رییس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت:فرش دستباف این استان به 42 کشور جهان صادر می شود و این صنعت سهم 15 درصدی از سبد صادراتی فارس را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷ 24 February 2015
به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، سید رضا ساداتی در آیین آغاز به کار دوره آموزشی تربیت ناظران فنی فرش دستباف استان درشیراز افزود:70 درصد فرش دستباف فارس به کشورهای آلمان، اتریش، قطر، سوییس، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین، ژاپن و کانادا صادر می شود.

وی اظهار کرد: فرش دستباف استان فارس همچنین سهم 14 درصدی از تولید این کالا در کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ، فرش دستباف را کالایی هنری و دارای پیشینه فرهنگی و تمدنی در کشورمان دانست و گفت: این دو ویژگی کافی است که این کالای هنری را به موزه ها برساند و طرفداران خاص خود را در جهان داشته باشد.

ساداتی ،کمبود اطلاعات تولید کنندگان فرش دستباف از نیازهای بازار و همخوان نبودن فرش تولیدی با سلیقه مصرف کننده را از جمله مسائل و مشکلات فراروی توسعه این صنعت در استان فارس بیان کرد.

وی گفت:با وجود مشکلات یاد شده بازارهای اروپا و سایر کشورهای جهان، قرن هاست که فرش فارس را به عنوان هنری ظریف می شناسند و به داد و ستد آن مشغول هستند.

رییس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اظهار کرد: نبود نظام عرضه و فروش مواد اولیه مرغوب، نبود برنامه های مدون برای بازاریابی و بازار سازی و حفظ بازار های کنونی، نبود طرح مدون برای استحصال مواد اولیه رنگرزی گیاهی و تدوین نشدن استاندارد ابزار و دار قالیبافی از دیگر مشکلات فراروی صنعت فرش دستباف فارس است.

دوره آموزشی تربیت ناظران فنی و چله کش های فرش دستباف استان فارس با حضور 40 نفر از هنرمندان آشنا به بافت و دانش آموختگان در رشته های مرتبط با فرش که از سوی اداره های شهرستان ها معرفی شده بودند برگزار شد.

این دوره آموزشی به مدت دو روز در محل اتحادیه تعاونی های روستایی استان فارس با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان و کمیته امداد برگزار شد.

این دوره مشتمل بر هشت سرفصل آموزشی در قالب کلیات، مواد اولیه، ابزار و وسایل قالیبافی، نقشه فرش، چله کشی (یا چله دوانی)، بافت و تولید فرش، اصول بهداشتی و ایمنی و آشنایی با حقوق اجتماعی بافندگان بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار