رئیس اداره حفاظت محیط زیست نائین خبر داد
تابناک: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین گفت: با شناسایی دو قلاده پلنگ ایرانی در چشمه‌ای در منطقه حفاظت شده ملی عباس‌آباد نائین، عکس‌برداری از این گونه نادر آغاز شد.
کد خبر: ۷۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳ 10 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حسین اکبری با اشاره به شناسایی این 2 قلاده پلنگ در شهرستان اظهار داشت: با شناسایی دو قلاده پلنگ ایرانی در چشمه‌ای در منطقه حفاظت شده ملی عباس‌آباد نائین، عکس‌برداری از این گونه نادر آغاز شد.

وی افزود: دوربین تله‌ای نصب شده توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین در محدوده یکی از چشمه‌ها در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد، تصاویر جدیدی را در ساعات مختلف شب از پلنگ ایرانی به ثبت رسانده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، یک قلاده پلنگ تنومند برای خوردن آب در کنار چشمه حاضر شده و پس از ثبت 3 تصویر واضح، پلنگ در جلو دوربین حرکت کرده و تماس پلنگ با سنگ مجاور دوربین، سبب شده، بخشی از سنگ جلو دوربین را بگیرد.

وی بیان کرد: همین موضوع سبب انعکاس شدید فلش دوربین و در نتیجه مات و تاریک شدن تصاویر بعدی شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: با وجود مسدود شدن جلوی دوربین، در دو شب بعد هم 9 تصویر از پلنگ در این مکان به ثبت رسیده که با وجود مات و تاریک بودن تصاویر، با توجه به شاخص‌هایی مانند زاویه های قرار گیری دم، دست و پا و... به نظر می‌رسد یک جفت پلنگ و یا یک مادر و بچه در محل چشمه حضور دارند.

وی گفت: همچنین به استناد جثه و محل متفاوت تصاویر فعلی با فیلم ثبت شده در اوایل مردادماه، به احتمال قریب به یقین، تصاویر مربوط به دو پلنگ مستقل از پلنگ مردادماه است که در اکوسیستم عباس آباد زندگی می کنند و این خود یک خبر خوب برای دوستداران محیط زیست است.

به گزارش تسنیم، تصویربرداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی کارانه این جانور، بسیار دشوار است و مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در سال 2008، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار گرفته است.

ایران از مهمترین پناهگاه های جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌ های پلنگ است که بومی غرب آسیا بوده و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی ‌یو سی‌ ان قرار دارد.

همچنین پناهگاه ملی حیات وحش عباس آباد در 60کیلومتری شمال شرق نایین با حدود 320هزارهکتار وسعت، یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه های پلنگ ایرانی است که زیستگاه 32گونه جانوری چون یوزپلنگ آسیایی، جبیر، آهو، کاراکال، گربه شنی، قوچ و میش، کل و بز است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :