مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی
 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۲ قطعه لاک پشت از گونه کمیاب (فراتی) از یک خودروی عبوری در ایست بازرسی پلیس انتظامی پاسگاه شهر «توره» از توابع استان مرکزی کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۷۴۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱ 01 May 2019

علمی آموزشی,محیط زیست,لاک پشت فراتی,استان مرکزی

رضا میرزایی افزود: با تماس تلفنی ماموران انتظامی ایست بازرسی «توره» مبنی بر متوقف کردن خودرویی که حامل ۲ عدد لاک پشت دریایی است، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شازند به محل مراجعه و پس از بررسی مشخص شد آن‌ها از گونه فراتی و کمیاب هستند.  
وی اظهار داشت: لاک‌پشت فراتی بانام علمی 'Rafetuseuphraticus' تنها لاک پشت لاک نرم ایران است که این‌گونه در رودخانه‌های دجله، فرات و و در کشور‌های ترکیه، سوریه، عراق و ایران پراکندگی دارد، اما در ایران فقطدر اکوسیستم استان خوزستان زیست می‌کند.  
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اهمیت لاک پشت فراتی بیشتر به این دلیل است که در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی به عنوان گونه‌ای در معرض خطر انقراض ثبت شده است.  
میرزایی افزود: خرید وفروش، عرضه و نگهداری و حمل و صدور جانوران وحشی زنده و کشته و اجزا آن‌ها بدون پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و جرم تلقی می‌شود.  
وی از شهروندان و علاقه‌مندان به حیات وحش خواست در صورت مشاهده چنین مواردی، به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند و یا با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند.  
استان مرکزی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی و دشت را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷ گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.  
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.  
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.  
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و الوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.  
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار