه که در سال گذشته شاهد بودیم تا حد کمی آرامش را به بازار بگرداند و یک رویه روشنی را هم برای خریداران و هم  کاسب کاران  و فعالان اقتصادی ایجاد کرد .
آشفتگی بازار  را همچنان در حالی داریم که بسیاری از اقلام و محصولات امروزه به قیمت اصلی خود رسیده است و یا حتی  مرز قیمت واقعی خود را رد کرده و جایی دیگر برای افزایش قیمت ندارد و از سوی دیگر مردم دیگر توان خرید اصلی ترین مواد خوراکی مثل نان، برنج، مرغ، گوشت، میوه، سبزیجات، صیفی جات، حبوبات و شکر و قند خود را ندارد.
مردم دیگر توانایی فراهم کردن یک زندگی بسیار ساده و کمترین وسیله حمل و نقل را برای خود ندارند و به طور قطع با ادامه این روند با یک جامعه ای مواجه می شویم که بیش از80 درصد جامعه زیر خط فقر خواهند رفت و در پی فقر شاهد بسیاری از آسیب های اجتماعی خواهیم بود و قطعا دیگر امنیتی در کشور را نخواهیم داشت.

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار